چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۳

تنها پارتی‌ام در سینما و تلویزیون خداست

حسین عابدینی

جام جم: مافیای بازیگری، اجازه فعالیت به خیلی از بازیگران را در سینما نمی‌دهد. نقش‌ها در مهمانی‌های شبانه فروخته می‌شود و ما که در این مهمانی‌ها حضور نداریم، نمی‌توانیم در سینما حضور داشته باشیم. در این محافل اصلا به سابقه یا این‌که فلان بازیگر برای بازی در یک فیلم سیمرغ گرفته است، توجه نمی‌شود.

 مجیدی نقش اول فیلم «باران» را به او داد و حسین عابدینی آن قدر خوب نقش را بازی کرد که سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کرد و نامش را به عنوان جوان‌ترین بازیگری که سیمرغ گرفته به ثبت رساند.

آن زمان عابدینی ۲۰ سال داشت. اهدای سیمرغ به عابدینی در همان زمان با واکنش‌های زیادی روبه رو شد؛ خیلی‌ها از جمله داریوش ارجمند بشدت معترض شدند چرا به بازیگری که سابقه‌ و اسم و رسمی ندارد، سیمرغ داده‌اید اما برخی هم از این رخداد استقبال کردند و گفتند عابدینی جوان مستعدی است و در باران خوب درخشیده و سیمرغ حقش است. با عابدینی همصحبت شدیم تا بگوید این روزها چه می‌کند و سیمرغ چه تاثیری در سرنوشت‌او داشته است.

این روزها چه می‌کنید؟ آیا بجز بازیگری حرفه و شغل دیگری هم دارید یا نه؟

بازیگری را همچنان ادامه می‌دهم اما چون نقش‌هایی که به من پیشنهاد می‌کنند بیشتر برای فیلم‌های به اصطلاح هنری است و تعداد این نوع فیلم‌ها کم است در حوزه بازیگری چندان پرکار نیستم. فیلم‌های هنری و فرهنگی خیلی خوبی ساخته می‌شود اما چون اکران خوبی به آنها نمی‌دهند، تهیه‌کننده‌ها و کارگردانان ترجیح می‌دهند در این زمینه کمتر فعال باشند. مافیای اکران، سینمای ایران را به سمت فیلم‌های کمدی سطحی برده است و من ترجیح می‌دهم در این فیلم‌ها بازی نکنم.

یعنی پیشنهاد بازی در فیلم‌های کمدی دارید، خودتان قبول نمی‌کنید؟

مدعی نیستم بازیگر عالی‌ای هستم اما چون با کارگردانانی مانند آقای مجیدی کار کرده‌ام، دوست ندارم کارنامه‌ام را خراب کنم. کارهای گیشه پسند به من پیشنهاد می‌شود اما قبول نمی‌کنم. در تلویزیون کم و بیش فعالیت دارم و آخرین کارم بازی اپیزود رفتگر اشتباهی از سریال محکومین بود که چندی پیش از تلویزیون پخش شد.

بجز بازیگری کار دیگری هم دارید؟

در زمینه بیمه کار می‌کنم و نمایندگی یکی از بیمه‌ها را در کرج دارم. نمی‌توان فقط به بازیگری اکتفا کرد، چون باید بیشتر روزهای سال را بیکار بود. راستش مافیای بازیگری، اجازه فعالیت به خیلی از بازیگران را در سینما نمی‌دهد. نقش‌ها در مهمانی‌های شبانه فروخته می‌شود و ما که در این مهمانی‌ها حضور نداریم، نمی‌توانیم در سینما حضور داشته باشیم. در این محافل اصلا به سابقه یا این‌که فلان بازیگر برای بازی در یک فیلم سیمرغ گرفته است، توجه نمی‌شود.

