شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶

جشنواره موسیقی فجر ۳۳ پایان یافت/ احترام به موسیقی ایرانی در روز آخر

موسیقی فجر ۳۳

سینماپرس: اجراهای سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در حالی روز جمعه ۲۹ دی ماه به پایان رسید که اجرای گروه «همنوازان دلگشا» یکی از با کیفیت ترین کنسرت های این دوره بود.

به گزارش سینماپرس، اجراهای زنده سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در حالی روز جمعه ۲۹ دی ماه به پایان رسید که اجرای گروه «همنوازان دلگشا» به سرپرستی سیامک جهانگیری در تالار رودکی تبدیل به یکی از با کیفیت ترین کنسرت های این دوره شد.  

«همنوازان دلگشا» دل‌ها را در روز آخر باز کرد

گروه موسیقی «همنوازان دلگشا» که تمامی هنرمندان آن از فعالان و شناخته شده ترین نوازندگان موسیقی اصیل ایرانی هستند در آخرین روز از برگزاری سی و سومین جشنواره پرحاشیه و تقریبا طولانی موسیقی فجر با اجرای قطعاتی بی کلام و با کلام ایرانی یکی از با کیفیت ترین اجراهای جشنواره را رقم زدند.

توجه به یک رپرتوار حساب شده در حوزه تک نوازی و گروه نوازی، اجرای قدرتمندانه نوازندگان که از سن و سال چندان بالایی نیز برخوردار نبودند و نمایشی منسجم و فکر شده از ارایه دستگاه ها و گوشه های مختلف موسیقی ردیف دستگاهی ایران از جمله ویژگی های بود که در کنسرت گروه «همنوازان دلگشا» به سرپرستی سیامک جهانگیری به مخاطبان ارایه شد و اجرای این مجموعه را تبدیل به یکی قدرتمندانه ترین کنسرت های به صحنه رفته جشنواره در حوزه موسیقی ایرانی طی شب های گذشته کرد.

سیامک جهانگیری سرپرست و نوازنده نی، حسین علیشاپور خواننده، سامر حبیبی نوازنده کمانچه، حمید خوانساری نوازنده عود، علی اصغر عربشاهی نوازنده تار، پویان عطایی نوازنده سنتور و وحید فتایی نوازنده تمبک گروه اجرایی کنسرت «همنوازان دلگشا» را تشکیل می دادند.

اجرای «بهار دلنشین» روح الله خالقی توسط فرانچسکو کفیسو ایتالیایی

فرانچسکو کفیسو نوازنده ایتالیایی ساکسیفون نیز در آخرین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر با همراهی سایر هنرمندان هم وطنش از جمله گابریل ایوانجلیستا، مائورو شیاوونه و آدام پَچه اجرای قابل قبولی را پیش روی مخاطبانش در تالار وحدت تهران قرار دادند.

یکی از بخش های جالب توجهی که با استقبال بسیار خوب مخاطبان نیز مواجه شد مربوط به اجرای قطعه ماندگار «بهار دلنشین» به آهنگسازی زنده یاد روح الله خالقی آهنگساز و موسیقیدان مطرح موسیقی ایرانی توسط این گروه ایتالیایی بود که به مذاق تماشاگران بسیار خوش نشست.

فرانچسکو کفیسو یکی از استعدادهای استثنایی تاریخ موسیقی جَز است. زمانی که تنها ۹ سال داشت، ‌نخستین گام‌های خود را در موسیقی جز برداشت و با موسیقیدان‌هایی که آوازه‌ جهانی داشتند، همکاری کرد. او تاکنون جایزه‌های بسیاری را مانند جایزه‌ ملی ماسیمو اوربانی در اوربیساگلیا، ‌جایزه‌ یورو جَز در لکو، ‌جایزه‌ سازمان جهانی فستیوال‌های جز در نیویورک، جایزه‌ رقابت‌های ساکسیفون در لندن، جایزه‌ دجانگو دئور در رم و بسیاری جوایز دیگر را از آن خود کرده است.

این هنرمند در سال ۲۰۰۴ به ‌عنوان مهمان ویژه در فستیوال موسیقی سانرمو شرکت کرد و در سال ۲۰۰۵ جایزه‌ مجله‌ مهم جز ژاپن، ژورنال سویینگ را از آن خود کرد. وی در نظرسنجی مجله‌ موسیقی جز ایتالیا ‌به عنوان تاپ جز (بهترین‌های جز) شناخته شد. کفیسو در سال ۲۰۰۶، دیپلم نوازندگی فلوت کلیددار را از موسسه‌ وینسزو بلینی در کاتانیا دریافت کرد.

