چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹

کوروش زارعی:

تئاتر از مردم فاصله گرفته است / سوژه‌های مردمی در تئاتر احیا شود

کوروش زارعی در نشست رسانه ای بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره

سینماپرس: مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: تئاتر زمانی به درد مردم می‌خورد که موضوعات آن از میان سوژه‌های کف جامعه و مسائلی باشد که مردم با آن سر و کار دارند. تاسیس دفاتر تئاتر مساجد و رویدادهایی مثل «چله نمایش ما» با همین هدف شکل گرفته است تا موضوعات مردمی و سوژه‌های مورد دغدغه مردم دوباره در هنر نمایش احیا شود.

به گزارش سینماپرس،  مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: تئاتر از مردم فاصله گرفته است و عملا شعار برخی گروه‌های هنری در دهه سی و چهل که هنر را برای هنر می‌خواستند دوباره جان گرفته و درباره وضعیت کنونی تئاتر ما صدق می‌کند. متاسفانه هنر تئاتر اکنون، برای تئاتر و خانواده تئاتری‌هاست و دغدغه‌های مردم و فکر مردم در آن هیچ نقشی ندارد. در نمایش‌های کنونی از موضوعات مردمی خبری نیست و بیشتر دغدغه‌های شخص هنرمند است که به نمایش کشیده می‌شود و این نوع نمایش به درد مردم نمی‌خورد.

وی افزود: تئاتر زمانی به درد مردم می‌خورد که موضوعات آن از میان سوژه‌های کف جامعه و مسائلی باشد که مردم با آن سر و کار دارند. تاسیس دفاتر تئاتر مساجد و رویدادهایی مثل «چله نمایش ما» با همین هدف شکل گرفته است تا موضوعات مردمی و سوژه‌های مورد دغدغه مردم دوباره در هنر نمایش احیا شود.

کارگردان و بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما در ادامه گفت: علت انتخاب مسجد نیز روشن است. مسجد بهترین مکان برای پیگیری این هدف است؛ چراکه تمام اقشار جامعه در سنین مختلف و با سلیقه‌های گوناگون در مسجد حضور پیدا می‌کنند و همین باعث شده مسجد پایگاه مردمی و کانون حضور و توجه جامعه باشد. مسجد از صدر اسلام مهم بوده است و منزل گزیدن حضرت پیامبر(ص) در کنار مسجد یکی از شواهد برای نشان دادن اهمیت جایگاه مسجد است.

زارعی ضمن بیان اینکه بُردن تئاتر در میان مردم و آشنا کردن اقشار مختلف با این هنر در حقیقت کمک به تئاتر و رشد آن است، گفت: فعالیت حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی به همراه چهار استان دیگر در این زمینه آغاز شده است و «چله نمایش ما» نیز نقطه عطف این فعالیت‌هاست. در این رویداد فرهنگی در چهلمین سالگرد انقلاب، چهل روز نمایش مردم انقلاب در فضاهای مردمی اجرا خواهد شد.

وی افزود: ماحصل فعالیت «چله نمایش ما» و جشنواره مساجد در هفته هنر انقلاب اسلامی و در گردهمایی بزرگ کشوری دوباره به نمایش گذاشته می‌شود و از آثار برگزیده تقدیر خواهد شد. این فرایند در تابستان سال آینده ادامه پیدا می‌کند و آثار برتر در جشنواره شیراز نیز شرکت داده خواهند شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه با اشاره به اهمیت تربیت نسل جدید در تئاتر ایران گفت: طراحی ما در این رویدادهای فرهنگی این است که گروه‌های آماتوری وارد شوند، آموزش ببینند و در ۵ تا ۱۰ سال آینده نسل جدیدی را در سطح تئاتر حرفه‌ای کشور داشته باشیم. «چله نمایش ما» و جشنواره تئاتر مساجد بستر آزمون و خطا را برای علاقه‌مندان تئاتر که استعداد لازم را دارند، فراهم می‌کند.

زارعی در ادامه تصریح کرد: اینکه تئاتر در محافل عمومی مردمی اجرا شود منجر به تربیت مخاطب نیز خواهد شد. آشنایی بیشتر مردم با هنر نمایش روی تئاتر حرفه‌ای نیز تاثیر می‌گذارد. به واسطه این رویدادها یک جریان بزرگ فرهنگی در کشور آغاز شده است که به طور حتم می‌توان گفت یکی از دستاوردهای آن تبیین جایگاه تئاتر در نزد مردم و تربیت مخاطب خواهد بود.

وی افزود: هیچ هنری بدون مخاطب جایگاه ندارد. تئاتر نیز بدون تماشاگر بی‌معناست. رویدادی مثل «چله نمایش ما» می‌خواهد بین مردم و تئاتر آشتی برقرار کند. احیای تئاتر مردمی در فضاهای مردمی درنهایت باعث می‌شود مردم به تماشاخانه‌ها و سالن‌های حرفه‌ای تئاتر بروند و این امر در ادامه پیامدهای مثبت در تئاتر حرفه‌ای نیز خواهد داشت.

این کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون و سینما در پایان گفت: از مسئولان و مدیر حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی که در بدو ورودش «چله نمایش ما» را راه انداخته است تشکر می‌کنم. ان‌شاءالله ادامه همین مسیر باعث می‌شود آینده تئاتر ایران در دست بچه‌های تئاتر مسجدی و مردمی باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.