در فیلم پدر خیلی خوب بازی کردید. طنزی که در این نقش آن را به نمایش گذاشتید برای نقش طراحی شده بود یا این‌که خودتان آن را اضافه کردید؟

من همیشه رگه‌هایی از طنز را در بازی‌هایم به نمایش می‌گذارم. در خود نقش وجود نداشت؛ نه در فیلم پدر و نه در باران. خودم آن را به نقش اضافه کردم.

چطور شد برای بازی در فیلم پدر انتخاب شدید؟

سال ۱۳۷۳ که آقای مجیدی می‌خواست فیلم پدر را بسازد دنبال دو پسربچه ۱۲ تا ۱۳ ساله می‌گشت، آن زمان ما حدود ۲۰۰ بچه بودیم که در کارگاهی کار می‌کردیم. مادر آقای موسوی (طراح گریم) در کرج زندگی می‌کرد و یک روز به آقای مجیدی پیشنهاد می‌کند بیایند و از ما هم تست بگیرند. دستیار آقای مجیدی آمد و از همه ما تست گرفت و من آن زمان خیلی بازیگوش بودم. وقتی آقای مجیدی مرا دید گفته بود، بازیگرم را پیدا کردم و من برای بازی انتخاب شدم.

برای بازی در فیلم باران سیمرغ گرفتید. این جایزه تاثیری بر روند بازیگری شما داشت؟

وقتی جایزه گرفتم فکر می‌کردم خیلی پرکار شوم، اما یک سال بیکار بودم و هیچ پیشنهادی از سینما و تلویزیون به من نشد اما سال بعد چند کار پیشنهاد شد. اما فیلم باران سکوی پرتابم شد و باعث شد فیلمسازان مرا بشناسند.

چند روز قبل با فرخ هاشمیان، بازیگر فیلم بچه‌های آسمان مصاحبه‌ای شد که هاشمیان در این گفت وگو عنوان کرد آقای مجیدی بعد از این فیلم مرا رها کرد و عوامل فیلم حتی اجازه ندادند با کارگردانان دیگر کارکنم و این موضوع آسیبی بزرگ به من زد. همین اتفاق برای عدنان عفراویان، بازیگر فیلم باشو غریبه کوچک هم رخ داد. به نظر شما کارگردانان باید از کودکان و نوجوانانی که در آثارشان بازی می‌کنند، حمایت کنند یا وظیفه‌ای در این مورد ندارند؟

به نظرم هم بازیگر باید راهش را درست ادامه بدهد، مطالعه کند و دانش بازیگری‌اش را به روز کند و هم کارگردان باید از بازیگرش حمایت کند. نباید بازیگر را رها کرد! کارگردان حداقل می‌تواند جویای حال بازیگرش باشد، به او بگوید اگر در فیلم جدیدم برایت نقشی ندارم اما بیا و مثلا در گروه کارگردانی کار کن! آقای مجیدی دوستان زیادی در سینما و تلویزیون دارد و می‌تواند از بازیگرانش و از امثال آقای هاشمیان حمایت کند، چون بازیگر خوبی بود و در فیلم بچه‌های آسمان عالی بازی کرد.

در سریال سرزمین کهن چه نقشی دارید؟

در فاز سوم این سریال نقش یک سرجوخه را دارم. در پنج شش قسمت آخر سریال بازی کرده‌ام.

از این‌که بازیگر شده‌اید، راضی هستید یا فکر می‌کنید اگر بازیگر نمی‌شدید، مسیر بهتری را در زندگی طی می‌کردید؟

خدایا شکر راضی‌ام! من مغازه میوه‌فروشی داشتم، اما الان شغل بهتری دارم. بازیگری را هم ادامه می‌دهم و همین‌جا بگویم از آقای مجیدی ممنونم که به من اعتماد کرد و در دو تا از فیلم‌هایش به من نقش‌های خوبی داد و خدا خواست با فیلم باران به شهرت برسم. تنها پارتی‌ام در سینما و تلویزیون خداست هر چند بازیگری باعث شد مردم مرا بشناسند و با من همکاری خوبی داشته باشند و در خیلی از ادارات و جاهای دیگر کارم را راه بیندازند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.