سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸

نوبت مستند انقلاب است که دشمن را با تاریخ به چالش بکشد

مهدی نقویان در رونمایی از مستند رمز و راز ملکه

سینماپرس: مهدی نقویان یادداشتی را در پی رونمایی از نامه ۵ بندی رهبر انقلاب خطاب به مستندسازان، نوشته است.

به گزارش سینماپرس، در متن یادداشت این کارگردان آمده است: خداوند بزرگ را شاکریم که در کنار بزرگان و پیشکسوتان مستندسازی انقلاب اسلامی، ما نسل جوان این جبهه نیز حضور به هم رسانده‌ایم. سابقونی که از صحنه‌های انقلاب و جبهه‌های جنگ تا سال‌های پرحادثه پس از آن، همواره خط شکنانِ مستندِ متعهد و انقلابی بوده‌اند.

امروز اما نسل جدید، نسل ما، با باری بسا سنگین‌تر از دیروز به میدان آمده است. امروز جبهه‌های جنگ رسانه‌ای تا محیط شخصی فردفرد مردم ایران رسوخ پیدا کرده و حملات دشمن، نفوذی بی‌سابقه یافته است. عمده بار این جنگ نرم رسانه‌ای، بر عهده فیلم‌های مستند است. کمتر به خاطر داریم که یک فیلم داستانی از سوی جبهه دشمن تاثیرات گسترده‌ای در روایت مجدد تاریخ انقلاب و مردم داشته باشد. فیلم‌های مستندی که پیاپی از سوی جبهه مقابل ساخته و توزیع شده، تاکنون کوشیده‌اند تا ابعاد گوناگون حیات شجره انقلاب اسلامی را در میان مردم تحریف کرده و ریشه‌های آن را بخشکانند اما در میان این ظلمت فراگیر، نسل جدید به فانوسی روشن‌تر از دیروز مسلح است.

نسل جدید سینمای متعهد انقلابی از حیث کمی و کیفی خود را با مقتضیات زمانه سازگار کرده و در برابر هجمه گوناگون جبهه دشمن، در سنگر نگهبانی ایستادگی می‌کند. از نظر کمی، تعداد مستندهایی که در این عرصه به لطف و حمایت نهادهای دغدغه‌مند و مدیران دلسوز تولید می‌شود بی‌سابقه است. از نظر کیفی اما، مستندهای امروز ما نسل جوان انقلاب با زبان اشاره و ارجاع به اسناد و پرهیز از زبان شعاری توانسته‌اند در تراز مستندهایی با استانداردهای جهانی ظاهر شوند و به جرئت می‌توان گفت امروز مستند متعهد انقلابی، در آستانه چرخش از موضع دفاعی به موضع تهاجمی است. نه تنها به سوالات و شبهات پاسخ می‌دهد بلکه با تکیه بر حقایق تاریخی دشمن را به پرسش می‌گیرد.

در این مسیر اما خطراتی نیز در کار است. دام‌های فرهنگی دشمن، تنها در محتوای تولیدشده مستندهای آنان نیست بلکه در این ایده رایج است که هنر برای هنر. که هنر نه عرصه تقبل مسئولیت‌های انسانی بلکه صرفا وادی حدیث نفس و ظهور نفسانیت هنرمند است اما هنرمندان نسل جدید، عهد خود را نه با چنین ایده‌ای که با حقایق انقلاب بسته‌اند و خود را ملزم به بازنمایی حق و شهادت به تاریخ می‌دانند. ستاره راهنمای ما هم این سخن از قافله سالار مستندسازان انقلابی، سیدمرتضی آوینی است که فرمود: «قصد ما فیلم خوب ساختن و هنرمند شدن و افاضه فیوضات هنرمندانه کردن و عشوه فروختن و بازاریابی و جاه طلبی و شهرت پرستی نیست. در یک جمله، ما از حریم دین دفاع می‌کنیم و فیلم‌سازی وسیله کار ماست. »

در نهایت، روایت امروز مستندسازان جوان انقلاب روایت امید است. امیدی که طلیعه آن در تاریخ روشن مستندسازی انقلاب اسلامی، به همت سابقون و پیشکسوتان، فضای ظلمانی هجمه ها را شکافت و امروز می‌رود تا با روشنای بیشتر، پیام‌آور آینده‌ای مستقل، پرنشاط و رو به توسعه باشد. در این مسیر اما از همه لغزش‌ها و خطرات به خداوند بزرگ پناه می‌بریم و به ذات مقدس او توکل می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.