سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹

آمریکاستیزی به روایت بلژیکی‌ها در تئاتر فجر

 نمایش «دهن‌گنده»

سینماپرس: نمایش «دهن گنده» کاری از کشور بلژیک واگویه‌ای طنز اما واژگون‌نما است که از زبان سیاستمداران بزرگ دنیا درباره آزادی اجرا می‌شود. در این نمایش از مفاهیمی همچون اسلام‌هراسی، استقلال و آزادی کشورها سخن به میان آمده است.

به گزارش سینماپرس، نمایش دهن‌گنده کاری از کشور بلژیک در بخش بین الملل سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر، شب گذشته (دوم بهمن) در سالن تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت.

این اثر به نویسندگی، کارگردانی و اجرای والنتاین دایننس از کشور بلژیک اجرا شد.  

در این نمایش کارگردان با ارجاع به سخنرانی های معروف و البته موثر افرادی مثل سقراط، پریکلس، مالکوم ایکس، مارتین لوتر کینگ، جرج دبلیو بوش، بن لادن و ... بر رویه تاریخ نشان می‌دهد که سیاستمداران چگونه از قدرت کلام بهره برده‌اند و ادعا می کند روابط سیاسی در طول ۲۵۰۰ سال  گذشته تغییر زیادی نکرده است.

در ابتدای این نمایش عنوان می شود که این اثر به هیچ وجه سیاسی نیست بلکه درباره سیطره سخن و فرهنگ است. نام این نمایش شاید طعنه ای به شخصیت هایی می‌زند که صحبت های زیادی در تاریخ کرده اند.

کارگردان این نمایش در مصاحبه ای عنوان کرده است که در آمریکا به دنیا نیامده اما بدون آنکه بخواهد با فرهنگ آنها بزرگ شده است. امروز وقتی به موزیک، فیلم و ... نگاه می کند، ۸۰ درصد آنها را تولیدات آمریکا شکل داده است. آمریکا همانند امپراطوری رم شده است. امروز شرایط تغییر کرده و امپراطوری آمریکا نیز نفس‌های آخر خود را می‌کشد. انتخاب شدن ترامپ به عنوان رییس جمهور و همین طور زندگی اشرافی که آنها برای خود انتخاب کردند همگی دلائل آغاز این انحطاط هستند. آمریکا پا بر همان راهی گذاشته که امپراطوری رم در واپسین سال هایش به آن پا نهاد و از درون پوسید.

این نمایش گونه‌ای طنز و واژگونه نمایی دارد به طوریکه کارگردان میخواهد مخاطبانش دریابند که سیاستمداران چگونه از مفاهیمی چون آزادی سوءاستفاده میکنند و این را تنها یک هنرپیشه درقالب شخصیت های مختلف و پشت تریبون های مختلف به نمایش در می آورد به طوریکه شاید تنها یک کت خود را تغییر می دهد و یا تن صدایش را عوض می کند.

بر طبق آمار نمایش دهن گنده طی سال های تولید بازتاب گسترده ای در جهان داشته و در جشنواره های مختلف مانند فستیوال ادینبورگ در سال ۲۰۱۴ پذیرفته شده است.  

در این مونولوگ ها که درواقع دیالوگ بین افراد مختلف می تواند باشد از مباحث گوناگون سخن به میان آورده می شود از استقلال کنگو تا سقط جنین در بلژیک و آزادی آفریقایی‌های آمریکا. هنرپیشه این نمایش به کرات اذعان می کند که آمریکا یک کشور دروغگو است و به وعده هایش نسبت به سیاه ها و دیگر اقشار عمل نکرده است.  

بخشی از این نمایش از واگویه هایی درباره حمایت آمریکا از اسرائیل در مسئله لبنان مربوط می شود. بخشی نیز به اسلام هراسی در اروپا می پردازد و در نهایت به تمسخر سیاست مداران از تروریست پنداشتن مسلمانان می رسد.

بنابراین مباحثی که از زبان این سیاست مداران مطرح می شود همه وارونه شده و عکس آن درست تلقی می شود به طور مثال از زبان جرج بوش یا دیگر شخصیت ها مطرح می شود که مسلمانان تروریست تلقی می شوند و تعداد آنها در اروپا روز به روز بیشتر می شود و این سیاست مداران هستند که ترس و نگرانی از افزایش تعداد مسلمانان و نفوذ و رسوخشان همه جا دارند.

یا در بخش دیگر سیاست مدار متفاوتی میگوید که آمریکایی ها، مسلمانان را تروریست می دانند درحالیکه خودشان در همه نقاط دنیا عملیات تروریستی انجام میدهند، خودشان از اسرائییل برای کشتار مردم بیگناه حمایت میکنند.

کارگردان این نمایش می‌گوید که بعد از یازده سپتامبر اکثر سخنرانی ها درباره اسلام بوده است که در آن سیاستمداران با ارجاع به افرادی همچون اسامه بن‌لادن هراسی را نسبت به این دین ایجاد کرده اند و خواسته‌های خویش را پیش برده اند.  

این نمایش از یکم بهمن اجرایش را در جشنواره آغاز کرده و تا امروز، سوم بهمن نیز در سالن ایرانشهر ادامه خواهد داشت.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.