شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۶

وزیر ارشاد:

در سینما باید احساس فکر و امید وجود داشته باشد/ به برخی فروش‌های زودگذر دلخوش نباشیم

وزیر ارشاد در دیدار با اصناف سینمایی

سینماپرس:سید عباس صالحی در دیدار با اصناف سینمایی که در محل موزه سینما برگزار شد بر این نکته تاکید کرد که سینما یک ظرفیت بزرگ و کم نظیر برای فرهنگ است.

به گزارش سینماپرس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با اصناف سینمایی که پنجشنبه ٢٩ دی ماه در محل موزه سینما برگزار شد بر این نکته تاکید کرد که سینما یک ظرفیت بزرگ و کم نظیر برای فرهنگ است.

در این دیدار سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بدون شک سینمای ایران یک ظرفیت بزرگ و کم نظیر برای فرهنگ است، اظهار کرد: خوشبختانه هر روز به ظرفیت سینما اضافه می شود و خانه سینما هم به عنوان یک مجموعه متکثر از صنوف مختلف و یک نهاد مدنی محل اتکای قابل توجه برای دست اندرکاران این عرصه محسوب می شود.

وی ادامه داد: نگاه من به مراکز صنفی و مدنی، کمک به حوزه و واحدهای ذیربط آن است و از این منظر به هر میزان صنوف این خانه فعال تر و افراد بیشتری در آن مشارکت داشته باشند نمایندگی آن وسیع تر می شود و متناسب با تحولات جدید، موثر خواهند بود. در این صورت بار دولت هم کمتر می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: سه ضلع ارتباطی در مورد سینما وجود دارد؛ ارتباط خانه سینما با هنرهای دیگر، ارتباط با دولت و ارتباط با مردم و خانه سینما به عنوان نماینده سایر صنوف که با این سه ضلع ارتباط دارد و باید به وظایف مدنی خود عمل کند.

صالحی یادآور شد: در ارتباط با سینما ما پنج محور اصلی داریم که اولین موضوع اقتصاد سینما است و با وجود هنر بودن سینما، تحت هر شرایطی با موضوعات اقتصادی در ارتباط است، ما باید کاری کنیم که اقتصاد سینما با یک زیرساخت قابل اعتماد حرکت کند و همه ما در قبال آن مسئول هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: همه ما در یک کشتی هستیم و بدانید که جایگاه ما زودگذر است و باید برویم ولی در این مدت زمان باید کاری برای اقتصاد سینما کنیم و نگذاریم اقتصاد سینما دچار رکود شود، البته نباید دلخوش به برخی فروش های زودگذر باشیم بلکه باید به دنبال ایجاد یک برنامه اساسی برای اقتصاد سینما باشیم.

صالحی گفت: موضوع دیگر حرفه ای بودن سینما و حرفه ای ماندن آن است، سینما به اعتبار هنر باید حرفه ای عمل کند، حساسیت در حرفه ای بودن و حرفه ای ماندن مهم است و باید دید عناصر حرفه ای کدام است و نباید از آن عقب بیفتیم.

وی ادامه داد: امنیت حرفه ای سینما امر مهمی است، نباید طوری عمل کنیم که فضای سینما پر ریسک دیده شود. در حاکمیت و لایه های اجتماعی باید این موضوع اصلاح شود و برای آن باید فکر دقیقی کرد. خانه سینما باید با نهادهای اجتماعی ارتباط برقرار و فاصله های موجود را کم کند تا فضای ناامن سینما کمرنگ شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حضور در بازارهای جهانی یکی از دیگر مسایل ما است، برای این بحث باید دید که چه موضوع و ایده‌ای وجود دارد، بحث معیشت هم امر مهمی در سینما به شمار می‌رود، همچنین باید دید سینما با هویت ایرانی را چگونه می توان شکل داد بنابراین اگر در برخی بخش ها تردید داریم باید دید چگونه می توان آن را اصلاح کرد.

صالحی اظهار کرد: ما باید سینمای امید، متفکرانه و نخبه گرایانه را شکل دهیم. در سینمای ما باید احساس فکر و امید وجود داشته باشد اینکه مردم تصور کنند فضای زندگی تلخ است و سینما هم همین تلخی را تزریق می کند خوب نیست. ما باید نقطه ها و سوژه های امید را پیدا کرده و به سوی این چشم انداز حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: دولتی ها با یکدیگر تعارف دارند ولی هنرمندان می توانند پای کار بیایند، برخی مسایل ما را از فرهنگ دور می کند و هنرمندان هم خویشتندار هستند و همین امر ممکن است آسیب زا باشد بنابراین ما برای نسل های آینده نمی توانیم اغماض کنیم و باید مسئولانه برخورد کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما آمادگی داریم با نهادهای حاکمیتی، معرفتی، دستگاه های نظارتی و امنیتی باب گفتگو را باز کنیم و فعالیت های فرهنگی را گسترش دهیم.

صالحی اظهار کرد: فرصت بازارهای بین المللی برای ما زیاد است، این صنعت چندجانبه است و می تواند بسیار کمک کننده باشد. بحث مستقل درباره سازمان‌ها باید انجام شود و همگرایی با سایر اصناف می تواند کمک کند، ما تنها می توانیم حلقه های وصل را ایجاد کنیم و امید است بسیاری از اتفاقات دیگر توسط خود صنف انجام شود.

وی گفت: بهبود محیط کار در این صنعت مهم است. در یک پوشش کلی ما در وزارت ارشاد هشت کلان پروژه به مجلس ارایه کردیم که بهبود وضعیت کسب و کار حوزه فرهنگ یکی از آنها بود.

وی افزود: امید است در بحث های حقوقی و صیانت از قاچاق بتوانیم بهتر عمل کنیم و مشکلات مرتفع شود از همین رو امیدواریم با ظرفیتی که در این حوزه وجود دارد بتوانیم به بهترین شکل عمل کنیم زیرا در خارج از کشور هم مخاطب برای این بخش وجود دارد.

در ادامه این نشست حیدریان رییس سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سینمای بعد از انقلاب سعی کرده ایم تمام صنوف را مجتمع کنیم تا شرایط خود را ساماندهی کنند، اظهار کرد: در خیلی از دوره ها ما موفق بودیم و در شناسایی صنوف مختلف موفق عمل کردیم، البته در برخی موارد سیاسیون مختلف، مجمع مورد اتفاق ما را برهم زدند.

وی ادامه داد: ما همچنان در برخی از ترکش های آن زمان هستیم و هنوز برخی آسیب ها باقی مانده، سینما در دنیا و حتی ایران مرجع است و بیشتر دیده می شود و بسیاری از بزرگان حوزه های دیگر هم در سینما حضور دارند، بنابراین حفظ زمینه‌ای برای ایجاد تعامل بین سایر حوزه‌های هنری موجب رشد فرهنگ خواهد شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما امروز نیازمند سخن گفتن به زبان استاندارهای بین المللی هستیم. نباید به دنبال تکرار برویم و این جالب نیست، باید تلاش بزرگی در همه صفوف انجام شود تا سینمای حرفه ای فراگیر شود.

وی بیان کرد: سینما باید اثبات کند که ناقد خوبی برای همه اقشار است و همه قشرها در سینما می توانند نقد کنند، در این صورت پلیس و قاضی فاسد و ... را می توان در فیلم به چالش کشید و بداخلاقی های سیاسی هم در این سینما می‌تواند مطرح شود.

حیدریان در پایان گفت: امید است خانه سینما در تنوع جامعیت اصناف بتواند همچنان تلاش کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.