ارکستر سمفونیک تهران  و اجرای «طرح های سمفونیک» احمد پژمان

ارکستر سمفونیک تهران از مجموعه های وابسته به بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز در دومین روز از برگزاری کنسرت خود طی روز پایانی جشنواره موسیقی فجر نیز با همراهی مارتینوس ون دن هک سولیست هلندی پیانو، قطعاتی را به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت اجرا کرد.

در این کنسرت که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده بود قطعاتی از جمله «آوای اسلوانیک – شماره ۸» اثر آنتوان دورژاک، کنسرت پیانو شماره ۲ اثر فردریک شوپن، «طرح های سمفونیک» اثر احمد پژمان، «مدیتیشن» اثر جول سنه و «پرنده آتشین» اثر ایگورا استراوینسکی برای مخاطبان اجرا شد.

اجرایی از پروژه «کجشنبه ها/ تهران» در برج آزادی

مهیار علیزاده آهنگساز شناخته شده موسیقی کشورمان که عامه مخاطبان او را با آلبوم پرطرفدار «حریق خزان» به خوانندگی علیرضا قربانی می شناسند هم در روز پایانی جشنواره تازه ترین تجربه خود را با عنوان «تکرار نامنظم بی تو» در مجموعه برج آزادی تهران به مخاطبان ارایه داد. این برنامه چندی پیش نیز در دور جدید پروژه «کجشنبه ها/ تهران» اجرا شده بود.

در توضیح این پروژه آمده است: «مهیار علیزاده با اولین آلبومش یعنی «حریق خزان» به موفقیتی و موقعیتی مهمی دست پیدا کرد. رویکردش به آهنگسازی را پس از آن هم در آلبوم «دخت پری‌وار» و «در شعله رقصان» تا حد زیادی حفظ کرد اما در همکاری با مهران مدیری برای ساخت موسیقی تیتراژ «دورهمی» و قطعه «باده تویی» به سمت جز و مینیمال هم حرکت کرد. او آلبومی با صدای همایون شجریان و علیرضا قربانی در دست انتشار دارد و همچنین در آلبوم دیگری به همراه فردین خلعتبری با صدای محمد معتمدی همکاری داشته است. اما تجربه «تکرار نامنظم بی‌تو» با تمام آثار پیشین او متفاوت خواهد بود. در این اجرا دارا دارایی، سعید پیلتن، مهیار طهماسبی، پیمان حاتمی، ساناز ستوده، عماد عطارزاده، محمد حقیقی و مهگل صفدری او را همراهی می‌کنند. همچنین ۲ یا چند اجراگر دیگر در این تجربه حضور خواهند داشت که هدیه‌ای به مخاطبان اجرا است. »

مهیار علیزاده هم در رابطه با این اجرا نوشته است: «از کودکی شروع می‌شود تمامی اینی که منم و هر از چندگاهی به سمتی می‌رود که تجربه کند، فضاهای نو را. همیشه پس را برمی‌گزینم نه پیش. پس این بار هم پس. آینده و شاید مسیری جدید. می‌روم به سمتی که باید خیلی پیش از این می‌رفتم و تجربه می‌کنم چیزی را که سال‌هاست در سینه دارم؛ تکرارِ نامنظمِ بی‌تو. »

اجرای لوکا چیارلا از کشور ایتالیا در تالار رودکی، اجرای گروه «کماکان» به سرپرستی مهدی ساکی در برج آزادی، اجرای رسیتال پیانو آکی سوکی یاما از کشور ژاپن در فرهنگسرای نیاوران، اجرای گروه «بمرانی» و کنسرت امید نعمتی در سالن همایش ایرانیان برنامه های روز پایانی سی و سومین جشنواره موسیقی فجر را تشکیل می دادند.

آیین پایانی سی و سومین جشنواره موسیقی فجر شامگاه شنبه ۳۰ دی ماه همزمان با اعلام برندگان جایزه باربد در تالار وحدت برگزار خواهد شد. این مراسم از ساعت ١٩ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان فرهنگی و هنری، هنرمندان و اصحاب رسانه در تالار وحدت برپا می‌شود.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.