یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶

گزارش نشست رسانه‌ای فیلم مستند «بانو قدس ایران»؛

رزاق کریمی: ما چیزی را سانسور نکردیم

نشست رسانه‌ای فیلم مستند «بانو قدس ایران»

سینماپرس: نشست خبری فیلم مستند «بانو قدس ایران» با حضور مصطفی رزاق‌کریمی، غلامعلی اصغریان، محمدرضا کریمی‌راد، زهرا نبی‌پور، محمدپورفر، صبا ندایی؛ امروز ۱۵ بهمن‌ماه برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم بانو قدس ایران با حضور مصطفی رزاق کریمی (کارگردان) غلامعلی اصغریان (تهیه کننده)، محمدرضا کریمی راد (فیلم نامه نویس)، زهرا نبی پور (پژوهشگر)، محمد پورفر (تدوینگر) و صبا ندایی (آهنگساز) برگزار شد.

مصطفی رزاق کریمی در این نشست گفت: ساخت این فیلم برای من یک اتفاق خوب بود. من در سال‌های گذشته پرتره‌های مختلفی را کار کردم اما این یک کار پیچیده بود که باید برایش کارهای تحقیقاتی مختلفی انجام می‌شد. من معتقد بودم که بعد از اتمام تحقیق، می‌شود به این نتیجه رسید که می‌توان فیلم را ساخت یا خیر. درواقع در پایان تحقیقات هم بود که به نتیجه رسیدیم و همه همدل بودند که این کار را انجام دهیم. این فیلم سیاهی‌لشکر و بزن و بکوب نداشت و فیلم خلوتی بود.

رزاق کریمی با بیان اینکه مدت ساخت فیلم «بانو قدس ایران» سه سال طول کشیده است، گفت: برای من ساخت این اثر اتفاق مهم و خوبی بود چرا که با اینکه پرتره زیاد کار کردم ولی پرتره ای پیچیده برایم بود. من قبول کار کردن در مورد این سینمایی را منوط به پایان تحقیقات کردم. اما در اواسط تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که میتوانیم این فیلم را کار کنیم.

وی با تصریح اینکه این فیلم جغرافیای جدیدی برای فیلمهای مستند است گفت: ما سعی کردیم مسیری مستقیم در تحقیقاتمان طی کنیم. تهیه کننده ما خیلی محکم پشت ما ایستاده بود و کمک کرد تا فیلم با اسناد و مدارک پیش برود تا حالت شعاری به خود نگیرد. حمایت حاج حسن آقا خیلی به ما کمک کرد هم در تحقیقات هم در نوشتن سناریو. ما هیچ خط قرمزی را رد نکردیم بلکه حریم را حفظ کردیم.  

رزاق کریمی در مورد ناگفته های این فیلم گفت: مسائل شخصی وجود دارد که گفته نشده است و من هم به خودم اجازه نمی دهم از افراد به صورت ابزاری استفاده کنم. این کارگردان در مورد فیلمنامه این اثر گفت: من با مستدهایی که شبیه هم هستند مشکل دارم. این مستند در مورد یک خانم است. من فکر میکنم در ایران فیلمی وجود ندارد که خانمی ۸۰ دقیقه زندگی خودش را بیان کند. این فیلم از سوی منصوبین درجه یک خانواده روایت می شود. هیچ وقت نمی شود این فیلم ها را تکه تکه تقسیم کرد. ما به آن کلیشه فیلم مستندی که یکدست جلو برود و نگرانی ایجاد نکند مخالف هستم.  

این کارگردان با تاکید بر اینکه گروه سازنده به سراغ تمام نوه های امام رفته اند گفت: ما منصوبین درجه اول را آزاد گذاشتیم تا هر چه دوست دارند از همسر امام بگویند. ولی برخی به خاطر مشغله کاری و برخی نیز به خاطر اینکه دوست نداشتند جلوی دوربین بروند موفق به همکاری نشدند.

وی در مورد زاویه دوربین ها گفت: این تصمیم کارگردان است. ما در تحقیقات به این نتیجه رسیدیم. مثلا دوربین های لول که سیاه و سفید نشان میدهد به نوعی خلوتگاهی برای مستند باشد.  

اصغریان نیز با اشاره به اینکه در سال ۹۴ کنگره بزرگداشت بانو قدس ایران را داشتیم گفت: زمینه ساخت این مستند از همانجا آغاز شد. به نظر میرسد که این بانو حق بر گردن انقلاب دارد. از آنجا که امام به خاطر چهره پر ابهتشان باعث میشد اطرافیانش چندان دیده نمیشد لازم بود به شخصیت همسر ایشان بپردازیم. معروف هست که در کنار هر مرد موفقی یک زن صبور وجود دارد.

تهیه کننده این مستند در ادامه اظهار داشت: ما قرار داریم تا این فیلم اکران عمومی داشته باشد و بعد از جشنواره برای اکران آن اقدام کنیم. من نظرم این است که این فیلم با استقبال مردمی روبه رو خواهد شد و روایت صادقانه یک زندگی است که بدون سانسور اتفاق افتاده است. ما تمامی واژه‌هایی که در این فیلم استفاده کردیم مستند است و قطعا می‌تواند باعث آموزش جوانانی شود که دنبال سبک زندگی ایمانی و اسلامی هستند.

نبی پور (پژوهشگر) گفت: دستنوشته‌های خانم منبع اصلی ما برای ساخت نریشن بود. محتوا چیزی نیست که ما در آن دخالتی کرده باشیم اما ظریف کاری‌های نگارشی بود که در آنجا وارد شدیم. من همواره طنزهایی را در نامه نگاری‌هایشان می‌دیدم. نریشن به طور کامل درد و دل‌ها و حرف‌های خانم است که در قالب کتاب خدیجه دیگر چاپ شده است.

کریمی راد نیز در مورد فیلم گفت بانو قدس ایران کاری است که در قالب مستند باید آن را دید. از ابتدا هم آن چیزی که گفته شد این است که ما با هم گفتگو میکنیم نه مصاحبه. ما از متونی که از خود این خانم باقی مانده، صحبت اطرافیان نزدیک و صدای ضبط شده خودشان برای نوشتن نریشن استفاده کردیم.

ندایی در مورد علت وجود موسیقی متن  بدون مکث در این فیلم گفت: ما در جلساتی که قبل از فیلم داشتیم تصمیم گرفتیم موسیقی یکی از کاراکترهای اثر باشد. موسیقی در این فیلم دو رسالت داشت یکی فضا سازی و دوم نشان دادن احساسهایی مانند بیم و امید.

نبی پور نیز گفت: موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) در مرحله تحقیق به ما کمک زیادی کردند و اطلاعاتی را که کسی از آن‌ها اطلاع ندارد، در اختیار ما گذاشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.