شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳

جشنواره سی و ششم از نظر سینماگران؛

بی رمقی و کم رونقی، مهندسی شدن جشنواره و کمبود آثار ارزشی، دستاورد ۳۶ام/ برخی فیلم های حاضر موجب وهن انقلاب و نظام اسلامی شد

گیتی-فهیم-قهرمانی-بهمنی-آذین-فاضلی-مستغاثی-شاهمرادی زاده-توکلی-سربخش

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما پس از اتمام سی و ششمین جشنواره فیلم فجر تأکید کردند: بی رمقی و کم رونقی، مهندسی شدن جشنواره، بی توجهی به آثار ارزشی از جمله واقعیات جشنواره سی و ششم بود و متأسفانه برخی فیلم های به نمایش درآمده در این جشنواره موجب وهن انقلاب و نظام اسلامی شد، جشنواره ای که فیلم های حاضر در آن مروج رابطه های نامشروع، به سخره گرفتن شعارهای انقلاب باشد هیچ قرابتی با نظام و انقلاب اسلامی ندارد!

به گزارش سینماپرس سی و ششمین جشنواره فیلم فجر سرشار از ایرادات، اشکالات و معضلات مهم و اساسی بود؛ اشکالاتی که اعمال سلیقه های شخصی مدیران سینمایی و دست اندرکاران جشنواره به وجود آورنده اصلی آن بودند و باعث شدند تا این رویداد سینمایی به کمرنگ ترین، یخ زده ترین، بی هویت ترین و خنثی ترین دوره جشنواره ۳۶ ساله فیلم فجر تشبیه شود.

بی توجهی به فیلم اولی ها و حذف بخش بسیار مهم «نگاه نو» از جشنواره، کم کردن تعداد فیلم های سینمایی که علیرغم آنچه مسئولان بازگو می کنند موجبات سرشکستگی جشنواره را به وجود آورد، جداسازی اهالی رسانه و سینماگران از یکدیگر، حضور فیلم های ضد ارزشی، عرفی و اسلامی در جشنواره و بعضاً اهدای جایزه به آن ها از جمله نکاتی بود که بارها موجبات اعتراض کارشناسان، منتقدان و رسانه های دلسوز و دغدغه مند را درآورد اما مسئولان با بی توجهی تمام از کنار دغدغه ها عبور کردند و راه خود را ادامه دادند؛ راهی که ادامه دادن آن می تواند تبعات ناخوشایندی برای سینمای ما در سال های آتی داشته باشد.

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران، منتقدان و کارشناسان فرهنگی سینمای کشور آقایان: حسین گیتی، محمدتقی فهیم، محمد قهرمانی، حمید بهمنی، جبار آذین، محسن فاضلی، سعید مستغاثی، ماشاالله شاهمرادی زاده، هوشنگ توکلی و علیرضا سربخش با ما به گفتگو نشستند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

گیتی: کم کردن تعداد فیلم ها جشنواره را به شدت از رونق انداخت/ خود مدیران هم در حین برگزاری جشنواره سی و ششم به مشکلات متعدد اعتراف کردند

حسین گیتی منتقد سینما پس از اتمام سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که به زعم بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران جشنواره ای بی رمق، کمرنگ و یخ زده بود گفت: روزگاری جشنواره فیلم فجر شکوه و رونق بسیاری داشت، همه سینماگران، منتقدان و حتی مردم عادی در طول سال روزشماری می کردند تا این جشنواره که بزرگترین جشنواره ملی و فرهنگی کشور در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود از راه برسد اما متأسفانه سیاست های نادرست مدیران و کم کردن تعداد فیلم ها جشنواره را به شدت از رونق انداخت. نمایش ۲۲ فیلم داستانی در جشنواره مهم و ارزشمندی مانند جشنواره فجر رسماً اضمحلال این رویداد سینمایی را باعث می شود. متأسفانه کسانی که اداره سینما و اداره جشنواره فیلم فجر را در دست داشتند یادشان رفته که روزگاری جشنواره از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ شب برگزار می شد، بیش از ۶۰ فیلم در جشنواره به نمایش در می آمد و ما علاوه بر بخش اصلی سودای سیمرغ بخش های دیگری نظیر «نگاه نو»، «فیلم های مستند»، «خارج از مسابقه» و... را نیز داشتیم.

محمدتقی فهیم در گفتگو با ما:

در جشنواره سی و ششم فیلم فجر فیلم هایی به نمایش درآمد که موجب وهن انقلاب و نظام اسلامی شد/ اتفاقات پیش آمده در این دوره از جشنواره قابل پیگیری است

محمدتقی فهیم دیگر منتقد سرشناس سینمای کشور نیز در این باره اظهار داشت: در جشنواره سی و ششم فیلم فجر نه تنها شاهد حضور آثاری در رابطه با مباحث کلان انقلابی نبودیم که بالعکس فیلم هایی به نمایش درآمد که موجب وهن انقلاب و نظام اسلامی شد. جشنواره سی و ششم از نظر تکنیک و تکنولوژی و فرم در حد متوسط بود اما در بحث محتوایی و به خصوص توجه به رویکردهای انقلابی این جشنواره نمره ای ندارد. هرچند ما شاهد حضور تعدادی آثار در رابطه با جنگ و جبهه و داعش و مدافعان حرم بودیم اما این فیلم ها کافی نبودند و از سوی دیگر ما اساساً نشانی از انقلاب اسلامی در فیلم های این دوره از جشنواره ندیدیم.

