یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰

مدیر مرکز مستند سوره:

مقام معظم رهبری توجه خاصی به مستندسازی دارند/ انتظار از نهادها

محسن یزدی

سینماپرس: مدیر مرکز مستند سوره بیان کرد عمده مشکلی که مراکز مستندسازی دارند این است که برای مخاطب فیلم نمی سازند بلکه برای خوشایند مدیران و مافوق های خود فیلم می سازند و این اتفاق ما را ایزوله کرده و از مردم دور می کند. زبان فیلم های ما باید تا جایی که ممکن است به زبان مخاطب نزدیک تر باشد.

به گزارش سینماپرس، محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره وابسته به سازمان سینمایی حوزه هنری یکی از هنرمندانی بود که در جلسه دیدار مستندسازان با مقام معظم رهبری حضور داشت. وی در آستانه مراسم رونمایی از منشور مستند انقلاب اسلامی که امروز ۱ بهمن ماه در حوزه هنری برگزار می شود، گفت: حدود سی نفر از مستندسازان خدمت مقام معظم رهبری بودند و نقطه­ نظرات­شان را مطرح کردند و جلسه بسیار صمیمانه و خوبی بود. یکی از ویژگی­ های مقام معظم رهبری این است که شنونده بسیار صبور و خوبی هستند و حضار اگر نکته ای برای گفتن داشته باشند به اصطلاح جا نمی ماند و مطرح می شود. در آن جلسه هم مقام معظم رهبری خیلی خوب به حرف ها گوش می­ کردند و حتی اگر راجع به سخن یا نکته ای، ابهامی وجود داشت سوال می­ پرسیدند.

وی افزود: ما به دور از هر تعارف و شعاری رهبری را ولی خودمان می­ دانیم یعنی تمامِ عشق­مان این است کاری که انجام می دهیم مورد رضایت ایشان باشد، شخص­‌پرست هم نیستیم بلکه ایشان را نایب امام زمان و انسانی صاحب­ اندیشه می­ دانیم. ما هم به جهت معنوی و هم به جهت شرعی به ایشان دلبستگی داریم و اینکه جلسه­ ای خدمت ایشان باشیم برایمان بسیار مغتنم است. اینکه اولین شخصِ مملکت برای مستندسازان وقت می ­گذارد برای ما خیلی مهم و حایز اهمیت است. ما چنین جلسه­ ای را حتی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا معاون وی هم تجربه نکردیم ولی نزد رهبری می ­رویم و ایشان که شخصِ اول مملکت هستند با هزاران کار و گرفتاری و مشکلات برایمان وقت می‌گذارند.

یزدی عنوان کرد: ایشان توجه خاصی به مستندسازی دارند و پیامی که به مستندسازان دادند برای جامعه هنری کشور و مستندسازان بسیار ارزشمند و راهگشا خواهد بود چراکه توجهات نسبت به مستند بیشتر خواهد شد و حداقل انتظار ما به عنوان کسانی که کارِ مستند می­ کنیم این است. انتظار ما این است که مثلا تلویزیون قدری بیشتر به مستند توجه کند و به نظرم این اتفاق حتما رخ خواهد داد.

وی توضیح داد: من معتقدم باید به مخاطب توجه کنیم. عمده مشکلی که مراکز مستندسازی دارند این است که برای مخاطب فیلم نمی سازند بلکه برای خوشایند مدیران و مافوق های خود فیلم می سازند و این اتفاق ما را ایزوله کرده و از مردم دور می کند. زبان فیلم های ما باید تا جایی که ممکن است به زبان مخاطب نزدیک تر باشد.

یزدی اظهار کرد: من معتقدم در حوزه اجتماعی ضعیف هستیم و به حوزه مستندهای اجتماعی ورود نکردیم. اگر شما نقدِ مُصلِحانه نکنید یک نفر می­ آید و نقد سیاه­ نمایانه می­ کند.

وی در پایان با اشاره به محصولات حوزه هنری گفت: من همیشه گفته ام که از آثارمان صددرصد دفاع نمی­ کنم. قاعدتا این آثار باید نقد شود چون ممکن است جایی اشتباه کرده باشیم و آن را هم می­ پذیریم و همه سعی مان را می کنیم که آن اشتباه را تکرار نکنیم. از نقد های منصفانه نیز استقبال می کنیم و داعیه کار بی عیب و نقص نداریم. حرفمان این است که با مخاطب روراست و صادق هستیم و اگر اشکالی در کارمان است درصدد رفع آن بر خواهیم آمد.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.