دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷

چرا صداوسیما آثار جدید درباره تاریخ انقلاب را خریداری و پخش نمی‌کند؟

ماجرای نیمروز - سیانور

سینماپرس: آیا فیلم «سیانور» و «ماجرای نیمروز» که محتوایشان به وقایع قبل و پس از انقلاب می‌پردازد و جهت گیری سوپر انقلابی دارند، آثار ضد ارزش سینمای ملی هستند که توسط این رسانه خریداری و پخش نمی‌شوند؟ آیا زمان آن فرانرسیده در این کج سلیقگی‌های مدیریتی بازنگری شود؟ یا اینکه مدیران رسانه ملی همچنان تمایل دارند فیلم‌های انقلابی که سی سال قبل ساخته را برای سیصدمین مرتبه پخش کنند؟

به گزارش سینماپرس، برنامه‌هایی که در ایام فجر انقلاب از رسانه ملی پخش می‌شود بوی کهنگی می‌دهد. در واقع تلویزیون ملی انقلاب، مهمترین مسئولیتی که بر عهده دارد این است که در این ۱۰ روز، کمی بوی فجر بدهد و ایام پیروزی انقلاب را برای مردم تازه کند. اما چنین کاری در اراده مدیریت منفعلانه رسانه ملی نمی‌گنجد. سریال‌های تلویزیون بوی انقلاب نمی‌دهند و در یک سلیقگی سهوی و یا عمدی اغلب آثار سینمایی که از رسانه ملی به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب پخش می‌شود، اغلب آثار کهنه‌ای هستند و در برخی موارد فیلم‌های دفاع مقدسی به جای پخش در هفته دفاع مقدس در دهه فجر انقلاب از رسانه ملی پخش می‌شود. اما نکته جالب اینجاست که طی چند سال اخیر فیلم‌های فراوانی با موضوع تاریخ انقلاب ساخته شده‌اند که در سال‌های اخیر اکران و در شبکه نمایش خانگی توزیع شده‌اند. اما رسانه ملی همچنان با رویکرد منفعلانه قصد خرید این آثار را ندارد و همچنان طی یک برنامه ریزی ۱۰ ساله، آثار سینمایی که از تلویزیون ملی پخش می‌شود، همان آثاری است که سالها و سال قبل‌تر و ... پخش شده‌اند. شاید در مورد عدم تعامل با سینمایی ایران به دلیل محتوای نامناسب آثار سینمای حق با مدیران رسانه ملی باشد، اما سئوال مهم این است که چرا مدیران این رسانه آثار تازه‌تر درباره تاریخ انقلاب را خریداری و پخش نمی‌کنند؟

گویی عده‌ای با عمد و قصد قبلی برای حفظ میزهای مدیریتی حاضر نیستند درهای تلویزیون را به سوی تولیدات نوآورانه حتی به بهانه دهه فجر بگشایند و رسانه ملی همچنان بر مدار پخش و نمایش آثار قدیمی اصرار دارد. این کنش نا هنجار و عدم تازه سازی آرشیو رسانه ملی در ایام فجر سبب کاهش شور و شوق ملی نسبت به این ایام مبارک و یوم‌الله ۲۲ بهمن می‌شود. در حالیکه تا نیمه دهه هفتاد برنامه‌های مناسبتی دهه فجر طراوات بیشتری نسبت به ایام نوروز داشت.

این تفاوت دیدگاه طی دو دهه اخیر در عرصه مدیریتی سیما چه دلایلی دارد؟ آیا فیلم «سیانور» و «ماجرای نیمروز» که محتوایشان به وقایع قبل و پس از انقلاب می‌پردازد و جهت گیری سوپر انقلابی دارند، آثار ضد ارزش سینمای ملی هستند که توسط این رسانه خریداری  و پخش نمی‌شوند؟ آیا زمان آن فرانرسیده در این کج سلیقگی‌های مدیریتی بازنگری شود؟ یا اینکه مدیران رسانه ملی همچنان تمایل دارند فیلم‌های انقلابی که سی سال قبل ساخته را برای سیصدمین مرتبه پخش کنند؟

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.