شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۳

بررسی وضعیت «آی پی تی وی» و «وی او دی» در ایران:

برخی از «وی او دی» ها مجوزی از صداوسیما ندارند و باید از ارشاد پرسید که چطور به این ها مجوز داده است

برنامه «سینما دو»

سینماپرس: «سینما دو» این هفته به موضوع شبکه نمایش خانگی اختصاص داشت.

به گزارش سینماپرس، در برنامه «سینما دو» این هفته حامد عنقا، مجر و سردبیر،  میزبان حسین پارسایی مدیرکل دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه بود و در بخشی از برنامه به صورت تلفنی با «محمد شریف خانی» عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس حوزه فضای مجازی گفتگو کرد.

این مهمان تلفنی درباره اینکه چه کسی متصدی حوزه صوت و تصویر در فضای مجازی است، توضیح داد: «فضای مجازی در طیف وسیعی از خدمات ورود و نقش اخلالگری ایفا می‌کند؛ یعنی ترکیب‌های سنتی را به هم می ریزد، مانند حوزه تاکسیرانی و فروش. وقتی بازیگرهای مجازی وارد می‌شوند، شیوه های سنتی را زیر سوال می‌برند. اینکه متولیان این حوزه بتوانند به نوعی جمع بندی برسند و بتوانند آن را مدیریت کنند، بسیار مهم است.

وی افزود: «دیگر اینکه در فضای مجازی بحث همگرایی نظام‌های مقرراتی مطرح می‌شود؛ یعنی نظام پهنای باند و زیرساختی که به ارتباطات، مباحث اقتصادی و مالی این حوزه مربوط می‌شود. این همگرایی باید تمام ابعاد را ببیند و به طور مشخص ابعاد اقتصادی جزو مسائلی است که بی‌نهایت اهمیت دارد و هنوز راه حلی برای آن نداریم. »

این عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: «اگر می‌بینیم وضعیت شبکه نمایش خانگی طوری شده است که فیلم های زرد افزایش یافته، مربوط به مسأله اقتصادی است؛ چون صنوف یا کسانی که کار تنظیم مقررات اقتصادی را انجام می دهند، شاید اصلا رویکرد فرهنگی برایشان مطرح نباشد. وزارت ارشاد هم به طور موازی کار خودش را پیش می برد و کاری ندارد. »

شریف خانی یادآور شد: «در حوزه فضای مجازی، طبق قانون اساسی مستقل از زیرساخت، صوت و تصویر فراگیر به هر نحوی در انحصار سازمان صداوسیماست و طبعا صداوسیما حرفی برای گفتن دارد و انشاء الله شاهدیم که چطور می خواهد مجوزهایش را تنظیم کند. »

وی ادامه داد: «دوم اینکه در فضای حقیقی- همان طور که ارشاد تاکنون موفق بوده و یکسری کارها را انجام داده- به کارش ادامه می دهد. اینکه این دو کنار هم بنشینند و دو مجموعه همگرا را به وجود بیاورند، لازمه موفقیت در مدیریت این فضا است. » 

حامد عنقا در این میان گفت: «اینکه می خواهیم بدانیم متصدی کیست به این دلیل است که بدانیم باید بحث خود را به سمت چه کسی سوق دهیم. امروز پنج یا شش «آی پی تی وی» فعال هستند و برای ۱۷ تا vod مجوز صادر شده است که از این میان سه تا فعالیت می کنند. ما با حجمی از محتواهایی روبرو هستیم که مشترک هستند. سوال این است که این محتواها با چه ساز و کاری مجوز گرفتند؟

شریف خانی پاسخ داد: «این‌هایی که حالا به نام vod فعال هستند، مجوزی از صداوسیما ندارند و باید از ارشاد پرسید که چطور به این ها مجوز داده است. مسأله این است که نقش شورای فضای مجازی باید بیشتر زیرسوال برود که چرا این دو مجموعه را مستقل از هم می بینیم، اما کسی پاسخگو نیست. »

وی تصریح کرد: در قانون اساسی به صراحت بیان شده که صوت و تصویر به چه نحوی است و اگر ارشاد در نواحی ورود می‌کند، می‌تواند به عنوان مجوز مکمل حضور داشته باشد. شاید نیاز باشد در برخی از فعالیت‌ها هم از ارشاد و هم صدا و سیما مجوز داشته باشد و این منعی را ایجاد نمی‌کند. اینکه کسی نمی آید از صداوسیما مجوز بگیرد را نمی توانیم از صداوسیما بپرسیم که چرا نسبت به این مسأله پاسخگو نبوده است

