شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۲

نارضایتی زاهدانی ها از سیاه نمایی های «شعله ور»

لوگوی فیلم سینمایی «شعله ور»

سینماپرس: اکران فیلم سینمایی «شعله ور» در دوره ششم فیلم فجر زاهدان، موجب نارضایتی هنرمندان و تماشاگران اهالی استان سیستان و بلوچستان شد. مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان در این باره گفت: «فیلم «شعله ور» ساخته حمید نعمت الله، داستان زندگی مردی است که حسادت می ورزد، ولی چهره خوبی از مردم سیستان وبلوچستان را نشان نمی دهد.»

به گزارش سینماپرس، شب گذشته در حالی ششمین جشنواره فیلم فجر زاهدان همزمان با سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر با اکران «فیلم شعله ور» در سالن «هلال» زاهدان آغاز به کار کرد که این شب خاطره انگیز برای همه سیستان و بلوچستانی های حاضر در این سالن پس از اتمام این فیلم با تلخی به پایان رسید.

در این مراسم که جمعی از مسئولین فرهنگی و همچنین نخبگان استان سیستان و بلوچستان حضور داشتند پس از مقدمات ابتدایی مراسم و تشکر ویژه از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان از سوی مجری برنامه و همچنین یاد کردن از «حمید نعمت الله» کارگردان فیلم «شعله ور» از سوی آقای مدیرکل، بالاخره این فیلم پس از ساعت ها تاخیر پخش شد که ای کاش که پخش نمی شد.

فیلم «شعله ور» داستان زندگی مردی را روایت می‌کند که احساس می‌کند به جایی نرسیده است و این احساس او و همه‌ زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به اعتیاد روی می آورد و ادامه داستان که بخشی از آن در منطقه سیستان می گذرد.

اما نکته ای که مردم استان سیستان و بلوچستان را آزرده خاطر کرده است نشان دادن چهره ای غیرواقعی و سیاه از این استان است که متاسفانه در برخی دیگر از آثار سینمایی پیش از این نیز تکرار شده است.

میزان نارضایتی مردم و اهالی فرهنگ استان سیستان و بلوچستان از نمایش این فیلم آنقدر زیاد بود که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان در همان شب متنی را در اختیار رسانه ها قرار داد و اظهار داشت: فیلم «شعله ور» ساخته حمید نعمت الله، داستان زندگی مردی است که حسادت می ورزد، ولی چهره خوبی از مردم سیستان وبلوچستان را نشان نمی دهد.

اکران فیلم «شعله ور» باعث اعتراض بسیاری از هنرمندان ومردم استان سیستان و بلوچستان شد

حسین مسگرانی افزود: اکران این فیلم در ششمین جشنواره فیلم فجر زاهدان باعث اعتراض بسیاری از هنرمندان و مردم عزیز سیستان و بلوچستان شد.

وی خاطر نشان کرد: اینجانب بلافاصله در تماس با بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی و عوامل و سازندگان فیلم «شعله ور» اعتراض مردم فهیم وفرهنگ مدار استان را اعلام و این موضوع را به جد پیگیری خواهم کرد.

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان بیان کرد: همچنین به نشانه اعتراض به این فیلم اعلام می کنم که فیلم «شعله ور» دیگر بار در زاهدان اکران نخواهد شد.

نکته جالب توجه اینجاست که جناب مدیر کل در مراسم افتتاحیه شب گذشته و در ابتدای مراسم اعلام کرد که ما از عوامل محترم این فیلم از جمله کارگردان برای حضور در این مراسم دعوت کرده ایم! و نکته عجیب تر اینکه سال گذشته و پیش از اکران فیلم در مراسمی از عوامل این فیلم در استان تقدیر به عمل آمده است.

نکته قابل تامل در این میان این است که به وضوح روشن است که مسئولین فرهنگی استان سیستان و بلوچستان از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان، صدا و سیمای مرکز زاهدان و همچنین حوزه هنری سیستان و بلوچستان که اتفاقا همه آنها شب گذشته در سالن حضور داشتند پیش از ساخته شدن این فیلم داستان آن را به هیچ عنوان بررسی نکرده اند.

زیرا از آنجایی که قطعا این فیلم بر طبق فیلم نامه ای از پیش تعیین شده ساخته شده است که اگر این متن پیش از اجازه فیلمبرداری در استان سیستان و بلوچستان از سوی مسئولین محترم بررسی میشد، جلوی این سیاه نمایی از چهره استان هم گرفته می شد.

