دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

اقلیما: در زمان ساخت «امیر» همه مخاطبان برایم مهم بودند/ حذف بخش «نگاه نو» از جشنواره آسیب جدی به فیلمسازان جوان وارد می کند

نیما اقلیما

سینماپرس: نیما اقلیما که با اولین اثر سینمایی خود با عنوان «امیر» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: در زمان ساخت «امیر» همه مخاطبان برایم مهم بودند از منتقدان گرفته تا کسانی که تنها به جنبه سرگرمی سینما توجه دارند و همه تلاشم این بوده تا این فیلم روی همه طیف ها تأثیر بگذارد و امیدوارم که چنین اتفاقی برای فیلمم بیفتد و همه بعد از تماشای فیلم با آن ارتباط برقرار کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: واقعاً بیراه نیست اگر بگویم بنده خودم منتقدترین آدم نسبت به فیلمم هستم اما همه تلاشم را به کار گرفتم تا بتوانم مخاطبان با سلایق و دیدگاه های مختلف را راضی نگه دارم و کاری کنم تا از دیدن فیلم لذت ببرند.

این فیلمساز در پاسخ به این سوأل که فکر می کنید در میان فیلم های این دوره از جشنواره تا چه میزان امکان دیده شدن و موفقیت دارید اظهار داشت: من واقعاً نمی توانم هیچ قضاوتی روی کارم داشته باشم و همانطور که گفتم فقط امیدوارم که همه از تماشای فیلم راضی باشند و «امیر» را بپسندند.

اقلیما در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با داستان فیلم امیر و دلیل ساخت این فیلم به عنوان اولین اثر بلندش گفت: بنده معتقدم هر فرد صاحب اثری، بخشی از جهان اثرش را از تجربه زیستی خود به دست می آورد؛ قطعاً در «امیر» هم شرایط به همین صورت بوده و بخشی از جهان اطراف من در فیلمم وجود دارد. این طبیعی است که هر فیلمسازی بخشی از محیط پیرامونی اش در کارش تأثیر بگذارد.

وی افزود: «امیر» در خرده پیرنگ ها دارای مولفه های ژنریک است مثل مولفه های ژانر معمایی یا فضاهای موقعیت محور؛ ولی بیس خرده پیرنگ ها در جهت معرفی کاراکتر اصلی است. نکته دیگر اینکه شخصیت امیر را از زاویه دید اطرافش نمی بینیم و این شخصیت در موقعیت هایی حرکت می کند و از روی برخورد آدم ها با این کاراکتر و واکنش های امیر با او آشنا می شویم.

اقلیما در پاسخ به این سوأل که آیا این فیلم فضایی تجربه گرا دارد یا خیر اظهار داشت: این فیلم داستان و قهرمان دارد اما شکل آن متفاوت است. تعاریف سینمای عامه پسند در این فیلم هم وجود دارد یعنی اینکه ما در این فیلم بار دراماتیک داریم، شخصیت های متعدد داریم اما چیدمان مان بسیار متفاوت است. جالب تر از همه اینکه ما در ساخت «امیر» کاملاً کلاسیک رفتار کردیم به نحوی که شروع بحرانی و نقطه عطف اول و دوم داریم و این ها رعایت شده است.

وی ادامه داد: اما مدل و نحوه روایت ها در ساختار فیلم کمی متفاوت است. از آنجایی که این فیلم سرشار از خرده پیرنگ ها است گاهی خرده پیرنگ ها از پیرنگ ها بالاتر می روند. اما با این همه بنده معتقدم سینما در ذات برای مخاطب است و اصلاً در زمان های دور متعلق به طبقه کارگر بوده است و ما امروزه به آن کیفیت داده ایم. تلاش همه تیم «امیر» برآن بوده تا بتوانیم با ساخت این فیلم اتفاقات خوبی را در سینمای کشور رقم بزنیم.

این کارگردان جوان سپس با بیان اینکه شخصیت امیر از روی یک شخصیت واقعی الهام گرفته شده گفت: البته ما وجوه دراماتیکی به آن اضافه کردیم اما اسم «امیر» برگرفته از اسم یک دوست قدیمی من است که سال ها برای سینما تلاش کرد و عاشق سینما بود اما متأسفانه شرایط برای حضورش در سینما فراعم نشد و برایش در سینما هیچ اتفاقی نیفتاد. ما به نوعی در این فیلم ادای احترام به آدم هایی از این جنس کرده ایم که موفقیت در زندگی شان ایجاد نشده و نتوانسته اند به هر دلیلی به سراغ آرزوهای شان بروند و زندگی معمولی دارند البته این معمولی بودن به معنای کیفیت پایین زندگی شان نیست.

اقلیما سپس در پاسخ به این سوأل که نظرتان در رابطه با حذف بخش نگاه نو از جشنواره و عدم داوری و دیده شدن مستقل فیلم اولی ها چیست اظهار داشت: حذف بخش «نگاه نو» از جشنواره آسیب جدی به فیلمسازان جوان وارد می کند؛ شرایط ساختن فیلم اول به شدت سخت و پیچیده است جذب سرمایه گذار و پیدا کردن تهیه کننده و اعتماد عوامل و پروسه ساخت برای یک کارگردان اول بسیار سخت است و از این رو من بسیار متأسفم که این بخش مهم از مهمترین رویداد سینمایی کشور حذف شده است.

وی در پایان این گفتگو افزود: متأسفانه خیلی از دوستان بنده که دارای نگاه و توانایی هستند به دلیل بی توجهی به فیلم های اول نتوانستند در این رویداد حضور داشته باشند. شرایطی در سینمای کشور ما حاکم است که اگر کار در جشنواره فیلم فجر دیده نشود شرایط برای ارائه اثر پیچیده می شود و از این رو مسئولان باید فرصت دهند فیلم های اول در این جشنواره نمایش داده شوند و فیلمسازان جوان بعد از تحمل مشقت های فراوان بتوانند خودشان را در سینما و جشنواره تثبیت کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.