پارسایی نیز در این خصوص گفت: «در زمینه صوت و تصویر فراگیر در قانون اشاره مستقیم شده است، اما برای سامانه درخواست vod شامل صوت و تصویر فراگیر نیست. همان شورای عالی فضای مجازی هم شرح وظایف را روشن کرده است و به همین دلیل ما یک ابلاغ حاکمیتی از وزارت ارشاد داریم که رئیس سازمان سینمایی در حوزه سمعی بصری تحت عنوان سامانه درخواست vod مسئول مستقیم است. »

مجری «سینما دو» اظهار کرد: «ما اینجا یکسری محتوای خارجی داریم که رایت ندارد و در حال ترجمه و مجوز گرفتن هستند و امروز هم روی «آی پی تی وی ها» و هم روی «vod» هستند. تکلیف ما با این محتوا چیست؟

پارسایی پاسخ داد: «بحث محتوا روشن است و محتوا باید رایت داشته باشد و اگر نداشته باشند تخلف می‌کنند. »

عنقا خطاب به شریفی گفت: «روی «آی پی تی وی‌ها» محتوای بدون رایت داریم و اینجا تکلیف چیست؟ »

شریفی با اشاره به مسئولیتی که قبلا در سازمان تنظیم مقررات رادیویی داشته، گفت: «در زمانی که مسئولیت داشتم، اجازه نداشتم این کار را انجام دهم. الان مسئولیتی ندارم و «آی پی تی وی‌ها» در بخش دیگری اداره می‌شوند و می‌توانید بپرسید. موضوع مسلم برای من این است که نظام حکمرانی‌ما برای صیانت از منافع تولیدکنندگان داخلی منوط بر این است که محتوای خارجی در فضای مجازی مدیریت شود. محتوا به شکل رایگان در اختیار توزیع کننده قرار می‌گیرد و بازار ما تحت فشار تولیدکنندگان خارجی قرار می‌گیرد و متولیان این امر باید نسبت به این موضوع حساس باشند. »

عنقا یادآوری کرد: «حداقل می‌توانم ۱۰ سریال خارجی مثال بزنم که هم روی«آی پی تی وی‌ها» و vod در کشور تولیدی خودش مثل نتفلیکس و... درجه بندی سنی دارند. یعنی سریال هایی مثل «تابو» و «قصه ندیمه» تحت نظارت ارشاد بارگذاری می‌شود و مهم نیست دادید پوشش آن را درست کردید بلکه محتوایی که در اختیار جامعه قرار می‌گیرد نظارت شده نیست. منظور نظارت سخت نیست ولی سوال اینجاست که چطور سریال بی خدا بارگزاری می شود؟ طبق بخشنامه شما باید مجوز داشته باشند. »

پارسایی گفت: «من که ابلاغ کردم. »

عنقا عنوان کرد: «ابلاغ شما وقتی ضمانت اجرایی نداشته باشد؛ فایده ای ندارد. »

پارسایی گفت: «ضمانت اجرایی دارد. موسسه رسانه تصویری بازوی سازمان سینمایی است و ما تعامل خیلی خوبی با آن داریم و چندین ماه است که شیوه‌های مربوطه را می‌نویسیم که بخش عمده آن محتواست. هرکدام از این موسسات مربوطه باید کارشناس سینمایی داشته باشند و تمام آیین نامه‌های حوزه نظارت را لحاظ کند. »

عنقا خاطرنشان کرد: «منظور ما این نیست که جامعه ما از محتوای به روز محروم شود، بلکه وقتی درباره مجوز صحبت می‌کنیم، از بازار قانونی و صاحبان محتوایی که سرمایه گذاری می کنند، دفاع می کنیم. تا زمانی که این محتواهای به روز را داشته باشیم، هیچ وقت محتوای داخلی به سرانجام نمی رسد. »

پارسایی پاسخ داد: «طبیعی است که این دغدغه ماست. ما با تمام نکاتی که شما گفتید، همفکر هستیم و درحال ساماندهی آن هستیم. vod احتیاج به زمان دارد تا بتواند ظرفیت‌های خود را به نمایش بگذارد. »

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.