از همین رو مدیرکل صدا و سیما مرکز سیستان وبلوچستان اظهارداشت: متاسفانه من خودم فیلم را ندیدم از همین رو قضاوتی هم ندارم اما قاطبه دوستان از فیلم رضایت نداشتند.

محمود دولت کردستانی افزود: مدتهاست در تلاش هستیم تا گذشته را جبران کنیم و اعتبار ازدست رفته و معصومیت به ناحق لکه دار شده استان سیستان و بلوچستان را به شکلی ترمیم کنیم.

وی ادامه داد: سرانجام این فیلم هم با این شرایط ساخته شد و اکران هم شد اما برای اعتبار سینما هم که شده است، از این پس باتصویب وزارت فرهنگ و ارشاد و نظارت اداره کل ارشاد استان هرفیلمسازی که قصد دارد در این منطقه فیلم بسازد بایستی بالاجبار سوژه و فیلمنامه را به سمع و نظر تعدادی کارشناس آشنا به فیلمسازی، هنر و فرهنگ استان برساند.

وی با اشاره به اینکه اینگونه فیلم ها حتما باید قبل از اکران عمومی در یک جمع آشنا به امور، اکران خصوصی شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل عدم اطلاع یا اطلاع ناقص فیلمسازان واهالی محترم سینما از حساسیت های مذهبی، قومی و فرهنگی استان لازم است فیلمنامه نویس، تهیه کننده، کارگردان و سایر گروه‌ها ازهمراهی ومشاوره مشاوران مطلع و امین بومی بهره بگیرند.

نکته دیگر اینکه برخی از عوامل این فیلم پیش از این بارها در گفت و گوهای خود با رسانه ها براین موضوع که پیش از این چهره بدی از استان به نمایش گذاشته شده است تاکید کرده اند.

از همین رو امین حیایی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون سال گذشته در گفت و گو با یکی از رسانه ها با اشاره به اخبار و سخنان نادرستی که درباره سیستان و بلوچستان در سطح کشور مطرح می‌شود، اظهار داشت: پیش از حضور در سیستان و بلوچستان اخبار زیادی مبنی بر وجود ناامنی و شرارت در این استان شنیده بودم که پس از حضور متوجه شدم هیچ کدام از این شایعات صحت ندارد.

بازیگر نقش اول فیلم سینمایی «شعله‌ور» افزود: مردم سیستان و بلوچستان علاقه وافری به هنر و هنرمندان دارند و این علاقه آنها در برخورد و همراهی با عوامل ساخت فیلم «شعله‌ور» به وضوح نمایان شد.

علاوه بر این خود آقای نعمت الله هم پس از شنیدن انتقاد مخاطبان سیستانی به فیلم «شعله ور» گفت: من واقعا تحت تاثیر مردم این سرزمین قرار گرفتم زیرا این میزان از سخاوت و میهمان نوازی بی نظیر است.

وی افزود: هم حرفتان را می فهمم و هم گله تان را شنیدم اما در سرتاسر فیلم عشق به آن سرزمین مشخص است.

کارگردان فیلم «شعله ور» ادامه داد: کاراکتر ما با خودش اعتیاد را به آن منطقه آورد والا مردم آن منطقه با عشق و خونگرمی با او برخورد کردند.

وی خاطر نشان کرد: این فیلم راجع به کاراکترهای با ارزش سرزمین سیستان بود و همه ما عاشقتان هستیم و درکنارتان هستیم تا مشکلات این سزمین را حل کنیم.

در مجموع آن چیزی که بیش از همه چیز در این موضوع خودنمایی می کند انفعال مسئولان فرهنگی استان سیستان و بلوچستان است زیرا آن‌ها پیش از اجازه فیلمبرداری حتما به داستان این فیلم نیز توجه نکرده اند.

و نکته مهم تر اینکه مردم منطقه سیستان باوجود همه مشکلات از جمله دو دهه خشکسالی، بیکاری و طوفان هایی که حالا دیگر در کل سال آن‌ها را آزار می دهد همچنان مردانه در این منطقه از ایران اسلامی مردانه از مرزهای ایران اسلامی پاسداری می کنند و کمترین توقع آن‌ها این است که با وجود این همه مشکل و محرومیت حداقل فیلم ها و رسانه ها چهره واقعی این استان و مردمانش را به نمایش بگذارند نه اینکه با سیاه نمایی قلب مردم آن را به آتش بکشند.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.