یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱

در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» مطرح شد؛

مردم ایران حامی سیاست‌های موشکی نظام/ ایرانی‌ها مردم تهران و ونک به بالا نیستند

برنامه تلویزیونی «جهان آرا»

سینماپرس: برنامه تلویزیونی «جهان آرا»، شب گذشته با موضوع «بررسی نتایج نظرسنجی محافل امریکایی راجع به مردم ایران» از شبکه افق پخش شد.

به گزارش سینماپرس، قسمت دیگری از برنامه گفت‌وگومحور جهان‌آرا با موضوع «بررسی نتایج نظرسنجی محافل امریکایی راجع به مردم ایران» ‌شنبه شب ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۹۶ روی آنتن این شبکه رفت.

انتشار نتایج عجیب و قابل توجه مؤسسه افکارسنجی کانادایی ایران‌پل و مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی دانشگاه مریلند امریکا در باره سئوالات متعدد و رایج روز، دست‌اندرکاران جهان‌آرا را بر آن داشت تا در اولین برنامه دهه فجر خود با بررسی چگونگی اجرای این‌گونه نظرسنجی‌ها، میزان اعتبار، پیامشان برای ملت ایران و صحت تصمیم‌گیری‌هایی که بر مبنای آنها گرفته می‌شود با حضور چهره نام‌آشنای عرصه تحلیل مسائل بین‌الملل غیر مستقیم به مفهوم مشروعیت سیاسی انقلاب و جمهوری اسلامی بپردازند.

سیدمصطفی خوش‌چشم کارشناس مسائل بین‌الملل مهمان و وحید یامین‌پور مجری کارشناس این برنامه بود.

خوش‌چشم ابتدای بحث به پارامترهای صحت نظرسنجی‌ها اشاره کرد و گفت: تعدد مراکز نظرسنجی، تنوع و گستردگی جامعه مخاطبین از نظر سن، جنس، جغرافیا، تحصیلات، پیشینه و طیف‌های مختلف شهری و روستایی و در مرکز استان و دور از مرکز بودن و... و اطمینان از نحوه ارتباط‌گیری و سئوال کردن مؤثر است که در این نظرسنجی‌ها لحاظ شده‌اند. ضمن اینکه معمولاً این‌گونه نظرسنجی‌ها تلفنی انجام می‌گیرد.

وی افزود: سئوالات نباید جهت‌دهی داشته و غرض‌ورزانه باشند و تعداد پرسش‌ها در باره یک موضوع و ردیف و روند سئوالات در صحت نظرسنجی‌ها مهمند.

این تحلیلگر اقتصادی بازتاب انتشار نتایج نظرسنجی را در امریکا هم قابل توجه مطرح کرد و پیرامون ابعاد نظرسنجی برشمرد: ابعاد نظرسنجی اخیر شامل اقتصاد داخلی، سیاست داخلی، سیاست خارجی، سیاست‌ منطقه‌ای، مسائل هسته‌ای، برجام و مسائل اقتصادی مرتبط با برجام جمهوری اسلامی ایران بود.

مردم ایران حامی سیاست‌های موشکی نظام

وی به بخشی از نتایج این نظرسنجی اشاره و در باره موشکی ایران اظهار کرد: مردم ما حامی سیاست‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران هستند و نتایج در این باره جالب است و مرا شگفت‌زده کرد.

خوش‌چشم تأکید کرد: توجه به جزئیات نظرسنجی برای روزنامه‌نگاران چپ و راست، جامعه خبرنگاران، پژوهشگران، تحلیلگران، سیاسیون و مقامات سیاسی کشور پیام‌های بسیاری دارد، از جمله اینکه برخلاف تصور بخش بزرگی از جامعه ما تحت تأثیر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیستند.

وی در ادامه یادآور شد: پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم و با توجه به نتایج نظرسنجی اخیر اعتماد مردم به شبکه‌های اجتماعی به عنوان منبع قابل اتقان فروکش کرده است و این‌گونه رسانه‌ها جایگاهشان را به تلویزیون داده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل وجود نظرسنجی‌های متقن در مراکز دانشگاهی و رسانه‌ای کشور را در تصمیم‌گیری‌ها و پیش‌بینی‌های واقع‌بینانه بسیار حائز اهمیت دانست.

وی توضیح داد: طبق نظرسنجی‌های اخیر اکثریت مردم با اصل نظام، سیاست‌های موشکی و سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران موافقند و موافقت‌ها در لایه دوم یعنی راهبردهای نظام و همین‌طور سیاست خارجی ایران نسبت به امریکا بیشتر است. همچنین آمارها حاکی از افزایش محبوبیت سردار قاسم سلیمانی است و پیام آن استقامت، ایستادگی، حضور در صحنه منطقه و نقش ایفا کردن در میان مردم منطقه به عنوان راه‌حل مشکلات ماست.

شیب نزولی برای سیر بهبودی وضعیت اقتصادی ایران

خوش‌چشم تصریح کرد: نتایج دو ساله روند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند سیر بهبودی وضعیت اقتصادی مردم ایران نزولی است.

وی در خصوص خوش‌بینی به امریکا و غرب با نگاه به نتایج نظرسنجی اخیر گفت: اکثریت مردم ایران به امریکا خوش‌بین نیستند و یک درصد طرفدار ارتباط با امریکا هستند. اصولاً مردم مخالف مذاکره راجع به موشکی ایران با امریکا برای برداشتن تحریم‌ها هستند و کلاً مردم ایران امیدی به وفاداری امریکا و غرب در پایبندی به قراردادها و توافق‌هایشان ندارند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: اکثریت مردم معتقدند امریکا روح و جسم برجام را نقض کرده است و با خروج امریکا از برجام ایران هم باید از آن خارج شود و در صورت خروج امریکا از برجام و ماندن اروپا، اروپا از ترس امریکا به تعهدات اقتصادی‌اش در قبال ایران عمل نخواهد کرد.

وی بیان کرد: اکثریت مردم خواستار آزادی و عدم برخورد با معترضان شدند و در مورد اغتشاشگران و آتش‌زنندگان پرچم، خسارت‌زنندگان به اموال عمومی و حمله‌کنندگان به پلیس ۶۰ ـ ۶۴ درصد خواهان مجازات سخت شدند که در مورد حمله به پلیس عده بیشتری خواهان مجازات‌های شدید شدند.

خوش‌چشم در پایان به یکی از نتایج جالب نظرسنجی اشاره کرد و گفت: بالای ۶۰ درصد مردم معتقدند اعمال قوانین در مورد شعائر اسلامی، از جمله حجاب به حد کفایت انجام می‌گیرد.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.