چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶

زرین دست در گفتگو با سینماپرس:

تصاویر «سرو زیرآب» مانند فلز سخت هستند/ روانشناسی رنگ و نور تا آخر کار در این فیلم ثابت ماند

علیرضا زرین دست در برنامه ۲ قدم تا سیمرغ

سینماپرس: علیرضا زرین دست فیلمبردار پیشکسوت سینما که با «سرو زیرآب» ساخته محمدعلی باشه آهنگر در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: جنگ اتفاقی است که در آن عنصر فلز نقش مهمی دارد و من تمام توانم را به کار گرفتم تا تصاویر «سرو زیرآب» این سختی فلز را داشته باشد و بتواند به جان و روان مخاطبان فیلم نفوذ و رسوب پیدا کند.

مدیرفیلمبرداری فیلم سینمایی «مزار شریف» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده اطمینان دارم که «سرو زیرآب» آنقدر فیلم قابل دفاع، روان و یکدستی است که می تواند همه مخاطبان با هر فرهنگ و سلیقه ای را جذب کند.

وی در پاسخ به این سوأل که تفاوت فیلمبرداری در آثار جنگی که پروداکشن بزرگی دارند با فیلم های روتین آپارتمانی و اجتماعی برای یک فیلمبردار چیست اظهار داشت: این ۲ اصلاً با یکدیگر قابل قیاس نیستند؛ فیلمبرداری چنین آثاری مردان کهن می خواهد. فیلمبرداری فیلم هایی مانند «سرو زیرآب» به مثابه آن است که ما وارد یک عملیات جنگی می شویم، این کار عادی نیست و بسیار تفاوت دارد با آنکه ما در آپارتمانی کار کنیم که همه چیز در آن سهل و ساده است و نورپردازی ساده ای دارد.

زرین دست خاطرنشان کرد: «سرو زیرآب» فیلمی است که تنها در یکی از سکانس هایش بیش از ۵۰۰ عدد چراغ استفاده کردیم و سیم کشی و برق کشی تصویر جالبی در پشت صحنه خلق کرده بود. البته تلاشی که برای این کار شد فقط از طرف یک عنصر نبود و تمام نیروها سعی کردند هرچه داشتند را به بهترین شکل ارائه دهند. «سرو زیرآب» یکی از معدود آثار جنگی سینمای ایران است که بافت جنگی در تمامی زمینه های آن لحاظ شده و بنده تمام توان خود را به کار گرفتم تا تصویر سخت بافت جنگی در فیلم دیده شود.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «متروپل» تأکید کرد: روانشناسی رنگ و نور تا آخر کار در این فیلم ثابت ماند و من همه تلاش خودم را به کار گرفتم تا حتی به اندازه سر سوزنی در تصویرها گاف رنگی و نوری نداشته باشیم.

این فیلمبردار باسابقه سینمای کشور در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: خوشبختانه آقای باشه آهنگر فیلمساز بسیار قابلی در حوزه جنگ است و علت اصلی اش هم آن است که تجربه بسیار فراوانی دارد و خودش بچه جنوب و جنگ بوده و شاهد سقوط آبادان بوده و خلاصه اینکه جنگ را با گوشت و پوست خود حس کرده و مانند برخی افراد تنها در مورد جنگ مطلب نشنیده و کتاب نخوانده است و به همین علت هم آثارش در سینمای جنگ همیشه قابل دفاع، ملموس، روان و باورپذیر هستند.

زرین دست افزود: از سوی دیگر کارکردن با فردی مثل باشه آهنگر بسیار عالی است چرا که او انسانی بسیار گرم و صمیمی است و رفتاری انسانی با همه عوامل آثارش دارد. من و ایشان درک متقابلی از یکدیگر داشتیم و شاید باورش سخت باشد که اینقدر به یکدیگر اعتماد داشتیم و همدیگر را به خوبی می شناختیم که اصلاً برای برداشت تصاویر برخی از سکانس ها حتی با هم کلامی حرف نمی زدیم اما کارمان به بهترین شکل انجام می شد.

وی در خاتمه این گفتگو در پاسخ به این سوأل که فکر می کنید «سرو زیرآب» تا چه میزان شانس برای بردن جوایز متعدد از جشنواره را داشته باشد اظهار داشت: بی اعتنایی هیأت داوران به این اثر شاخص سینمایی نمی تواند معنا و مفهومی داشته باشد و من فکر می کنم قطعاً به این فیلم توجه می شود چون اثری بسیار با ارزش و فوق العاده است و دلیلی ندارد که جذابیت هایش نادیده گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.