دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸

هانکه: جنبش MeToo تشنجی متعصبانه است

میشائیل هانکه

سینماپرس: «میشائیل هانکه» کارگردان اتریشی برنده نخل طلا با انتقاد از کمپین اینترنتی #MeToo (من هم) چنین اقداماتی را شبیه رفتارهای فرقه ای از مسیحیان متعصب و ضد مرد دانست.

به گزارش سینماپرس، «ورایتی» نوشت: «میشائیل هانکه» ـ کارگردان اتریشی فیلم‌هایی چون «روبان سفید» و «عشق» ـ در مصاحبه‌ای مخالفت خود را با کمپین افشای تعرض‌ها و تجاوزهای اتفاق‌افتاده در هالیوود و دیگر نهادها اعلام کرد و این اقدام را «پیوریتانیسم متنفر از مردان» خواند. (پیوریتانیسم فرقه‌ای از مسیحیت است که پیروان آن به تعصب‌های مذهبی شهره هستند.)

«هانکه» در مصاحبه با روزنامه اتریشی «دیلی کوریر» گفت: مسلما من هر نوعی از تجاوز یا اجبار را قابل مجازات می‌دانم. اما از دید من، این جنبش تشنجی متعصبانه و مشمئزکننده است. من نمی‌خواهم بدانم که چند اتهام این‌چنینی که به اتفاق‌های ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته برمی‌گردد، واقعا به آزار جنسی ربطی داشته است.

این کارگردان صاحب‌نام ادامه داد: این پیوریتانیسم ضدمرد که با شروع کمپین #من_هم شکل گرفته، من را نگران می‌کند. این بدخواهی که این روزها اغلب در اینترنت دیده می‌شود، کار را برای رسیدگی به این جریان خیلی سخت‌تر می‌کند.

«میشائیل هانکه» در پایان اضافه کرد: ما کجا هستیم؟ در قرون وسطی؟ این مساله باز هم به محکوم و مجازات شدن هرگونه تعرض و خشونت جنسی ربطی ندارد، ‌بلکه می‌گویم تعقیب جادوگران باید در قرون وسطی باقی بماند. می‌توانم تصور کنم بعد از این مصاحبه چه چیزهایی در اینترنت خواهید خواند: «هانکه، خوک مذکر متعصب».

رسوایی اخلاقی «هاروی واینستاین» ـ‌ تهیه‌کننده پرنفوذ هالیوودی ـ آغازگر جنبش بزرگی در آمریکا و دیگر کشورهای جهان شده و تاکنون دامن چهره‌های شاخصی همچون «داستین هافمن»، «وودی آلن»، «کیسی افلک» و هنرمندان و نویسندگان دیگری را گرفته است. متهم شدن ستاره‌های هالیوود به آزار و تجاوز جنسی، تاکنون باعث اخراج چندین سینماگر از پروژه‌های کلان شده و خسارت‌های مالی زیادی به بار آورده است؛ از نمونه‌های بارز این مساله کنار گذاشتن «کوین اسپیسی» از نقش اصلی سریال پرطرفدار «خانه پوشالی» است که خسارت چندین میلیون دلاری برای «نت‌فلیکس» به بار آورد.

«میشائیل هانکه» به عنوان یکی از برترین کارگردانان اروپا، تاکنون جوایز فراوانی از جمله بهترین کارگردانی جشنواره کن، پنج جایزه فیلم اروپا برای فیلم «پنهان» (۲۰۰۵)، نخل طلای کن، جایزه «گلدن گلوب» بهترین فیلم خارجی، دو نامزدی اسکار، نامزدی جایزه «بفتا» و پنج جایزه سینمایی فیلم اروپا برای «روبان سفید» (۲۰۰۹) و همچنین نخل طلای کن و چهار جایزه فیلم اروپا و اسکار بهترین فیلم خارجی را برای فیلم «عشق» در سال ۲۰۱۲ به دست آورده است.

«پایان خوش» آخرین ساخته سینمایی «هانکه» است که سال گذشته در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن رونمایی و نامزد نخل طلا شد. در این فیلم بار دیگر «ایزابل هوپر» و «ژان ـ لویی ترنتینیان» بازیگران اصلی فیلم «عشق» مقابل دوربین «هانکه» رفته‌اند و فیلم نیز روایتگر داستان خانواده‌ای بورژوا است که چشمان خود را به آن‌چه در جهان اطرافشان می‌گذرد، بسته‌اند.

«قاره هفتم»، «کد مجهول»، «معلم پیانو»، «زمانه گرگ» و «پنهان» از جمله دیگر آثار بلند سینمایی «هانکه» هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.