جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷

ظریف در گفتگو با سینماپرس:

طراحی صحنه و لباس «دارکوب» با حساسیت بسیار زیادی انجام شد/ هیچ گاه سعی نکردم در آثار سینمایی کار خودم را پررنگ جلوه دهم

آیدین ظریف طراح صحنه فیلم شبانه روز در نشست فیلم در خبرگزاری سینما

سینماپرس: آیدین ظریف طراح صحنه و لباس سینما که با «دارکوب» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: طراحی صحنه و لباس فیلم سینمایی «دارکوب» با حساسیت بسیار زیادی انجام شد و لحظه لحظه فیلم حساسیت‌ های کارگردان و تهیه کننده وجود داشت که ما هم تلاش کردیم همه را رعایت کنیم.

طراح صحنه و لباس فیلم های «شب» و «سیانور» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: گاهی در روند تولید برخی آثار سینمایی و تلویزیونی شرایط ایجاب می کند که خود بازیگر از لباس های شخصی اش استفاده کند اما در «دارکوب» چنین شرایطی وجود نداشت و همه لباس ها با همفکری و تعامل بنده و کارگردان فیلم در راستای شخصیت شناسی کاراکترهای فیلم طراحی شد؛ همچنین تمامی صحنه های فیلم ساخته شد و تمام تلاش ما این بود که بدون آنکه طراحی صحنه گل درشت شود فضای رئال را در راستای فیلمنامه بازسازی کنیم تا برای مخاطب باورپذیر باشد.

وی سپس با تأکید بر اینکه معتقدم برای هر اثر سینمایی باید در ابتدا با کارگردان فیلم به یک درک مشترک رسید اظهار داشت: من گفتگو را دوست دارم و خوشحال می شوم که در روند تولید فیلم ها با کارگردان و حتی بازیگرانی که درام را می فهمند و بدون آنکه تنها به خودشان و نقش شان اهمیت دهند به چیزی بیش از خودشان در فیلم اهمیت می دهند گفتگو داشته باشم و از نظرات آن ها هم در راستای تقویت کارم بهره مند شوم.

ظریف تأکید کرد: خوشبختانه «دارکوب» از جمله آثاری بود که در آن همه بازیگران و عوامل فیلم با یکدیگر همراه و همسو و همدل بودند و همین باعث ایجاد اتفاقات خوبی در این اثر سینمایی شد که امیدوارم منتقدان، اهالی رسانه و مخاطبان سینما هم از آن راضی باشند.

طراح صحنه و لباس فیلم «برف روی شیروانی داغ» در پاسخ به این سوأل که آیا در کنار هم قرار گرفتن طراحی صحنه و لباس در یک اثر کاری درست است یا باید هریک از این کارها را فرد متخصص خود انجام دهد اظهار داشت: در ابتدا سینما به دلیل آنکه بدنه بسیار ضعیفی داشت شرایط ایجاب می کرد که این ۲ در قالب یک فرد کار را انجام دهند اما خوشبختانه الآن چند سالی است که ما شاهد تفکیک طراحان صحنه و لباس از یکدیگر هستیم که این اتفاق می تواند موجبات رشد کیفی یک اثر سینمایی یا تلویزیونی را موجب شود. البته باید تأکید کنم که این تفکیک گرفتاری های زیادی هم دارد از جمله آنکه نیاز است نگاه های طراح صحنه و طراح لباس به یکدیگر نزدیک شود چرا که اگر این ۲ به یکدیگر نزدیک نشوند کیفیت یک فیلم صدمه و آسیب جدی می خورد.

ظریف تصریح کرد: مهمترین نکته ای که می تواند روی کیفیت یک اثر تأثیر بگذارد وجود همدلی در بین اعضا است؛ اگر همدلی در بین اعضا باشد و ما سعی کنیم که از «منیت» های مان بگذریم قطعاً اتفاقات خوبی در سینما رقم خواهد خورد.

این طراح صحنه و لباس باسابقه سینمای کشور در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که آیا هیچ گاه تلاشی برای پررنگ کردن خودتان در یک اثر سینمایی کرده اید یا خیر اظهار داشت: شما اگر نیم نگاهی به کارنامه هنری بنده بیندازید متوجه می شوید که بنده هیچ گاه در تمام طول عمرم سعی نکردم در آثار سینمایی کار خودم را پررنگ جلوه دهم! البته متأسفانه گاهی اوقات شاهد آن هستیم که برخی افراد چنین کارهایی را انجام می دهند اما من این کار را نکرده ام.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: در فیلم «دارکوب» که کلاً قصد همه ما از ابتدای امر این بود که قایم شویم و دیده نشویم؛ حتی آقای برازنده که به راستی استاد نورپردازی است در این فیلم تمام تلاش خود را به کار گرفت تا به طورکل دیده نشود و همه خواستیم که فقط در خدمت اثر باشیم؛ هر فیلمی به فراخور احوالات خودش ویژگی هایی خاص دارد که خوشبختانه تمام تلاش گروه «دارکوب» بر این امر استوار بود که به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.