جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳

حاشیه پررنگ تر از متن در افتتاحیه ۳۶ امین جشنواره فیلم فجر؛

از پرداختن یک سینماگر به رژیم منحوس پهلوی تا ترک کردن سالن در نیمه های مراسم توسط تعداد کثیری از اهالی سینما و حضور پررنگ کودکان!

افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که در شامگاه ۱۲ بهمن همزمان با آغاز یوم الله دهه مبارک فجر در برج میلاد تهران برگزار شد حواشی زیادی به چشم می خورد، از پرداختن یک سینماگر به رژیم منحوس پهلوی تا ترک کردن سالن در نیمه های مراسم توسط تعداد کثیری از اهالی سینما و حضور پررنگ کودکان در این مراسم از جمله حواشی آن بودند.

به گزارش سینماپرس اولین حاشیه در حین برگزاری این مراسم را احسان کرمی ایجاد کرد؛ او با فیلم ارزشی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا شوخی سخیفی کرد و گفت: «امسال «به وقت شام» و به وقت نهار داریم اما متأسفانه به صبحانه که وعده مهمی است توجهی نشده!» این سخنان نادرست و زننده کرمی با واکنش شدید بسیاری از اهالی رسانه روبرو شد به نحوی که در فضای مجازی به سرعت خبر شوخی کرمی با فیلم حاتمی کیا منتشر شد. البته کرمی بعد از مدتی وقتی از واکنش ها در فضای مجازی بر علیه خود آگاه شد در توجیه رفتار زننده خود اعلام کرد: «تا آخر برنامه ممکن است ما با اسامی فیلم ها شوخی کنیم اما این به معنای توهین نیست!» اتفاقی که اصلا روی نداد!

از سوی دیگر محمدعلی نجفی که معلوم نیست مسئولان جشنواره سی و ششم برای وی مراسم بزرگداشت برگزار کرده بودند همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر روی صحنه رفت و در سخنانی مشمئزکننده به صورت تلویحی از زمان رژیم منحوس پهلوی به تعریف پرداخت! نجفی در بخشی از سخنان خود گفت: «۴۷ سال قبل زمانی که در محافل مذهبی و خانواده های مذهبی کمتر می شد در مورد سینما صحبت کرد من همراه با ۲ یارم آقای فخرالدین انوار و همسرم زهره به صورت جدی مسأله نمایش را پی گرفتیم و نمایش «سربه داران» را نوشتیم که برای اولین بار در یک مکان مذهبی مانند حسینیه ارشاد توانستیم موسیقی پخش کنیم و همان زمان بود که میان پخش یکی از تابلوهای نمایش شخصی فریاد زد کوروش آسوده بخواب زیرا که ما بیداریم و این همین سالی بود که شاه در تخت جمشید این سخن را به لب آورده بود!» این سخنان نجفی نیز در فضای مجازی با انتقادات بسیار شدیدی روبرو شد و بسیاری افراد با تأکید بر اینکه بزرگداشت این فرد و بیان سخنان وی جشنواره فیلم فجر را زیر سوأل برده تعجب خود را در رابطه با این سخنان ابراز داشتند.

اما سر و صدای کودکان در حین اجرای مراسم و گریه اطفالی که معلوم نبود با کدامین کارت دعوت و توسط چه اشخاصی به این رویداد فرهنگی و هنری دعوت شده بودند هم یکی دیگر از حاشیه های مراسم افتتاحیه جشنواره سی و ششم بود!؛ در حالی که تعداد بسیار اندکی از اهالی رسانه برای این مراسم دعوت شده بودند بسیاری از سلفی بگیران که قطعاً جزو دوستان و خویشان و نزدیکان مدیران و دست اندرکاران برگزارکنندگان جشنواره بودند هم در این رویداد حضور داشتند. این در حالی بود که پیش از این شنیده می شد تنها تعداد محدودی افراد برای حضور در این رویداد دعوت شده اند!

همچنین طولانی شدن مراسم به خصوص بخش کسالت آور موسیقی آن باعث شد تا تعداد زیادی از صاحبان فیلم ها و سینماگران در نیمه های مراسم برج میلاد را ترک کنند؛ این اتفاق باعث شد تا در زمان برگزاری بزرگداشت اکبر عبدی تعداد کثیری از صندلی ها خالی بماند؛ احسان کرمی در واکنش به خالی شدن صندلی ها تأکید کرد که برخی از عوامل برای اکران فیلم های شان در سینماهای مردمی مجبور به ترک سالن شده اند!

این اتفاق نادر برگزاری افتتاحیه جشنواره بعد از آغاز اکران فیلم ها در سینماهای مردمی هم خود داستانی مجزا و مفصل دارد و معلوم نیست که مسئولان برگزارکننده این رویداد با کدام درایت و تدبیری این اتفاق نادرست را رقم زده اند.

اما اتفاق دیگری که توسط بسیاری از اهالی رسانه مورد انتقاد قرار گرفت توزیع کتاب فیلمشناخت جشنواره درست در وسط مراسم افتتاحیه بود! آن هم به صورتی که کتاب تنها به مدیرانی که در ردیف اول حضور داشتند توزیع شد و همه سینماگران از دریافت آن محروم مانند. بسیاری افراد این کار را نوعی «شو» توسط مسئولان برگزارکننده این رویداد برشمردند. معلوم نیست که این تفاوت قائل شدن میان مهمانان ردیف اول با سایر مدعوین چه معنایی می تواند داشته باشد؟

حضور اسپانسرهای متعدد جشنواره در راهروهای جانبی سالن همایش های برج میلاد هم بازار مکاره ای عجیب و وصف ناشدنی به وجود آورده بود. تبلیغ انواع پنیر و ماست و شیر و لبنیات تا شکلات و سوهان قم در این مراسم هیچ قرابتی با فرهنگ و هنر نداشت! مسئولان برگزارکننده جشنواره اما حتی از در اختیار گذاشتن آب هم امتناع کرده بودند و همه چیز را به دست تبلیغات چی هایی سپرده بودند که می خواستند خودشان را در این مراسم تبلیغ کنند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.