پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱

حاشیه های ادامه دار جشنواره فیلم فجر؛

از اهانت به رسانه ها توسط یک فیلمساز تا درگیری های فیزیکی و لفظی در نشست خبری/ وقتی یخ زدگی جشنواره نظری فراگیر می شود

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: بسیاری از خبرنگاران و منتقدان سینما که پیش از این شاید کمتر در رابطه با جشنواره موضع گیری می کردند اینک از جشنواره سی و ششم به عنوان جشنواره ای کمرنگ، بی روح، سرد و یخ زده نام می برند که هیچ نشانی از شکوه، عظمت و قدرت جشنواره های پیشین ندارد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس طی دو روز گذشته افرادی در پردیس سینمایی ملت دیده شدند که حضور آن ها هیچ قرابتی نه با سینما داشت، نه رسانه و نه عالم فرهنگ و هنر!؛ از کودکانی که روی پله برقی ها و راهروهای پردیس سینمایی ملت در حال دویدن و چرخیدن و سر و صدا بودند تا حضور مادر پیر یکی از منتقدان سینما و همسر و فرزند دیگری! حتی برخی افراد در این سینما حضور دارند که در کارت های شان نام هیچ رسانه ای درج نشده و بر اساس شنیده ها این افراد به واسطه حضور برخی آشنایان شان در میان مسئولان توانستند مجوز ورود به پردیس سینمایی ملت را دریافت کنند!

نکته حائز اهمیت دیگر درگیری و تشتت در مراسم های نشست خبری است به نحوی که طی ۲-۳ روز گذشته بارها در این نشست ها شاهد درگیری های لفظی و حتی فیزیکی میان برخی از عکاسان و خبرنگاران و همچنین درگیری های لفظی میان فیلمسازان و اهالی رسانه بوده ایم! به عنوان مثال روح الله حجازی در بخشی از نشست فیلمش نسبت به نقدی که در یکی از رسانه های اصولگرا منتشر شده بود موضع گرفت و به جای اینکه سوأل خبرنگار «مشرق نیوز» را پاسخ دهد به انتقاد و تهمت و هتاکی به سایر رسانه های اصولگرا پرداخت و در این میان اسامی رسانه هایی مانند: خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری سینماپرس و... را به زبان آورد و از آن ها برای انتشار برخی مطالب به زعم وی توهین آمیز به شدت انتقاد کرد! این اظهارات سخیف و نابخردانه حجازی باعث شد تنی چند از خبرنگاران رسانه های اصولگرا که معتقد بودند حجازی با این صحبت ها و اینکه آن نقد را چند رسانه دیگر نیز بازنشر داده اند، قصد دارد همه رسانه های اصولگرا را با یک چوب بزند و به صورت هدفمند اجازه نقد شدن فیلمش را از رسانه ها بگیرد نسبت به او موضع بگیرند و محمود گبرلو هم به دلیل تشتت و جو سنگین مراسم و سر و صدای بسیار نشست خبری را تعطیل اعلام کرد!

این اتفاق در حالی است که طی ۲-۳ روز گذشته بسیاری از فیلمسازان و هنرمندانی که برای نشست های خبری فیلم های شان به پردیس سینمایی ملت آمده اند از سر نخوت، غرور و خودبزرگ بینی با جواب های سربالا به سوألات اهالی رسانه، خبرنگاران و منتقدان را مورد نکوهش قرار داده اند! اتفاقی که شاید نیاز به بازنگری جدی توسط روابط عمومی جشنواره فیلم فجر دارد که برای حفظ حرمت و اعتبار رسانه ها بایستی یا این بساط را جمع کند و یا فیلمسازان را آگاه کند که موظف هستند تا به سوألات اهالی رسانه به صورت شفاف پاسخ بدهند.

علاوه بر این ها در حالی به روزهای پایانی جشنواره سی و ششم نزدیک می شویم که هنوز مشکلات مهم پردیس سینمایی ملت پابرجا هستند! سیستم تهویه نامناسب این سینما باعث شده تا در سالن ها و هنگام تماشای فیلم ها گرمای شدید سالن باعث شود تا بسیاری افراد تحمل حضور در سالن را از دست بدهند و به ناچار مجبور شوند که تماشای فیلم را رها کرده و به بیرون فرار کنند! قطعی اینترنت، آنتن دهی ضعیف موبایل، نامناسب بودن صدای سالن برگزاری نشست خبری، مسأله کمبود پارکینگ و... نیز همچنان پابرجا است و صدای اعتراض منتقدان و اهالی رسانه نسبت به این موضوعات و نابسمانی های شدید در جشنواره سی و ششم شنیده می شود.

جالب آنکه بسیاری از خبرنگاران و منتقدان سینما که پیش از این شاید کمتر در رابطه با جشنواره موضع گیری می کردند اینک از جشنواره سی و ششم به عنوان جشنواره ای کمرنگ، بی روح، سرد و یخ زده نام می برند که هیچ نشانی از شکوه، عظمت و قدرت جشنواره های پیشین ندارد.

در نهایت اینکه مسئولان برگزارکننده جشنواره همچنان تنها از چند رسانه نه چندان مطرح برای برگزاری مراسم های معرفی فیلم ها در سینماهای مردمی استفاده می کنند و به منتقدان پیشکسوت و رسانه های مطرح و مهم چندان توجهی ندارند؛ انتقادات شدید نسبت به کیفیت بسیار بد کتاب فیلمشناخت جشنواره نیز بسیار زیاد شده و بسیاری افراد کیفیت کتاب های جشنواره ۳۴  ام و ۳۵ ام را جزو شاخص ترین ها می دانند و متعجبند از اینکه چرا اینقدر کیفیت در سال جاری تنزل پیدا کرده است. از سوی دیگر انتقادات به برنامه سینمایی «هفت» و به خصوص منتقدان ثابت آن به شدت بالا گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.