جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲

هفتمین ویژه برنامه «هفت» به روی آنتن رفت؛

حیدریان: سینمای ایران وارد بورس می شود

 برنامه «هفت» - محمد مهدی حیدریان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه به دنبال کمک فکری و مالی به سینماگران است، گفت: در حوزه اقتصادی سینمای ما نیاز به نقدینگی دارد و با سازمان بورس توافقات لازم انجام شده است تا پس از جشنواره فیلم فجر، صندوق های ویژه سرمایه گذاری در سینما با نام صندوق های جسورانه رونمایی ‌شود.

به گزارش سینماپرس، هفتمین قسمت از ویژه برنامه سینمایی «هفت» به مناسبت سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، شب گذشته ۱۹ بهمن ماه با اجرای رضا رشیدپور به روی آنتن شبکه سه سیما رفت و محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی میهمان اصلی این برنامه بود. حیدریان با اشاره به لزوم جهانی شدن سینمای ایران گفت: روزی جهانی شدن سینمای ایران رویا بود اما امروز دیگر یک رویا نیست و ما هر ساله بیش از ۲۰۰ جایزه می‌گیریم. ولی باید از این دستاورد استفاده کنیم و با بدنه سینمای جهان رابطه برقرار کنیم.

وی ادامه داد: ما دو کار را به موازات هم باید انجام دهیم. اول آنکه بازارها را توسعه بدهیم که یکی از این بازارها سالن های سینمایی هستند. درسال  گذشته ۶۰ سالن سینما به ناوگان سینماهای کشور اضافه شدند و تا پایان سال آینده نیز ۹۰ سالن دیگر اضافه می‌شوند.

رئیس سازمان سینمایی افزود: بازار دیگر بستر VOD است که با سرعت در حال گسترش است و بخش خصوصی برای نمایش خانگی و وی او دی ۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری ویژه کرده است. ما در نظر داریم کمیت تولید را همراه با لحاظ کردن کیفیت تولید افزایش بدهیم، زیرا اگر خوب فیلم نسازیم نه تنها دیگر مخاطبان خارج از کشور فیلم ما را تماشا نمی‌کنند، بلکه مخاطب داخلی نیز توجه نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال کمک فکری و مالی به سینماگران است افزود: شعار برنامه حمایتی ما ایجاد حیات طبیعی سینما است در حوزه اقتصادی سینمای ما نیاز به نقدینگی دارد و با سازمان بورس توافقات لازم انجام شده است تا پس از جشنواره فیلم فجر، صندوق های ویژه سرمایه گذاری در سینما با نام ـصندوق های جسورانه« رونمایی ‌شود.

حیدریان اضافه کرد: مردم می‌توانند با استفاده از این صندوق‌ها و با همکاری بورس با سرمایه اندک خود در تولید فیلم های سینمایی سرمایه گذاری کنند. در واقع براساس سرمایه‌ای که مردم دارند بسته‌های از فیلمهای بخش خصوصی به آنها معرفی می‌شود و یک شورای کارشناسی درباره میزان سودآوری فیلم نظر می‌دهد تا تامین سرمایه برای سینمای ایران از طریق بورس پذیره نویسی شود و سینمای ایران وارد بورس شود.

حیدریان در پاسخ به پرسشی درباره تجربه تفکیک سینمای رسانه با سینمای هنرمندان در جشنواره فیلم فجر گفت: باید همه بخش های ما حرفه‌ای شود و یکی از این بخش ها جشنواره فیلم فجر و منتقدان و روزنامه نگاران است. در سالهای گذشته انتقادهایی وارد شده بود که تمام خبرنگاران و منتقدان حاضر در جشنواره ۵۰۰ نفر بودند و بقیه افراد مشخص نبودند چه کسانی هستند و با چه هدفی به جشنواره می آیند و این مسئله به فعالیت روزنامه نگاران لطمه می‌زد. این اتفاق به این مسئله کمک کرد.

وی درخصوص راه اندازی کاخ جشنواره برای تجمیع اهالی هنر و رسانه گفت: کاخ جشنواره برج میلاد نیست و برج میلا ویژگی کاخ جشنواره را ندارد. ما قصد داریم از سال آینده با همکاری شهرداری و سازمان های دیگر تأسیس  کاخ جشنواره را شروع کنیم و امیداوارم بزودی شاهد بهره برداری آن باشیم.

حیدریان در ادامه درخصوص سازوکار آتی جشنواره فیلم فجر گفت: با تصمیمی که گرفته شد قرار است تعداد فیلم های حاضر در بخش مسابقه جشنواره همین ۲۲ فیلم باقی بماند. البته اگر کیفیت فیلم ها در سال های مختلف افت کند از این تعداد کمتر می شود اما بیشتر نخواهد شد. درخصوص بخش های جنبی جشنواره نیز تصمیم بر حذف دائمی این بخش ها از جشنواره داریم. از نگاه من با پیشرفت روز به روز سینمای ایران این ظلم است که دستاوردهای تازه در بخش های جنبی حیف شوند.

حیدریان درنهایت با اشاره به داوری سی و ششمین دوره  جشنواره فیلم فجر گفت: به جز روز اول که درباره کلیات و برنامه جامع سینما با داوران صحبت کردم هیچ تماسی با داوران نداشته‌ام و نیت ما این نیست که داوران با استقلال رای کامل و بدون هیچ گونه شائبه ای به تصمیم گری خود بپردازند.

«هفت» در ادامه میزبان عوامل فیلم‌های سینمایی «سرو زیر آب» و «سوءتفاهم» بود تا درخصوص آن با عواملش گفتگو کند.

رضا رشیدپور نیز در بخش پایانی برنامه درخصوص شایعات حذفش از اجرای مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: سال های گذشته بارها پیش آمد که اجرای مراسم اختتامیه را برعهده بگیرم و هر بار بدلیلی نشد. امسال آقای داروغه زاده در شرایطی که من هنوز اجرای «هفت» را برعهده نداشتم، در برنامه «حالا خورشید» این خبر را اعلام کردند و این مسئله ارتباطی با «هفت» ندارد.

وی ادامه داد: البته برخی دوستان بخاطر حواشی ای که برای یک فیلم پیش آمد تلاش هایی کردند تا «هفت» را تعطیل کنند اما گویا به نتیجه نرسیدند و حالا آرزوهای خود را در قالب خبر منتشر می کنند. منبع این خبر را هم من نمی دانم و صحت ندارد. اما اگر قرار بر اخراجم باشد، قطعا بدانید خودم بخاطر مصلحت سینماگران و هنرمندان از این اجرا انصراف خواهم داد و منتظر نمی مانم تا مرا کنار بگذارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.