یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹

سیف‌الله صمدیان در نشست جشن «تصویر سال»:

ما زیر سایه دولتی‌ها و تفکر آنها قرار نگرفته‌ایم / ۴۰ هزار فریم عکس در جشن تصویر سال

سیف الله صمدیان-تصویر سال

سینماپرس: نشست خبری پانزدهمین جشن «تصویر سال» و جشنواره فیلم تصویر صبح امروز با حضور سیف الله صمدیان دبیر جشن در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری پانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با حضور سیف‌الله صمدیان دبیر این جشن در خانه هنرمندان برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست ضمن ابراز ناراحتی از سقوط هواپیمای مسافربری تهران ـ یاسوج گفت: امیدوارم صنعت هواپیمای ایران زیر سایه خصومت‌های سیاسی قرار نداشته باشد و زودتر از بحران خارج شود.

صمدیان سپس درباره جشن تصویر سال گفت: امسال پانزدهمین دوره را برگزار می‌کنیم و مسیری طولانی و دشوار را برای رسیدن به آن طی کردیم، به ویژه اینکه رسیدن به یک توافق عمومی در عرصه فرهنگ کار دشواری است اما این رویداد از فارغ از سیاست‌زدگی و وابستگی‌های فرهنگی دوام آورده است. ما زیر سایه دولتی‌ها و تفکر آنها قرار نگرفته‌ایم و این به تنهایی توسط ما انجام نشد بلکه تک تک هنرمندان در آن نقش داشتند.

دبیر جشن تصویر سال گفت: گروه‌های فکری، فرهنگی و سیاسی بدون سیاست‌زدگی آمده‌اند دور سفره این جشن نشسته‌اند و ما در اختتامیه ممکن است هم از رسانه‌های اصلاح‌طلب برگزیده داشته باشیم و هم از رسانه‌های اصولگرا. و چه لذتی دارد این رها بودن از سیاست‌زدگی!

رییس هیأت مدیره انجمن عکاسان ایران با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که در برخی انجمن‌ها وجود دارد، گفت:‌ در تصویر سال بیش از ۱۰ انجمن کنار هم جمع می‌شوند و این اتحاد مثال‌زدنی است.

صمدیان اظهار داشت: آثار عکس پانزدهمین جشن تصویر سال در بخش نمایشگاهی ۵ شاخه «خبری، مستند اجتماعی، ورزشی، هنر و هنرمندان و عکاسی خلاقانه (نگاهی دیگر) » است. همچنین بخش‌های گرافیک، پوستر و کاریکاتور را داریم و بخش دیگر نیز جشنواره فیلم تصویر است که فیلم‌های  غیرتجاری را شامل می‌شود که امکان اکران نمی‌یابند، موضوعی که خلأ آن حتی با راه‌اندازی سینمای هنر و تجربه همچنان حس می‌شود. این اکران‌ها در دو سالن خانه هنرمندان رایگان است.

دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر گفت: از سه سال پیش بخش جایزه جایزه‌ها را راه انداختیم و با افتخار و با ذلت اقتصادی اعلام می‌کنم بودجه دولتی نداریم و به ندرت ارگانی از یک بخش جشن حمایت می‌کند.

* ۴۰ هزار فریم عکس در جشن تصویر سال

وی از همراهی داوران در رشته‌های مختلف این جشن تمجید کرد و از آنها نام برد. صمدیان سپس گفت: نمایشگاه را با ۱۲۰ هنرمند شروع کردیم و اکنون به ۳۰۰۰ نفر رسیده است، چون راه را باز کردیم تا جوانان و هنرمندان شهرستانی هم حضور داشته باشند و اکنون بیش از ۴۰ هزار فریم عکس به جشن ارسال می‌شود.

صمدیان ادامه داد: در کنار بخش نمایشگاهی و جشنواره فیلم تصویر، اتفاقات دیگری هم داریم از جمله اینکه آقای آروین با کمک سردبیران رسانه‌ها، ۱۲۰ کاریکاتور و کارتون منتخب رسانه‌ها را انتخاب کرده و به نمایش در می‌آید. این بخش جدا از بخش رقابتی کاریکاتور خودمان است.

وی افزود: قرار است در هر گالری، عکس‌هایی را که امکان عرضه به صورت چاپی نداشتند روی نمایشگرهای بالاتر از ۷۰ اینچ به نمایش بگذاریم. عکس‌های بخش «ایران ما» هم که چهار سال است به جشنواره اضافه شده، به همین صورت به نمایش در می‌آید.

دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر به دیگر نمایشگاه‌های مالتی‌مدیا در پانزدهمین دوره جشن اشاره کرد و گفت: آقای آلفرد یعقوب‌زاده امسال برای تصویر سال کار خاصی کرده و نقش حیوانات در هندوستان را ثبت کرده و ما «پادشاهی حیوانات در هند»‌ را به نمایش می‌گذاریم.

وی افزود: مرتضی نیکوبذل هم تصاویر نبرد با داعش را ثبت کرده است. محمدگل نامجو گنجینه‌ای عکس مربوط به نیم قرن پیش را به صورت مالتی‌مدیا به نمایش می‌گذارد و احمد معینی جم از اکثر رشته‌های ورزشی با لنزهای حرفه‌ای عکس‌هایی تهیه کرده که آن ها را هم به صورت مالتی‌مدیا مرور می‌کنیم. خانم فرجیانی و سمیه غلام‌نژاد پرورش گل در محیط آموزش مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی را با عنوان «مدارس سبز» به صورت مالتی‌مدیا ارائه می‌دهند.

* تعداد عکس‌های موبایلی وحشتناک‌ و غرورآمیز است

صمدیان درباره بخش تصاویر موبایلی گفت: یکی از اساتید می‌گفت تعداد عکس‌هایی که طی ۲ دقیقه در جهان ثبت می‌شود، بیش از کل عکس‌های قرن نوزدهم میلادی است! و از جهت تعداد عکس‌های این بخش می‌توانم بگویم وحشتناک‌ و غرورآمیز است! عکاسی دیجیتال گرچه مضراتی دارد اما استعدادهای جالبی را کشف می‌کند. امسال هم رویکرد هنری نسبت به عکس‌های موبایلی داریم و بیش از هزار عکس به صورت مالتی‌مدیا به نمایش در می‌آید.

وی گفت: امسال «یزد، شهر جهانی» را به صورت بخش ویژه داریم و تعداد زیادی عکس از این شهر دریافت کرده‌ایم. اوایل سال آینده قرار است با همکاری شهرداری یزد، نمایشگاهی در این شهر برگزار کنیم. همچنین دومین جشنواره فرهنگی هنری ساخت ایران هم با جشن تصویر سال همکاری دارد و نمایشگاه عکس‌های مرتبط با این موضوع در اردیبهشت برگزار می‌شود.

صمدیان افزود: بخش ویژه و انسانی امسال شامل عکس‌های یک تور عکاسی در مناطق محروم است که به همت حیدر رضایی برگزار شد. پس از برپایی نمایشگاه هم میزگردی با این موضوع برپا و تجربیات منتقل می‌شود. همچنین نمایشگاه یک هفته‌ای از عکاسی ایتالیایی داریم که از عشایر ایران عکاسی کرده و با زندگی عشایر ایتالیا، همراهی و همخوانی در نمایش ایجاد کرده است.

* جایزه ویژه زیر ۲۵ ساله‌ها

دبیر جشن تصویر سال خاطرنشان کرد: جایزه «محسن رسول‌اف» هم جزء جشن ما است. او ۷ سال پیش طی سانحه سقوط هواپیما درگذشت اما به دلیل اینکه در ۴ رشته هنری فعال بود، آن را سمبل خوبی برای جوانان زیر ۲۵ سال می‌دانم. هزینه این جایزه از طریق بنیاد رسول‌اف پرداخت می‌شود. همچنین امسال به یاد وحید سهرابی‌ابد یک جایزه ویژه ۳ میلیون تومانی به کمک خانواده ایشان اهدا می‌شود. او عکاس ایسنا بود و یک دوره جایزه بهترین عکس ورزشی سال را دریافت کرد.

صمدیان گفت: قرار است از یک فرد شاخص در حوزه تصویر تقدیر کنیم که در سال‌های قبل آقایان اکبر عالمی، محمود کلاری و عباس کیارستمی را تقدیر کردیم و امسال نیز یک شخصیت برجسته در این حوزه تجلیل می‌شود.

دبیر جشن تصویر سال در معرفی داوران بخش‌های مختف گفت: پیروز کلانتری، علی کریم، جعفر صانعی مقدم، پیروز کرمی و مهدی مختاری اعضای هیأت انتخاب فیلم‌ها بودند. در بخش زیر ۲۵ سال، نرگس آبیار، ابوالفضل جلیلی و محمد آلادپوش داور هستند. در بخش عکس داوری‌ها بر عهده محمد فرنود، نادر داوودی و بهنام صدیقی است و کاریکاتورها را جواد علیزاده، کامبیز درم‌بخش و اردشیر رستمی داوری می‌کنند. هیأت داوران بخش پوستر هم توسط انجمن گرافیک معرفی شده‌اند که شامل مریم کهوند، ایمان صفایی و مهدی فاتحی هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.