یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳

نگاهی به نمایش «ماراساد» در جشنواره تئاتر فجر؛

تلفیقی از دوگانه‌های خیر و شر در ایمان‌زدگی و یأس‌آلودگی عصر صنعت

نمایش «ماراساد»

سینماپرس: نمایش «ماراساد» در ۱۳۰ دقیقه توانست مخاطبان را به خود جذب کند، هرچند که شاید برای دقایقی فضای رعب‌انگیز و یأس‌آلود کار ذهن مخاطب را چنان درگیر می کرد که نیاز به آنتراکتی چند دقیقه‌ای بود.

به گزارش سینماپرس، نمایش ماراساد براساس اثر پیتر وایس به ترجمه عرفان ناظر و به کارگردانی ایمان اسکندری با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار حافظ به روی صحنه رفت و با استقبال چشمگیر مخاطبین مواجه شد به طوریکه در هر اجرا خیلی از علاقه مندان پشت درب سالن می ماندند.

در این اثر نمایشی، شکنجه و قتل «ژان پل مارا» به‌ نمایش درآمده است. لوکیشن در تیمارستان شارانتون قرار دارد. مارا-ساد (به آلمانی: Marat/Sade) نمایش‌نامه‌ای است که توسط پتر وایس نوشته شده و نخستین بار در سال ۱۹۶۳ در آلمان منتشر شد.  

طبق این فراداستان، در سال ۱۸۰۸ و در تیمارستان شارنتون پاریس،  مارکی دوساد که نویسنده است، نمایشنامه‌ای را کارگردانی می‌کند که بازیگران آن از بیماران روانی انتخاب شده‌اند. موضوع نمایشی که ساد به صحنه آورده،  انقلاب فرانسه است که محتوا و شیوه اجرایی اش باعث شورش تماشاگران می‌شود.

نمایشنامه ای که پیتر وایس نگاشته، مبتنی بر دو شخصیت واقعی و نمایشی است: شخصیت نخست،  مارکی دوساد، عجیب‌ترین پدیده در سنت ادبیات فرانسه، و دیگر شخصیت عمده در نمایشنامه ژان پل مارا است. سیمای برجسته انقلاب فرانسه است.

موضوع این نمایشنامه کاملاً تخیلی است و تنها بر این حقیقت تکیه دارد که ساد در مراسم تدفین مارا به یاد او سخنرانی کرد.

این اثر بارها و به زبان‌های مختلف روی صحنه رفته است. همچنین در سال ۱۹۶۷ فیلمی با همین نام توسط پیتر بروک ساخته شد.

همچنین نمایش «آرش ساد»، بر اساس همین داستان و «آرش» بهرام بیضایی با کارگردانی محمد رحمانیان در سال ۱۳۹۲ روی صحنه رفت. در این نمایش داستان توسط بیماران روانی و کارکنان بیمارستان روانپزشکی آزادی، ساعاتی پیش از تخریب کامل تیمارستان روایت می شود.

نمایش ماراساد کاری از ایمان اسکندری در ۱۳۰ دقیقه و در سالن تالار حافظ توانست مخاطبان را به خود جذب کند، هرچند که شاید برای دقایقی فضای رعب انگیز و یأس آلود کار ذهن مخاطب را چنان درگیر می کرد که نیاز به آنتراکتی چند دقیقه‌ای بود، منتها چنین شرایطی شاید در فجر مهیا نباشد.

در نهایت این نمایش تلفیقی از فضای رئال و سورئال است آنجا که از تقابل عشق و عقل، خوبی و بدی، شر و نیکی، پاکی و صداقت و شرارت، دموکراسی و دیکتاتوری و ... سخن می گوید فضا را برای ذهن مخاطب باز می کند تا آنها بتوانند خود نظاره گر بوده و تصمیم بگیرند.

محیط و فضای سالن حافظ برای اجرای این نمایش به ویژه با دکور فلزی حجیمی که کار داشت، مناسب بود و بازیگران به خوبی توانستند در این فضا از موقعیت استفاده کرده و قابلیت های خود را نشان دهند.  

به ویژه اینکه از فضای تصویری نیز دراین کار استفاده شده بود و هیجان کار را برای مخاطب دو چندان می‌کرد.

از دیگر نقاط قوت این کار گریم و طراحی لباس، موسیقی و استفاده از امکانات تالار حافظ برای جذابیت بیشتر کار بود.

بازیگران این کار عبارت از مهران امام بخش (مهمان از گروه کوانتوم)، امین طباطبایی (مهمان از گروه کوانتوم)، بهنام دارابی، مهتاب جواربچی، فطیما یثربی، حمید حبیبی فر، پوریا سلطان زاده، غزل صفر خانلو، سمانه زارعی، علیرضا عبدالکریمی، فرزاد جعفریه، مهدی واعظ علایی، سینا افخمی، فاطمه وفایی، مرتضی یوسفی، علی مومیایی، بهزاد پارسا، فاطمه صوفیانی هستند.

بلیت فروشی این اثر در روزهای پس از جشنواره بین المللی تئاتر فجر، هم اکنون در سامانه تیوال آغاز شده است.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.