سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷

حواشی های اختتامیه جشنواره ۳۶ تئاتر فجر

اختتامیه جشنواره تئاتر فجر

سینماپرس: اختتامیه جشنواره ۳۶ تئاتر فجر با حواشی بسیاری همراه بود که بیشتر آن تحت‌تأثیر عدم اجازه به برگزیدگان در سخنرانی بود.

به گزارش سینماپرس، شب گذشته در تالار وحدت، جامعه تئاتر برگزیدگان تئاتر ۹۶ خود را شناخت. مراسمی که برخلاف دوره‌های پیشین با تأخیر و عموماً به سبب فقدان حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شد، امسال سر وقت آغاز شد؛ اما آمدن احسان کرمی بر صحنه می‌توانست اولین حاشیه جشنواره به حساب آید. طبق اخبار اعلامی قرار بر آن بود محمدرضا شهیدی‌فر اجرای اختتامیه جشنواره تئاتر فجر را به عهده داشته باشد؛ اما بدون ذکر دلیل این جابه‌جایی، کرمی همانند سال گذشته عنان اختتامیه را در دست گرفت.

در طول اجرای مراسم، ‌احسان کرمی به کسی اجازه سخنرانی پشت میکروفون خود را نداد. تنها ایوب آقاخانی که جایزه‌ای از بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع‌مقدس گرفته بود و به عنوان اولین برگزیده روی صحنه می‌آمد، پشت میکروفون رفت و بدون توجه به مقاومت کرمی از مهدی شفیعی به عنوان تنها حامی تئاتر دفاع‌مقدس تشکر کرد. این رویه آقاخانی باعث شد تا کامران شهلایی نیز به سوی میکروفون رود؛ اما با مخالفت کرمی مواجه شد. کرمی از تماشاگران خواست برگزینند که منتخبان سخنرانی کنند یا خیر و پاسخ عموم خیر بود. در نتیجه کامران شهلایی در اوانسن با فریادهای خود علاوه بر اعتراض به این رویکرد از تماشاگران خواست در خرید کانکسی برای کودکی تازه متولد شده یاری رسانند. او اعلام کرد شماره حساب مادر کودک را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است.

حاشیه دیگر جشنواره را ساناز بیان رقم زد. او که سه بار برای دریافت جایزه روی صحنه آمده بود در نخستین حضورش میکروفون را از آن خود کرد و خطاب به برگزارکنندگان جشنواره گفت در جشنی که بر آن شعار گفتگو الصاق شده است باید برگزیدگان حرف بزنند. او در هر دو حضور دیگر خود روی صحنه پس از گرفتن جایزه، سریعاً سن را ترک کرد.

اما حاشیه اصلی را کیوان ساکت‌اف رقم زد. او که در ردیف‌های انتهایی سالن نشسته بود با صدای بلند ادعا کرد عدم اجازه به سخنرانی از سر اعتراض هنرمندان به حذف نمایش حسین کیانی بوده است. این سخنان باعث شد که احسان کرمی مدعی شود او قصد داشته در این مراسم به این مسئله بپردازد. کرمی به همین بهانه نسبت به رویداد رخ داده اعتراض کرد و به شدت از حسین کیانی و نمایشش دفاع کرد. او البته با اشاره به صحبت‌های گذشته عوامل جشنواره، مخاطب کلام خود را نهادها یا افرادی قرار داد که بخشی از خانواده تئاتر نیستند. او تأکید کرد که در چهل شب اجرای نمایش روز عقیم در تماشاخانه باران مهدی شفیعی و تیم اجراییش از اجرای آن حمایت کرده است و این نشان می‌دهد نیروی دیگری مانع نمایش شده است.

حاشیه دیگر اختتامیه شاید عدم‌سخنرانی هوشنگ‌آزادی‌ور، شخصیت برگزیده برای تجلیل بود. مرد کهنسال برخلاف رویه دوره‌های گذشته با گرفتن جایزه صحنه را ترک کرد و هیچ میکروفونی در اختیار او قرار داده نشد. این در حالی است که در دوره‌های گذشته تقدیرشوندگان پیشکسوت برای دقایقی با حضار صحبت می‌کردند.

حاشیه‌ها در لابی وحدت نیز ادامه داشت. مصطفی کولیوندی، از هنرمندان نمایش خیابانی در ادعای آنکه داوران بخش خیابانی در جمع‌بندی حضور نداشتند، حمید پورآذری را متهم به اعمال نفوذ کرد. این در حالی بود که پورآذری با آرامش به خشم کولیوندی پاسخ می‌داد. این ادعا هنوز ثابت نشده است. نمایش «تولیدی لیلی و مجنون» تمامی جوایز جشنواره تئاتر فجر در بخش خارج از صحنه را از آن خود کرد.

از حواشی دیگر جشنواره امسال حذف جایزه دوم و سوم بود که تنها در چند رشته با تقدیر از یک یا دو نفر تندیس به برگزیده اهدا شد. در این جشنواره نیز همانند جشنواره فیلم دو تندیس بازیگر زن در یک بخش به معصومه کریمی و معصومه رحمانی اهدا شد.

در این مراسم برخلاف رویه جشنواره‌ها هیچ قطعه نمایشی یا موسیقیایی روی صحنه وحدت اجرا نشد.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.