یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵

محمد تقی فهیم:

«هفت» امسال دچار سقوط آزاد شد

محمدتقی فهیم

سینماپرس: یک منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه امسال برنامه «هفت» دچار سقوط آزاد شده بود، بیان داشت: همه چیز در برنامه هفت امسال متناقض بود و انسجام نداشت.

به گزارش سینماپرس، «محمد تقی فهیم» منتقد سینما و تلویزیون درباره عملکرد برنامه‌های سینمایی تلویزیون در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: جایگاه برنامه هفت بسیار مهم است و جای خود را بین مردم و مسئولین باز کرده و الان هم در صدر برنامه‌های سینمایی تلویزیون است اما متاسفانه فکرمی‌کنم دست اندرکاران پشت صحنه این برنامه در حال حاضر در حال هدر دادن این موقعیت هستند و نمی‌توانند از آن استفاده درست کنند.

** دلسوزهای برنامه منتقد حضور رشیدپور در «هفت» بودند

وی در همین زمینه ادامه داد: در همین برنامه امسال ما شاهد این بودیم که با آوردن رضا رشیدپور به این برنامه همه کسانی که دلسوز هفت بودند و می‌دانستند که این برنامه چه اهمیتی دارد نسبت به این اتفاق نظر خوشی نداشتند و منتقد این موضوع بودند.

فهیم درباره اجرای رضا رشیدپور نیز بیان داشت: این مجری از نظر من بسیار شومن خوبی است و تلویزیون نباید او را از دست بدهد چراکه او شومن کاربلدی است و برای برنامه‌هایی مثل کمپین‌های انتخاباتی و حتی حالا خورشید خوب است و تلویزیون باید بداند در کجا و چه موقعیتی باید از او استفاده کند.

وی ادامه داد: وقتی آدمی مثل رشیدپور را به برنامه تخصصی می آورید این نشان می دهد که آقایون به جای اینکه موقعیت هفت را پر رونق نگه دارند به دنبال تخریب هفت هستند و این اتفاق امسال رخ داد و کاملا قابل پیش بینی بود.

**از رشیدپور در جای درست استفاده شود

این منتقد با اشاره به علاقه شخصی خود به اجرای رشیدپور نیز گفت: من به اجرای رشیدپور علاقه مندم منتهی در جای درست. او در برنامه‌هایی که باید شو اجرا کند مجری موفق و نیروی خوب تلویزیون است نه در برنامه‌های تخصصی آنهم در حوزه سینما.

وی ادامه داد: وقتی که از برنامه هفت صحبت می‌کنیم یعنی برنامه‌ای که می‌خواهد در سینمای ایران یک اتفاقی را رقم بزند و این موضوع باید به دست کسی باشد که مورد پذیرش اغلب سینماگران باشد و دوما اینکه فی نفسه دارای توانایی لازم باشد و اطلاعات سینمایی خوبی داشته باشد و در چنین برنامه‌هایی بیشتر از تیپ و ظاهر، میزان تخصص مجری مهم است و زیبایی ظاهری به درد نمی‌خورد. در سینما بیشتر از اینکه دنبال مجری شیک باشیم باید به دنبال کارشناس سینما و رسانه باشیم.

فهیم افزود: حتی شبکه‌ای مثل بی بی سی چند سال است که به این سمت رفته تا افراد را بر اساس توانایی‌هایشان در پست‌هایی می‌گذارند نه زبان و لهجه مهم است و نه صدای کلفت و عصا قورت داده. منتهی تمیز و آراسته بودن یک امر است و اینکه طرف شیک باشد و فقط با فروختن ساعتش بتواند ۵۰۰ چادر برای سکونت زلزله‌ زده‌های کرمانشاه بخرد، امر دیگری است. برای مثال چنین فردی نباید در برنامه‌ای که درباره درام و سینما و گسترش عدالت در سینما است بنشیند و نظر دهد و اینجا مخاطب او را پس می‌زند که این اشتباهی کاملا آشکار بود.

** «هفت» افخمی بهترین بود

این منتقد ضمن اینکه «هفت» در زمان افخمی بهترین دوران خود را داشت، گفت: اگر در برنامه هفت امسال، ‌ دو نفر خلاق از گروه قبلی (زمان افخمی) این برنامه (پروینی و منصوری) حضور نداشتند اوضاع به مراتب بدتر می‌شد و اگر توانستند در برخی مواقع روی اشتباه‌ها کنترلی داشته باشند فقط به خاطر حضور این دو بود. همچنان معتقدم «هفت» افخمی بهترین هفت‌ای بود که روی آنتن رفت. برای همین هم امسال مسائلی وجود داشت چراکه همه توقع داشتند چیزی شبیه به «هفت» دوران افخمی را ببینند.

این منتقد افزود: هفت حالا توانسته به این موقعیت و جایگاه برسد که مهمترین برنامه سینمایی تلویزیون باشد، حالا آقایان با دست خودشان این برنامه را به برنامه‌ای علیه سینما تبدیل می‌کنند. امسال اگر افخمی و یا حتی فردی شبیه به او اجرای این برنامه را به عهده داشت، به مراتب اتفاق‌های بهتری در هفت می‌افتاد.

