دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶

سومین ویژه برنامه «هفت» به روی آنتن رفت

جشنواره فجر تحت نفوذ شرایط سیاسی- اجتماعی زمانه است

برنامه هفت - ابوالحسن داودی - رضا رشیدپور

سینماپرس: شب گذشته ۱۵ بهمن سومین قسمت از ویژه برنامه سینمایی «هفت»، با حضور ابوالحسن داودی روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

به گزارش سینماپرس، رشیدپور در ابتدای این برنامه با انتقاد از انتشار پیاپی تصاویر خاص یک بازیگر در نشست خبری یک فیلم در فضای مجازی بیان داشت: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد دست به دست شدن و به استهزا کشیدن تصاویر یک بازیگر در نشست خبری یکی از فیلم ها بودیم. باید یاد بگیریم یاد بگیریم به استهزا نکشیم و زود قضاوت نکینم! شاید دلایلی دارد که ما نمی دانیم و من آن را بعدا توضیح دادم. چه بسا قضاوت های ما عواقب بدی را برای یک نفر داشته باشد. خواهش می کنم به این مسئله توجه کنیم.

ابوالحسن داودی از دلایل عدم شرکت در فجر گفت

در ادامه ابوالحسن داودی، کارگردان فیلم سینمایی «هزارپا» که از حضور در جشنواره فیلم فجر انصراف داد میهمان رضا رشیدپور بود. داودی درخصوص عدم ارائه فیلمش به جشنواره سی و ششم توضیح داد: من برای جشنواره فیلم فجر ارزش و احترام زیادی قائلم و با آنکه در طی سال ها، بارها دچار بی برنامگی شده اما مهمترین رویداد سینمایی ایران است و تاثیرش در سینمای ایران قطعا بیش از هر رویداد دیگری است.

جشنواره برای برخی فیلم ها بسیار خوب و برای برخی بسیار بد است

وی ادامه داد: من از ابتدای جشنواره فجر بدلیل جنس فعالیتی که می کردم ارتباط تنگاتنگی با آن داشته ام. از دیدگاه من مشکل جشنواره فجر ناشی از تعریفی است که گاهی مشکل ایجاد می کند و برای همین است که جشنواره برای برخی فیلم ها مانند «رخ دیوانه» بسیار خوب و موثر برای دیده شدن توسط تماشاگر عام است و برای بعضی از فیلمها، بدلیل ساختارش نه تنها ممکن است کمکی نکند، بلکه موجب ایجاد حواشی و گرفتاری برای نمایش آن شود. من این تجربه را درمورد «زادبوم» داشته ام و علی رغم کسب چندین چند سیمرغ ۸ سال توقیف شد و سپس بدون کم شدن حتی یک فریم به نمایش درآمد. و بزرگترین سوال من این بود که هیچکس در طی این مدت به من نگفت آن مشکل چه بود؟ و چگونه رفع شد؟

کارگردان «هزارپا» با بیان آنکه این مشکل شاید به نظام فرهنگی ما برمی گردد، ادامه داد: من به شدت آدم قانونمند و طابع نظام قانومند هستم و در تمام این سالها اجازه حتی یک نمایش در داخل یا خارج را برای فیلم «زادبوم» ندادم.

جشنواره فجر تحت نفوذ شرایط سیاسی-اجتماعی زمانه است

وی افزود: امروز هم کسانی که جشنواره را برگزار می کنند دوستان صمیمی من هستند، اما واقعیت این است که جشنواره این مشکل را دارد. جشنواره فجر بدون آنکه تعریف مستقلی داشته باشد، همواره تحت نفوذ شرایط سیاسی اجتماعی زمانه خود است.

داودی در پاسخ به این پرسش که چه میزان علت عدم شرکتش در جشنواره به کم توجهی داوران این رویداد به فیلم های کمدی بازمی گردد، بیان داشت: هرچند کم توجهی جشنواره به فیلم های کمدی هم می تواند تاثیرگذار در تصمیم من باشد و قطعا اگر فیلم من به جشنواره یا جشنواره به فیلم من کمک می کرد من فیلمم را به جشنواره می دادم اما دلیل اصلی من همان بود که گفتم.

ابوالحسن داودی در ادامه درخصوص بازگشتش به سینمای کمدی با «هزارپا» بیان داشت: دو عامل وجود دارد. یکی شرایط روانی و موقعیت خود است و دیگری نیاز جامعه. این دو به شدت بر سر تغییر ۱۸۰ درجه ای من بعد از ساخت فیلم «رخ دیوانه» اثر داشت. من حتی از سینمای کمدی خداحافظی کرده بودم و به دلیل خواستگاه تحصیلی ام که جامعه شناسی بوده احساس کردم شاید دیگر این موضوعات در سینمای کمدی جای نمی گیرد و باید به سراغ فضای جدی تری بروم.

«هزارپا»؛ شوخی با فرهنگ آمیخته از رژیم قبل و دوران انقلاب!

وی با رد شباهت گریم رضا عطاران در فیلم «هزارپا» با گریم او در فیلم «نهنگ عنبر» گفت: بنظرم چنین شباهتی میان این دو فیلم وجود ندارد. «هزارپا» بجای نمایش فضای نوستالژیک آن دوران، بیشتر جزئیات یک فضای اجتماعی- سیاسی دهه شصت است و سعی کردیم با همه جوانب آن شوخی کنیم بدون آنکه به کسی بربخورد. «هزارپا» بیشتر تصور ذهنی من از آن دوران است که آمیختگی از فرهنگی باقیمانده از رژیم قبل و دوران تازه انقلاب شرایطی را به وجود آورد که دستمایه شوخی بود. اما از سال گذشته دیدم شرایط اجتماعی ما به گونه ای است که نیاز دارد تا کمدی بهتر به او تزریق شود و از آن سو گاهی وقت ها آزار می دیدم که سطح کمدی ما چقدر نزول کرده است و کف سلیقه ی مردم توسط برخی سینماگران تلاش می شود تا مدام پایین تر بیاید تا به محل امن تری برای آنها تبدیل شود!

کاش «زادبوم» توقیف می ماند!

داودی در ادامه درخصوص اکران «زادبوم» پس از ۸ سال اضافه کرد: سرمایه گذار این فیلم حوزه هنری بود و آنها از من برای تولید آن دعوت کردند! و «زادبوم» در جشنواره سیمرغ بهترین فیلمنامه و بخش بین الملل و جایزه ملی و… را گرفت. اینکه یک نهاد بزرگی از یک فیلمساز دعوت می کند تا آن فیلم را بسازد و همان فیلمساز آن فیلم را تحریم می کند عجیب است. حتی من تلاش کردم سهم حوزه را بخرم تا امکان نمایش یابد. من اساسا فیلمساز توهم توطئه نیستم اما دیدم جریان های زیادی تلاش می کنند تا همین فیلم کهنه با تماشاگرش ارتباط برقرار کند.

وی نهایتا بیان داشت: به هر حال کاش «زادبوم» توقیف می ماند. چون شکل نمایشی که برایش به وجود آمد به گونه ای بود که مرا به این نتیجه رساند. والا برای چنین فیلمی باید یک کف فروش ۳-۴ میلیاردی را برای آن در نظر گرفته می شد.

«هفت» در بخش دیگری از برنامه با حضور کامبوزیا پرتوی و سعید آقاخانی به بررسی فیلم سینمایی «کامیون» پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.