شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴

بنیادی در گفتگو با سینماپرس:

به عنوان تنها زن گروه پس تولید «زنانی با گوشواره های باروتی» تمام توانم را به کار بردم تا روایت زنانه فیلم حفظ شود/ پرداختن به موضوع «داعش» در سینما ضروری است

فاطمه بنیادی

سینماپرس: فاطمه بنیادی تدوین گر مستند سینمایی «زنانی با گوشواره های باروتی» که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در رابطه با این اثر گفت: زنانی که در جنگ هستند به قدری با فضای خشن آن عجین می‌شوند که تمام زنانگی‌ شان را فراموش می‌کنند و پارادوکسی عجیب را به وجود می‌ آورند که من باید این پارادوکس ها را برای مخاطبان عادی می کردم.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کار کردن در فضای سینمای جنگ تیم مختص به خود را می خواهد و همه افرادی که در چنین فیلم هایی حضور دارند باید از لحاظ روحی پتانسیل بالایی داشته باشند؛ برای من هم حضور در این پروژه بسیار سخت بود و گاهی اوقات به شدت از لحاظ روحی کم می آوردم که پس از مدتی استراحت دوباره توان برای ادامه کار را پیدا می کردم. حضور بنده به عنوان یک زن تدوین گر در پروژه ای که شخصیت های اصلی آن زن بودند کار را به شدت برای من سخت تر کرد؛ شاید باورش ساده نباشد که من با یکایک این شخصیت ها ارتباط برقرار کردم و آن ها را کاملاً شناختم.

بنیادی ادامه داد: تلخی ها و فجایع فیلم آنقدر زیاد بود که ما مجبور به حذف بخش زیادی از پلان های فیلم شدیم چرا که گذر کردن از آستانه تلخی ها می توانست باعث آزار مخاطب در سالن سینما شود اما با این همه به اصل روایت وفادار ماندیم و به روایتی ناب رسیدیم که مخاطب بتواند به راحتی متوجه ماوقع شود و چیزی را از دست ندهد. ما پلان های زیادی از صحنه های دلخراش جنگ داشتیم، پلان هایی که حتی دیدن شان برای خودمان به شدت آزاردهنده بود به عنوان مثال برخی از پلان ها جنایات و وحشی گری های داعشی ها علیه کودکان را به تصویر کشیده بود که بسیار زجرآور و تلخ بود و ما آن ها را حذف کردیم.

این سینماگر در پاسخ به این سوأل که به نظر شما آیا جامعه به تولید آثاری در رابطه با جنایات داعش و وحشی گری های تکفیری ها نیاز دارد یا خیر اظهار داشت: پرداختن به موضوع داعش در سینما به عنوان یک رسانه مهم و تأثیرگذار امری به شدت ضروری است. بسیاری از افراد در کشور ما تنها بعد از قضیه مجلس به اهمیت این موضوع دست پیدا کردند اما بازهم هیچ گونه اقدامی برای شناساندن تفکرات داعشی ها صورت نگرفت تا مردم به جای آنکه تنها با چهره داعشی ها مواجه شوند با تفکرات آن ها نیز روبرو شوند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: قطعاً اگر تفکرات داعشی ها در قالب آثار سینمایی و تلویزیونی به مخاطبان شناسانده شود مردم بیش از پیش از این گروه وحشی متنفر خواهند شد. به عقیده بنده باید در رابطه با پدیده های مثل داعش ما کارهای اساسی تری بکنیم و به چرایی به وجود آمدن این گروه ها و ریشه شناسی آن ها بپردازیم؛ تلنگرهای مهمی در این اثر مستند هست و این نکته را به ما گوشزد می کند که باید برای عدم ابتلای جامعه به نفوذ تفکرات این چنینی تلاش کرد.

گفتنی است؛ مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» درباره خبرنگاری عراقی به نام «نورا» است که مشغول تهیه گزارش از نبرد با داعش است و به همین واسطه با زنان مختلف داعشی و غیر داعشی مواجه می‌شود. در بخشی از «زنانی با گوشواره‌های باروتی»، زنان داعشی عرب، غیر عرب و زنانی را که قربانی داعش شده اند، می بینیم که  نورا، با آن‌ها مواجه می‌شود.

رویکرد این مستند پرداختن به زنان و کودکانی است که در جنگ با داعش بودند. از همین رو برای اولین‌بار تصاویری از این زنان در یک اثر نشان داده می‌شود که تا به حال در هیچ مستند یا رسانه‌ای نمایش داده نشده است.

عوامل این فیلم عبارتند از: تهیه کننده: مرتضی شعبانی، کارگردان: رضا فرهمند، مدیر تصویربرداری: رضا فرهمند، تصویربرداران: رضا فرهمند، مصطفی سیفی، قصی صاحب کاظم، تدوین: رضا فرهمند، فاطمه بنیادی، مصیب حنایی، آهنگساز: کریستف رضاعی، صدابردار: کیومرث محمدچناری، صداگذار: حسن مهدوی، پژوهش: مصطفی سیفی و رضا فرهمند، طراح پوستر: علی باقری، تبلیغات فضای مجازی: احسان جابری، مشاور رسانه‌ای: محسن دلیلی.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.