یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶

واکنش سریع مستندسازان به اتفاقات و بحران‌ها در توجه رهبری تاثیرگذار بوده است

 احمد زائری

سینماپرس: احمد زائری کارگردان جوان سینمای مستند کشور معتقد است که ما حضور موثری در تبلیغات بین المللی نداشته‌ایم. او می‌گوید کسی مستند جنگ با داعش را ساخته و پخش می‌کند که خودش به آن کمک هم کرده است. در این میان سکوت و کم‌کاری ما معنا ندارد.

به گزارش سینماپرس، شامگاه پنج‌شنبه ۲۱ دی ماه، مستندسازان دیداری صمیمی را با رهبر انقلاب برگزار کردند. در این دیدار که با پرسش و پاسخ این هنرمندان از رهبر انقلاب همراه بود، مقام معظم رهبری توصیه‌هایی کلیدی به آنان داشتند. پس از این دیدار، نامه‌ی رهبر انقلاب، خطاب به مستندسازان منتشر شد.

  احمد زائری از مستندسازان جوان کشور است که امسال توانست در جشنواره سینما حقیقت جایزه بهترین مستند کوتاه بخش شهید آوینی را برای ساخت مستند «همشهری جنگ» دریافت کند.

او به نامه‌ مقام معظم رهبری خطاب به مستندسازان اشاره کرد و تاکید کرد: نفس نوشتن این نامه توسط رهبر انقلاب خطاب به مستندسازان، برای من جذاب و جالب بود. این که ما رهبری داریم که برای هنرمند و مستندساز، توصیه‌هایی را در قالب نامه می‌فرستد، برایم بسیار زیبا بود. ما کسی را در راس قدرت جمهوری اسلامی داریم که تا این اندازه حواسش به هنرمندان هست. شاید ما این ذهنیت را از قبل داشته باشیم که رجال دین خیلی اهل هنر نیستند اما در این‌جا برعکس است. کسی را داریم که رجل دین است، سیاسی است و بسیار دقیق و حساب شده حواسش به همه‌ افراد هست. من فکر می‌کردم که فیلم مستند شاید توجه بسیار کمی را از سمت ایشان به خود جلب کند اما وقتی با این نامه از طرف ایشان روبه رو شدم، بسیار شگفت‌زده شدم.

وی ادامه داد: وقتی این نامه را خواندم با توصیه‌های بسیاری از سوی ایشان مواجه شدم. ایشان فیلم‌ساز و به ویژه مستندساز را به با خدا بودن دعوت می‌کند. ایشان ما را به راست‌گو بودن و واقع‌گرایی دعوت می‌کند. توصیه‌های ایشان واقعیات است و باید حواسمان باشد که وقتی دوربین به دست می‌گیریم، مسئول هستیم و وظیفه داریم. به نظرم ایشان به عنوان یک پدر توصیه‌هایی به فرزندانش دارد که باید به آن عمل کنیم.

کارگردان مستند «همشهری جنگ» درباره‌ی دلیل توجه به مستندسازان در دیدار اخیر هنرمندان با رهبری گفت: به نظرم شاید قبلا فرصت و فضای درخور این مراسم وجود نداشته است. مطمئن هستم که از قبل، اهتمام به ضرورت ساخت آثار مستند و اهمیت آن چه از طرف خود ایشان و چه از طرف افراد همراهشان وجود داشته است. علاوه بر این، اکنون درمرحله‌ی بسیار مهمی هستیم. در حال حاضر با چالش‌های بزرگی مواجه هستیم که فیلم مستند اولین گزینه برای درمان و همراهی با این چالش‌ها است. اتفاقات بسیار بزرگی را داریم که هنوز در مورد آن کار نشده است. برای مثال یکی از موارد این است که کل جهان خود را یک ائتلاف بزرگ می‌دانند که در ظاهر با داعش می‌جنگند و به همین خاطر پروپاگاندا و تبلیغات عظیمی را منتشر می‌کنند در حالی که در واقعیت با آن نمی‌جنگند. در مقابل، کشور ما که مستقیما و به نیابت از همه‌ی جهان با داعش می‌جنگد تبلیغات بسیار کمی انجام می‌دهد. جالب است که آن همه کشور ادعا دارند که با داعش می‌جنگند اما هیچ پیروزی رخ نمی‌دهد اما ما همراه با هم‌پیمانان خود با آن جنگیدیم و همه چیز را تمام کردیم. به نظرم اتفاق تبلیغاتی بسیار ضعیفی از سوی ما انجام می‌شود. آنان نمی‌جنگند اما مستندش را می‌سازند در مقابل ما جنگیدیم ولی هیچ کاری انجام نمی‌دهیم. به نظرم چالش‌های این روزهای جهان باعث شد که رهبری بیش‌تر به مستندسازی اهمیت بدهند چرا که این دوره، زمان بسیار مهمی است. مطمئنا از قبل ایشان به ضرورت مستندسازی واقف بودند اما از آن جا که اکنون در مراحل سختی هستیم باعث توجه مستقیم ایشان به این ژانر شد.

زائری گفت: مطمئنا واکنش سریع مستندسازان به اتفاقات و بحران‌های کشور و منطقه در توجه رهبری به این ژانر تاثیرگذار بوده است. هر هنرمندی دغدغه‌های خودش و آنچه که در پیرامون او رخ می‌دهد را دارد. من خودم بچه‌ی اهواز هستم و می‌دانم که در جنوب کشور از لحاظ محیط‌زیست چه قدر به آن ظلم شده است. بحران کم‌آبی، گرد و خاک و ... مشکلات بزرگ در این منطقه است. با این که در سوریه فیلم می‌سازم اما حس می‌کنم که در این زمینه کم کاری کردم و باید دین خود را ادا کنم. می‌بینید که رهبر انقلاب در صحبت‌هایشان اشاره دارند که واقعیات را بگویید. به نظرم باید واقعیات را بگوییم و البته حواسمان هم به تبلیغات منفی آن طرفی نیز باشد. این کار مانند راه رفتن روی لبه تیغ است چرا که نباید بهانه به دست دشمن بدهیم. اکنون با معضلات بزرگی هم‌چون زلزله کرمانشاه، گرد و خاک در اهواز و ... مواجه هستیم. مستندسازی در این زمینه‌ها باید انجام بشود و تمرکز و اشاره رهبری به این مساله از حساسیت آن خبر می‌دهد.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.