سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴

پیام معاون هنری وزیر ارشاد به جشنواره هنرهای تجسمی فجر؛

تجربه های تجسمی فراتر از مرزهای زمان و رشته­ ها

سیدمحمدمجتبی حسینی

سینماپرس: سید محمد مجتبی حسینی در آستانه برگزاری دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر پیامی را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، در متن پیام معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر چنین آمده است:

«تجربه های تجسمی فراتر از مرزهای زمان و رشته­ ها

بوالعجبی است هنر؛ چونان درختی که ریشه در زمان دارد و شاخسارش در بی زمانی است. بوالعجبی است هنر؛ که توأمانِ وامداریِ تاریخ، پَر باز می‌کند و از تاریخ درمی‌گذرد و در این بازه، رنگین کمانی از آفرینه‌ها شکل می‌گیرد و حیات می‌آغازد. تنوع و تعددِ گونه‌ها و تجربه‌ها در عرصه‌ نقش و رنگ و حجم ـ که نامِ تجسمی بر آن نهاده‌اند به تسامح ـ خاصه در ایرانِ رنگارنگِ نقشانقش، بی­قرابت و شباهت نه، که حتی پیوندی جانانه دارد.

وطنِ عزیزِ ما، نگارخانه‌ هنر است و دفتر ایامش برگ برگ آراسته‌ حُسن و جمالی برآمده از درایت و تدبیر؛ و هنرهای تجسمی ـ با دامنه‌ای گسترده که گویی اجتماعی است از هر هنری که در ادبیات و نمایش و موسیقی و سینما نگنجیده است. با همان ویژگیِ در زمانی و بر زمانی با تطوری هنرمندانه راویِ روزان و شبانِ ماست.

در سال‌های اخیر، جشنواره‌ هنرهای تجسمی فجر، بدان کوشیده تا مرزهایِ برساخته‌ مهارت‌های هنری را فرو گذارد و توان خود را معطوف دقیقه‌ای سازد که تمامیِ این عرصه‌ها و رشته‌ها یکی هستند و یک زبان؛ و ابزار و روش‌ها، حائل ذهن و ذوق نتوانند بود. بالِ بلندِ هنر، اندیشه و خیال است و راح و روحش، پیام و پیمان اوست با مخاطب و در این نهج چنان پیش رفته که گاه با نغمه و نمایش هم در آمیخته و نحله‌ها و گونه‌های نو را سامان داده که کمتر معادلِ پارسی برای آن‌ها بکار می‌بریم. تجربه‌های تجسمی، اینک فراتر از مرزهای زمان و مرزهای رشته‌ها، جهان را به زبانی تازه فرا می‌خواند از اینرو جشنواره‌ فجر نیز این بیان را طی سه دوره‌ اخیرِ برگزاری، به تجربه‌ این نگاه اختصاص داده و اقبالِ هنرمندان ـ بویژه جوانان ـ خود مؤید آن است «که نو را حلاوتی است دگر».

جشنواره­ هنرهای تجسمی فجر که در طلیعه­ دومین دهه‌ فعالیت است در کنار جشنواره‌ها و بی­ینال‌های تخصصی می‌تواند نقشی مکمل ایفا نماید و با شاخسارِ فرازمانیِ سایه گسترِ هنر، امکان یابد که خانواده‌ بزرگ هنرمندان را در کنار هم گردآورد و با نگاه به دیروزِ الهام­بخش و افتخار آفرینش، فردایی پرامید و روشن را نوید دهد. ایدون باد ...

سیدمجتبی حسینی

معاون امور هنری

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.