قهرمانی: جشنواره مهندسی شده فیلم فجر به هیچ عنوان در شأن «فجر انقلاب» و نظام جمهوری اسلامی ایران نبود

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما پس از اتمام سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که به زعم بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران جشنواره ای بی رمق، کمرنگ و یخ زده بود گفت: جشنواره مهندسی شده فیلم فجر به هیچ عنوان در شأن «فجر انقلاب» و نظام جمهوری اسلامی ایران نبود و معلوم نیست مدیران سینمایی و دست اندرکاران برگزارکننده جشنواره فیلم فجر به چه دلیل اینقدر علنی جشنواره را مهندسی کردند! شایسته نبود تا در جشنواره «فجر انقلاب» دست اندرکاران و متولیان جشنواره به صورت علنی فیلم های ارزشی را نادیده بگیرند و به فیلم هایی نظیر: «عرق سرد»، «مغزهای کوچک زنگ زده» و ... توجه کنند که اصول ارزشی انقلاب را نادیده گرفته بودند و هیچ قرابتی با نظام و انقلاب اسلامی نداشتند.

بهمنی: جشنواره فیلم فجر برای سینماگران دغدغه مند و وفادار به نظام و انقلاب محلی برای زجر کشیدن شده است!

حمید بهمنی کارگردان سینما پس از اتمام سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که به زعم بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران جشنواره ای بی رمق، کمرنگ و یخ زده بود گفت: جشنواره سی و ششم هیچ نشانی از انقلاب نداشت و آثار سینمای استراتژیک و ارزشی در آن له شدند. جشنواره فیلم فجر برای سینماگران دغدغه مند و وفادار به نظام و انقلاب محلی برای زجر کشیدن شده است!؛ ما در «فجر» فقط «زجر» می کشیم و اعصاب مان خرد می شود و متحیر می شویم که چرا این جشنواره استراتژیک، مهم و ارزشمند اینطور توسط برخی مدیران و مسئولان و دست اندرکاران به انحراف کشیده شده؛ جشنواره ای که در ایام پیروزی انقلاب شکوهند اسلامی برگزار می شود و باید جایگاهی برای توجه به آثار ارزشی و انقلابی باشد جایگاهی شده که در آن فیلم هایی ضد ارزش ها حضور پیدا می کنند و مطرح می شوند.

یک منتقد سینما در گفتگو با سینماپرس:

جشنواره سی و ششم نشان دهنده نفوذ و رشد انحراف و ابتذال در فرهنگ و سینمای کشور بود/ صدا و سیما با مسئولان برگزارکننده جشنواره هم صدا شد!

بار آذین منتقد و مدرس سینما پس از اتمام سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که به زعم بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران جشنواره ای بی رمق، کمرنگ و یخ زده بود گفت: حضور افراد اشتباهی در پست های سینمایی باعث شد تا جشنواره از مسیر اصلی سینما و فرهنگ جامعه فاصله بسیاری بگیرد به نحوی که در جشنواره سی و ششم نشانی از «فجر» و «انقلاب اسلامی» وجود نداشت! پیدایش جشنواره فیلم فجر به انگیزه نمایش دستاوردهای سالانه سینما، سمت دهی به رونق تولید فیلم در کشور و سوق دادن سینما در کنار ارزش های جامعه به سوی ایجاد سینمای نوین و ملی کشور و همچنین راهگشایی برای حضور سینماگران نسل انقلاب و حضور جهانی سینمای ایران شکل گرفت و تا سال ها به رغم کمبودها و افت و خیزها این روند دنبال می شد اما در سال های اخیر به دلیل شدت گرفتن نگاه ها و برخوردهای سیاسی در فضای سینما عملکردهای گروه هایی از سینماگران شکل سیاسی به خود گرفت و از نگرش فرهنگی دور شد. این مسیر که نماد برجسته آن در تولیدات سالانه و جشنواره مشخص بود به دلیل بازی های سیاسی و جایگزین شدن افراد اشتباهی در پست های سینمایی از مسیر اصلی سینما و فرهنگ جامعه فاصله بسیاری گرفت به گونه ای که در تمام ارکان سینمای کشور شاهد تغییرات منفی فراوان شدیم.

