جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱

گزارش نشست خبری فیلم سینمایی «سوءتفاهم»؛

احمدرضا معتمدی: واقعیت جهان امروز باعث شد به سمت این فیلم برویم

 نشست پرسش و پاسخ فیلم «سوءتفاهم»

سینماپرس: احمدرضا معتمدی کارگردان فیلم سوء تفاهم با بیان اینکه امروز در دنیا نشانه ها ارجاع به واقعیت نمیدهند بلکه خود مستقل شده اند، گفت: ما تفکری که در فیلم مطرح کردیم این است که فضای رسانه ای دارد فضای واقعی را تصرف میکند.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم سوءتفاهم با حضور احمدرضا معتمدی (کارگردان)، جلیل شعبانی (تهیه کننده)، نازنین مفخم (تدوینگر)، پیمان شادمانفر (مدیر فیلمبرداری)، سارا سمیعی (طراح لباس) و همچنین بازیگران مهدی فخیم زاده، پژمان جمشیدی، مریلا زارعی، هانیه توسلی کامبیز دیرباز و آرش نوذری برگزار شد.

شعبانی در مورد انتخاب این فیلمنامه برای ساخت گفت: سازمان اوج تصمیم گرفته به غیر از فیلمهای جنگی وارد فیلمهای اجتماعی و فلسفی هم بشود و با توجه به پیام فیلم این سازمان برای ساخت آن اقدام کرد.

معتمدی با اشاره به اینکه ترجیح میدهد عوامل دیگر این فیلم درباره آن صحبت کنند گفت: این کار یک تیم ورک واقعی بود اگر این اتفاق نمی افتاد نمیتوانستیم طی ۳۵ روز فیلم ساخته شود. ما تفکری که در فیلم مطرح کردیم این است که فضای رسانه ای دارد فضای واقعی را تصرف میکند و ما در تعلیقی بین جهان واقعی و جهان رسانه ای قرار گرفته ایم. ساختار فیلمنامه بر اساس بحث تفاوت و تشابه وام گرفتم و این وجه پارادوکسیکال جهان امروز است. نشانه ها ارجاع به واقعیت نمیدهند بلکه خود مستقل شده اند. از همه بازیگران به نظرم کار متفاوتی دیدیم. من در این چندین سال که سینما تدریس و کار کردم یک کار را سفارشی انجام ندادم و از سازمانهایی که از این نوع استقلال فکری را حمایت میکنند تشکر میکنم.

وی در مورد شخصیت زارعی در فیلم که شخصیتی دو قطبی دارد گفت: آقای جمشیدی بیش از آنچه که در فیلمنامه بود به ظهور رساند و وجه خارجی خانم زارعی را نمایش داد.

این کارگردان راجع به گیشه این فیلم در اکران عمومی گفت: این نوع فیلم که وجه رومنس و معمایی خاصی دارد من فکر میکنم امسال در فیلمهای پر فروش رغیب آثار کمدی باشیم.

معتمدی در مورد نگاه این فیلم گفت من شما را به کتاب فوکو را فراموش کن ارجاع میدهم و پلان پایانی همان حرف بودریار نویسنده این کتاب است.

مفخم در مورد تدوین گفت در شروع فیلم ما سه پلان را به هم میچسباندیم بر خلاف معمول که دو پلان را به هم بچسبانیم. بیش از یک سوم فیلم پلان سکانس است و نباید ریتم به هم میخورد. برای من بریدن دیالوگ خیلی مشکل بود و این فیلم هم سوار بر دیالوگ بود در حقیقت تدوین روی دوش بازیگران انجام میشد. اگر بازیگران آنقدر خوب نبودند شاید کار انقدر خوب نمیشد.

دیرباز با اشاره به اینکه حوصله بیش از حد آقای معتمدی  و پلان سکانس باعث شد راکورد حفظ شود گفت: علامت سوالهای بسیاری قبل از فیلم برداری برای من هم ایجاد شده بود که قدم به قدم با پیشرفت فیلم برداری برایمان موضوع روشن شد.

فخیم زاده با اشاره به اینکه آخرین فردی بوده که به فیلم اضافه شده است گفت: اولین چیزی که فیلمنامه توجهم را جلب کرد این بود که شبیه فیلمنامه های متداول باشد. معتمدی قبل از اینکه درام نویس باشد علاقه مند به فلسفه است. در عالم تئاتر این مسئله را زیاد داریم. کسانی که دغدغه تئاتر دارند و کسانی که دغدغه فلسفه دارند و تئاتر را وسیله بیان این دغدغه قرار میدهند. معتمدی به فلسفه علاقه دارد و سینما را وسیله رسیدن به آن قرار میدهد.

زارعی با بیان اینکه من قبل از اینکه در فیلمی ورود بکنم چهار نفر اول آن را مطالعه میکنند تا مشاور من باشند گفت: این فیلم برای من سخت و پیچیده بود ولی نگاه فیلم، من را ترغیب میکرد من این ریسک را بکنم. آقای معتمدی به نظر من قبل از فیلمساز، فیلسوف هستند. برای تمام لحظات فیلم مدتها با هم حرف میزدیم و ما را این کارگردان میلیمتری هدایت کردند. واقعا برای من حضور سختی بود و فشار روحی و ذهنی زیادی برای اینکه به نقش نزدیک شوم وجود داشت. حالا که روی پرده فیلم را میبینم از این خوشحالم که سختی هایمان به ثمر نشسته است. در تئاتر میشود این گونه داستانهای فلسفی را گفت چرا که خیال در آنجا پررنگ است ولی سینما به واقعیت نزدیک است و همین باعث چالش میشود.

توسلی با اشاره به اولین مواجه اش با فیلمنامه گفت: کاراکتر دختر که حتی نامش هم در فیلمنامه دختر است خیلی برایم جذاب بود و من را یاد دورانی انداخت که تلاش میکردم به حوزه سینما وارد شوم.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.