** مجری توانمند می‌توانست اتفاق‌های اختتامیه را جهت دهد

وی با بیان اینکه امسال برنامه «هفت» دچار سقوط آزاد شده بود، بیان داشت: همه چیز در برنامه هفت امسال متناقض بود و انسجام نداشت. افرادی که در پشت صحنه برنامه هفت هستند اول از همه باید بتوانند به دور از هر رابطه‌ای به منافع سینمای ایران و قبل از آن به منافع کشور و انقلاب و ارزش‌های جامعه ما توجه کنند. اگر قرار باشد برنامه‌ای تولید شود که بخواهد محتوای ضد ارزش‌های سینمایی و ارزش‌های انقلاب را بسط دهد و از همه مهمتر اینکه دائم روی ذهن تماشاگر راه رود، نتیجه‌ای ندارد چراکه تماشاگر به خوبی متوجه دروغ‌هایی که به او گفتیم، خواهد شد.  

فهمیم در ادامه بیان داشت: همین امسال دیدیم که در اختتامیه چه اتفاقی افتاد. اگر مجری کارشناس و توانمند اجرای اختتامیه را به عهده داشت می‌توانست پیشاپیش این مسائل را رصد کند و آنها را جهت دهد و به نتیجه مثبت درخور توجه بیننده آن را هدایت کند. اگر قرار است شما برنامه‌ای برای سینمای ایران بسازید، مگر می‌شود که فقط یک طرف ماجرا را ببینید؟ ما در یک جامعه متکثر زندگی می‌کنیم و سینمایی نیاز داریم که متعلق به مردم باشد و مردم خودشان را در آن ببینند. برنامه هفت هم باید این چنین باشد و باید برآیندی از این تفکرها باشد. جامعه‌ ای که در آن دیگاه‌های مختلفی وجود دارد باید برنامه سینمایی‌ای داشته باشد که با رعایت همه این مسائل عدالت را بین مردم رعایت کند.

وی درباره حضور خود در این برنامه زنده تلویزیونی نیز گفت: برای مثال من را به این برنامه دعوت کردند و فقط دو دقیقه به من زمان دادند! آنهم برنامه‌ای که ده روز تمام هر کاری خواسته انجام داده و زمانی که من را دعوت کردند تازه متوجه شدم که باید در کنار سه نفر دیگر قرار گرفته و صحبت کنم. تمامی اینها مسئله است به هر حال اگر افراد هوشمندی بودند می‌دانستند که شما ده شب یک سمتی از ارزش‌های سینما را تخریب و به آن حمله کردید حالا چطور می‌شود که شما فرصت به منتقدها ندهید. اگر قرار باشد نقدی باشد باید منصفانه آنهم به مفهوم سینمایی باشد نه به معنی بی‌احترامی.

** برنامه «هفت» نباید تعطیل شود

منتقد سینما و تلویزیون هفت را بهترین برنامه سینمایی در تلویزیون دانسا و افزود:‌ در مجموع و با تمامی این حرف‌ها «هفت» بهترین برنامه سینمایی است و باید حفظ شود و خدای نکرده نباید مجدد تعطیل شود و اگر قرار باشد یک برنامه سینمایی داشته باشیم آن هفت است. چراکه خیلی‌ها برای هفت هزینه می‌کنند و به عبارتی همه می‌خواهند این برنامه را مصادره کنند و این به خاطر اهمیت جایگاه این برنامه است.

وی دلیل اهمیت این برنامه سینمایی را در شبکه پخش کننده دانست و افزود: شبکه سه مهم است و نکته بعدی این است که فندانسیون چالشی خوبی برای هفت پی ریزی شده است. چرا همه برنامه نود را دوست دارند؟ به خاطر چالشی بودن آن است.

فهیم در ادامه بیان داشت: تلویزیون در وهله اول وجه سرگرمی و اطلاع رسانی آن از وجه علمی و عمیقش مهم است و اگر بخواهیم برنامه‌ای در تلویزیون جذابیت داشته باشد افرادی که در پشت صحنه آن برنامه هستند باید بدانند که در درجه اول به عنوان یک رسانه کار کنند. اگر یک رسانه خنثی خواب آلود و بی‌تاثیر باشد دیده نمی‌شود. در جایی همین رسانه اهمیت پیدا می کند که وارد ماجرا شود نه اینکه کنار نشسته و بگوید همه چیز خوب است! تلویزیون نباید از این بترسد که وارد جالش جریان‌های مختلف شود.

این منتقد افزود: برای مثال امسال در جشنواره ۲۲ فیلم دیدیم که یکی از اینها درباره انقلاب و تاریخ نبود و اینها است که هفت باید به سمت آنها برود و نباید تریبونی یک طرفه را به مدیری بدهند و او بتواند سی دقیقه حرف بزند. اگر قرار باشد هفت بشود تریبون تبلیغ یک مدیر، ‌همان بلایی سرش می‌آید که برنامه های سینمایی سایر شبکه‌ها سرشان آمده است.

وی درباره هدف برنامه هفت نیز گفت: این برنامه است که الان می‌تواند تاثیری روی سینمای ایران داشته باشد و در عین حمایت از کلیت سینمای جمهوری اسلامی ایران، ‌ باید به دنبال زدودن مسائلی باشد که مبتلا به سینمای ما است. پاشنه آشیل هفت امسال بحث مجری گری و میز نقد آن بود و این دو مسئله کاملا قابل پیش بینی بود که هفت در این ده روز دچار حاشیه‌هایی بشود.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.