دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶

نظرسنجی مردمی سازمان سینمایی حوزه هنری درباره آثار جشنواره فجر

سردر سینما آزادی در ایام نوروز ۱۳۹۴

سینماپرس: سازمان سینمایی حوزه هنری از فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فجر نظرسنجی مردمی انجام می‌دهد.

به گزارش سینماپرس؛ همزمان با سی و ششمین جشنواره فیلم فجر و مطابق روال سال گذشته، سازمان سینمایی حوزه هنری با همکاری شرکت توسعه بازار سام اقدام به نظرسنجی گسترده و مطابق با استاندارد از مخاطبان جشنواره فیلم فجر نموده است.

این نظرسنجی در سه سطح در دست انجام است. سطح محوری در شهر تهران (شامل سینماهای آزادی، کوروش، چارسو، استقلال و بهمن) و به صورت دستی و پرسشنامه پس از اکران هر فیلم صورت می‌گیرد. سطح دوم در سینماهای جشنواره‌ای حوزه هنری در شهرستان­ها، بصورت دستی و مستقل به انجام می‌رسد.

همچنین، این نظرسنجی با همکاری سایت سلام سینما به صورت آنلاین نیز انجام می‌شود و علاقمندان می‌توانند در این نظرسنجی از طریق سایت یا اپلیکیشن موبایل این مجموعه شرکت کنند.

در انتها نتایج این سه سطح نظرسنجی به شکل مستقل آنالیز شده و پس از تایید شاخص‌های پایایی (قابلیت اعتماد) و روایی هر کدام، نتایج تجمیعی احصا می‌شود.

با توجه به شاخص­های این تحقیق که شامل گستردگی(موضوعی و جغرافیایی)، استانداردها و تنوع شیوه­های نظرسنجی است، این نظرسنجی را می­توان معتبرترین نظرسنجی انجام گرفته در جشنواره فجر سی و ششم دانست.

این نظرسنجی علاوه بر نظر کلی مخاطبان در ارتباط با رضایت از فیلم، نظرات جزئی ایشان در ارتباط با فضای کلی حاکم بر فیلم (مانند کیفیت پیام فیلم، رعایت ادب، رعایت ارزش­های دینی، فضای خشونت و ترس) همچنین عوامل فیلم (شامل میزان رضایت از کارگردانی، بازی بازیگران، فیلمنامه، موسیقی، فیلمبرداری، عنوان فیلم و جلوه های ویژه) را نیز پوشش می‌دهد.

شایان ذکر است موسسه بهمن سبز و دفتر بهره‌وری و توسعه سازمانی سینمایی سوره طی دوسال اخیر، تلاش دارند با تکیه بر اطلاعات استخراج شده از این نظرسنجی و همچنین سایر نظرسنجی‌هایی که طی سال در سینماهای خود برگزار می­کنند، بازار سینمای کشور را تحلیل کرده و استراتژی های بازار خود را مبتنی بر شناخت نظر مردم طراحی نمایند.

در انتهای جشنواره و به مانند سال گذشته، از بین شرکت کنندگان در نظرسنجی، قرعه کشی شده و به برندگان چهار سکه بهار آزادی تعلق می‌گیرد. طبیعی است که افراد می‌توانند به تعداد فیلم‌هایی که در جشنواره دیده‌اند و در نظرسنجی آن فیلم‌ها شرکت کرده‌اند، شانس بیشتری در قرعه کشی داشته باشند. اسامی برندگان قرعه کشی‌ها در انتهای جشنواره در همین سایت اطلاع‌رسانی می شود.

در سال گذشته با توجه به برگزاری نظرسنجی آرای مردمی ریمی جشنواره فیلم فجر به شکل دستی و حضوری(که از نظر علمی اعتبار بیشتری دارد)، نتایج بدست آمده طی نظرسنجی رسمی دبیرخانه جشنواره فجر با نتایج نظرسنجی حوزه هنری یکسان بوده و پنج فیلم آرای مردمی (شامل فیلم های ماجرای نیم روز، بیست و یک روز بعد، آباجان، بدون تاریخ، بدون امضا و خوب، بد، جلف) در هر دو نظر سنجی بالاترین امتیاز را احراز کردند.

 لازم به ذکر است که به زودی نتایج نظرسنجی های سازمان سینمایی حوزه هنری در سال ۹۵ منتشر خواهد شد و در اختیار عموم قرار می گیرد. این نظرسنجی ها شامل نظرسنجی از فیلم های جشنواره ۳۵ ام و نظرسنجی از فضای کلی عرضه و تقاضای سینمای کشور می شود. طبق سیاست های این مجموعه، نتایج نظرسنجی های هر سال، در اسفند سال بعد منتشر خواهد شد و در اختیار عموم قرار می گیرد.

نظرات

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.