دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸

نیما اقلیما در نشست خبری فیلم «امیر»:

نخواستیم با هیجان‌زده کردن مخاطب، از جیبش پول به دست آوریم

 نشست خبری فیلم امیر

سینماپرس: نشست خبری «امیر»، با حضور عوامل این فیلم امروز ۱۶ بهمن‌ماه برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم امیر، اولین سینمایی روز چهارم جشنواره با حضور نیما اقلیما (کارگردان)، ادیب سبحانی (مدیر فیلمبرداری)، مستاته مهاجر (تدوینگر)، سحر شهامت (طراح صحنه و لباس)، علی اظهری (آهنگساز)، حسین البو الصدق (طراحی و ترکیب صدا) و همچنین بازیگران این اثر یعنی میلاد کیمرام، سحر دولتشاهی، مصطفی قدیری، مهدی عامل هاشمی،  روشنک سه قلعه گی و آرتین گلچین برگزار شد.  

اقلیما در این نشست با اشاره به اینکه فیلم امیر حاصل زحمت تمام گروه است گفت: من یک سال پیش در پشت صحنه با کیمرام آشنا شدم و به پای من ایستاد و کاری قبول نکرد تا سرمایه گذار پیدا کردیم و موفق به ساخت آن شدیم. این کارگردان در مورد فرم فیلم امیر گفت: یک سری روابط طولی و عرضی وجود دارد. ما عادت کردیم بر اساس واکنش های دراماتیک روایت را پیش بریم. ما سعی کردیم موسیقی میزانسن و صدا در کنار هم به گونه ای قرار بگیرد که فیلم را پیش ببرد.

وی در مورد واکنش مخاطبان در اکران عمومی گفت: فیلم امیر فیلمی شخصیت محور است و یک بعدی از این شخصیت جدا شدن او از جامعه است. تجربه بصری مخاطب بر اساس محیط اطرافش است. اگر بخواهم ساده بگویم منظورم سلفی است، یعنی من، زمان و مکان. ما سعی کردیم روی این قاعده پیش برویم که مخاطب از فضای فیلم جدا نشود. ما عادت کردیم مخاطب را به هیجان بیاوریم و از آن پول بدست بیاوریم ولی ما نمیخواستیم این کار را بکنیم. برای ما مهم این بود که لحظات مخاطب را با کیفیت کنیم. شاید از بعضی فرمول های سینمای عمومی تر مثل وجود مثلث عشقی استفاده کردیم ولی سعی کردیم در عین حال مخاطب که از سالن بیرون می آید احساس و فکرش درگیر شده باشد.  

این کارگردان در مورد موفقیت این فیلم در گیشه گفت: موفقیت یک تعریف نسبی و نادرست است. فیلم ما حاصل یک نگاه و تلاش است. موفقیت برای من این است که واکنش مخاطبانم را میبینم چقدر عجیب است. البته نمیخواهم بگویم گیشه برایم مهم نیست چرا که فیلم را با هزینه کمی ساختیم ولی دوست داریم در کل جنس خوب دست مردم بدهیم. فکر میکنم سینما به اینگونه فرمها هم احتیاج دارد.  

اقلیما در مورد آینده کاری اش گفت فیلمنامه کار بعدی به نام شمال آماده است و امروز به دنبال سرمایه گذار هستم. کار دوم بلندم را نیز قطعا با همین گروه کار خواهم کرد. کی مرام در این فیلم خیلی همراه بود و همانطور که گفتم یک سال بازی نکرد. این را برای بازیگران میگویم چرا که سرمایه گذاران بیشتر آنها را میشناسند و میتوانند به کارگردان کمک بزرگی بکنند.

این کارگردان با تاکید بر اینکه من برای همه مخاطبان احترام قائل هستم گفت: من می خواستم فرمول های سینمای پر فروش را نداشته باشم. با اینکه این سینما هم برایم قابل احترام است. اما من به عنوان صاحب اثر میخواستم جنس متفاوتی را به مردم بدهم که احساس میکنم به درد آنها بخورد.  

دولتشاهی در مورد کاراکتر متفاوت اش در این فیلم گفت: من کمی دیرتر به گروه پیوستم و در اولین مواجه ام با آن  متوجه شدم آن را دوست داشتم. بازی در نقش اسکیزوفرنی برای هر بازیگری میتواند جذاب باشد و شاید بازیگر دوست داشته باشد همچین نقشی را در وسعت بزرگتری بازی کنم ولی همکاری با این گروه و کار با آقای اقلیما برایم بسیار خوب بود.  

این بازیگر در مورد نداشتن کار در سال گذشته و پر کار بودن در امسال گفت: من خیلی تابع احساسات هستم و طبق آن تصمیم میگیرم. قانونی برای اینکه سالی چند سینمایی کار کنم ندارم. در مورد تئاتر سعی میکنم سالی یک بار بازی کنم ولی در مورد سینما کاملاً بستگی به حس و حال خودم دارد. در مورد بیماران اسکیزوفرنی خیلی تحقیق کردم و با مبتلایان به این بیماری و خانوادههایشان خیلی صحبت کردم.

کیمرام در مورد نقش درونگرای نقش امیر گفت: خیلی وقت بود که در فکر تغییر بودم. مثل یک موزیسین که همه سازها را امتحان میکند تا در آخر به موسیقی دلخواهش برسد. من دوست داشتم از سی سالگی جنس بازیم را عوض کنم. این بازیگر در مورد نگه داشتن حسش گفت: نگه داشتن رکورد امیر در فیلم به خاطر این است که سعی کردم شخصیت پردازی کنم نه اینکه بازی کنم.   

کیمرام در مورد دیده شدن و گرفتن جایزه گفت: برای من بزرگترین اتفاق این است که این فیلم ساخته شد و این برایم بزرگترین جایزه است. این نقش سخت ترین نقش زندگیم بود و البته من این جنس نقش را بیشتر دوست دارم.

اظهری نیز با بیان اینکه سعی کرده اند فرم روایی و بصری که در فیلم وجود دارد به موسیقی تبدیل کند گفت: خیلی از موزیک آنتوان استفاده کردیم چرا که به شخصیت امیر خیلی شبیه بود.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.