شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸

باندبازی مسئله دائمی سینمای ایران شده است

مختار سائقی

خبرگزاری میزان: بازیگر سینما و تلویزیون گفت: سائقی مسئله باندبازی در تقسیم نقش ها و انتخاب بازیگران را مهم تر از ورود افراد به عرصه بازیگری با پول دانست و در این باره بیان کرد: باندبازی در تقسیم نقش ها مسئله ای دائمی است و همواره وجود دارد. در ویلاهای شبانه دور هم جمع شده، تیم می شوند و بین خود بازیگر برای نقش انتخاب می کنند و سایر بازیگران را با اظهار نظر و نامیدن صفت های مختلف رد می کنند.

مختار سائقی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره وضعیت کمدی گفت: به عنوان یک تماشاچی عام مثل مردم احساس می کنم آثار کمدی سینمایی نسبت به گذشته ضعیف تر هستند. کارهای خوب کمدی گذشته در حال حاضر ساخته نمی شود و دلیل آن این است که کارگردانان باری به هر جهت به تولید اثر دست می زنند.

وی در همین راستا افزود: فیلم "خالتور" با فروش ۸ میلیارد نشان می دهد که مردم تشنه شادی هستند اما قرار نیست به هر وسیله مردم را بخندانیم. در سینما با وجود افت نسبت به گذشته تولیدات به مسیری رفته است که چاره ای وجود ندارد تا مردم به هر وسیله خندانده شوند و این شاید حتی علی رغم میل باطنی کارگردان باشد.

بازیگر "شب های برره" درباره مسیر طی شده ژانر کمدی در سینما اظهار کرد: از بازیگران کمدی که سالها در ژانر کمدی بازی کرده اند سنی گذشته و جوانان نیز جاذبه و توانایی بازیگران پیشکسوت را ندارند. مسیری که اکبر عبدی، حمید جبلی، مهران مدیری آغاز کردند در حال حاضر رو به افول است. در حال حاضر کمدی به دلایل مختلف اعم از کارگردانی، بازیگری و قصه های دم دستی و سطحی افول کرده است.

سائقی در پاسخ به این سوال که آیا بازیگران عرصه کمدی هم با پول وارد عرصه بازیگری می شوند توضیح داد: سینما شرکت ایران خودرو، صافکاری یا تراشکاری نیست. بازیگری یک حرفه بسیار سخت است که نیاز به مطالعه، دانش، فیزیک و بیان مناسب، ایست درست و پشتکار و پشتکار و پشتکار دارد. ممکن است یک نفر با پول وارد شود اما ماندگاری در سینما را مردم مشخص می کنند. اگر یک بازیگر با پول وارد شود و توانایی نداشته باشد خود به خود طرد خواهد شد چون تهیه‌کننده روی بازیگری که نمی تواند تماشاچی جذب کند سرمایه گذاری نمی کند.

وی به بیان خاطره ای درباره بازیگری خود پرداخت و بیان کرد: روزی داریوش اسدزاده به من گفت تو بسیار پررو هستی  ۴۰ سال است که در بازیگری حضور داری و اگر اوج هم نگرفتی اما در سینما و تلویزیون هستی این که بتوانی خود را تثبیت کنی و در سینما بمانی مسئله مهمی است.

بازیگر "سر دلبران" در ادامه تصریح کرد: در عالم بازیگری وقتی نقش های کوتاه به من پیشنهاد شد چون فکر کردم که دیده نمی شوم به پشت صحنه آثار رفتم. با توجه به این که دوره طراحی صحنه و لباس را گذرانده بودم و از شاگردان مجید میرفخرایی بودم شروع به دستیاری صحنه کردم و توانستم عضو انجمن طراحان صحنه و لباس شوم. اولین جایزه طراحی صحنه و لباس را در فیلم "بلوف" ساموئل خاچکیان از آن خود کردم که بزرگترین افتخار من است. قبل از این فیلم با طراحان صحنه و لباس مطرح ایران به عنوان دستیار صحنه و لباس ۳۵ تا ۴۰ فیلم و بعد از بلوف در ۲۰ فیلم طراح صحنه و لباس بودم. قصدم از این توضیحات این است که بگویم اگر یک نفر ممکن است با پول و باندبازی وارد شود اما اگر استعداد و خلاقیت در او وجود نداشته باشد و نتواند توانایی خود را نشان دهد ماندگاری وجود نداشته و فرد حذف خواهد شد.

سائقی مسئله باندبازی در تقسیم نقش ها و انتخاب بازیگران را مهم تر از ورود افراد به عرصه بازیگری با پول دانست و در این باره بیان کرد: باندبازی در تقسیم نقش ها مسئله ای دائمی است و همواره وجود دارد. در ویلاهای شبانه دور هم جمع شده، تیم می شوند و بین خود بازیگر برای نقش انتخاب می کنند و سایر بازیگران را با اظهار نظر و نامیدن صفت های مختلف رد می کنند.

وی خاطرنشان کرد: در فیلم های مختلف می بینیم که برخی از عوامل تولید با هم قوم و خویش هستند و به این باندبازی بسیار اعتقاد دارم و بسیاری از بازیگران که توانایی های بسیار دارند خانه نشین شده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.