یک منتقد سینما در گفتگو با سینماپرس:

جشنواره سی و ششم فیلم فجر تلخ ترین دوره جشنواره از نظر مدیریت، سیستم اجرایی و کیفیت آثار بود/ نگاه های باندی و جناحی باید از جشنواره حذف شود

محسن فاضلی منتقد سینما پس از اتمام سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که به زعم بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران جشنواره ای بی رمق، کمرنگ و یخ زده بود گفت: جشنواره سی و ششم فیلم فجر تلخ ترین دوره جشنواره از نظر مدیریت، سیستم اجرایی و کیفیت آثار بود و متأسفانه به جای آنکه برخلاف ادعای مدیران و دست اندرکاران ما شاهد پیشرفت در جشنواره باشیم شاهد اضمحلال آن بودیم. دورهمی بی خاصیت جشنواره فیلم فجر تنها برای خالی نبودن عریضه و اینکه عده ای از دوستان و نزدیکان و آشنایان مدیران و دست اندکاران سینما بتوانند به نان و نوایی برسند برگزار شد و متأسفم از اینکه هیچ نشانی از شکوه و عظمت در برگزاری این دوره از جشنواره وجود نداشت و مدیریت نابخردانه حاکم بر جشنواره باعث شد تا این جشنواره که زمانی قابل اعتناترین جشنواره در سینمای کشور بود این چنین دچار بی هویتی و سرگشتگی شود.

مستغاثی در گفتگو با سینماپرس:

سیستم اجرایی جشنواره سی و ششم به طورکل دچار اشکال بود/ حضور فیلم های معارضی همچون «عرق سرد» نابخشودنی است

عید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران پس از اتمام سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که به زعم بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران جشنواره ای بی رمق، کمرنگ و یخ زده بود گفت: نحوه داوری ها، انتخاب آثار و سیستم اجرایی جشنواره سی و ششم به طورکل دچار اشکالات عمده بود و به همین علت می توان این دوره از جشنواره را یکی از بدترین سال های جشنواره دانست که در آن هیچ چیز سر جای خود قرار نداشت. جشنواره سی و ششم از منظرهای گوناگون دچار اشکالات بسیار زیادی بود؛ به خصوص سیستم داوری جشنواره کماکان غلط و حتی انتخاب داوران نیز اشتباه بود. حضور ۲ فیلم مستند و یک انیمیشن در کنار ۲۲ فیلم بلند داستانی سینمایی و داوری نشدن و نادیده گرفتن مطلق آن ها نیز یکی از نکات حیرت انگیز و ناراحت کننده این دوره از جشنواره بود که این مسأله در قوطی هیچ عطاری پیدا نمی شود و ما در هیچ جشنواره ای شاهد چنین اتفاقاتی که بر اساس تصمیم گیری های لحظه ای و خلق الساعه صورت می گیرند نیستیم.

شاهمرادی زاده: باید یقه مسئولان که جشنواره فجر را دچار حاشیه و اضمحلال کرده اند گرفت

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون پس از اتمام سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که به زعم بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران جشنواره ای بی رمق، کمرنگ و یخ زده بود گفت: مشکل نابودی جشنواره، کمرنگ شدن و خنثی شدن آن بر گردن مسئولان سینمایی و فرهنگی کشور است و سینماگران در این راستا تقصیر چندانی ندارند از این رو بنده معتقدم باید یقه مسئولان که جشنواره فجر را دچار حاشیه و اضمحلال کرده اند گرفت و از آن ها پاسخی قانع کننده برای نابودی جشنواره فجر انقلاب و سینمای کشور درخواست کرد. ما در جشنواره همانند چند سال اخیر شاهد حضور فیلم هایی بودیم که هیچ قرابتی با نظام و انقلاب نداشتند؛ بنده معتقدم سازندگان این آثار مقصر نیستند؛ مقصر مدیران و مسئولانی هستند که برای ساخت این نوع آثار مجوز صادر می کنند، به آن ها بودجه می دهند و این فیلم ها را به جشنواره فجر انقلاب که باید محلی برای نمایش فیلم های ارزشی و انقلابی و استراتژیک باشد راه می دهند.

هوشنگ توکلی در گفتگو با سینماپرس:

سینما دچار بحران هویت و محتوا شده است/ ارزش ها، تجربه ها و دستاوردهای سینه سوختگان توسط مسئولان وقت زیر خاک مدفون شد!

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون پس از اتمام سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که به زعم بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران جشنواره ای بی رمق، کمرنگ و یخ زده بود گفت: جشنواره فیلم فجر پیروی سیاست هایی که از ابتدای دولت یازدهم در سینما شکل گرفته بود سال به سال کمرنگ تر می شود و متأسفانه باید بر این نکته صحه گذاشت که سینمای کشور دچار بحران هویت و محتوا شده است. مأموریت آقای ایوبی تغییرات اساسی در سینما بود؛ نه تغییراتی به نفع سینمای کشور بلکه به ضرر آن و به همین دلیل هم ما شاهد آن بودیم که طی دوران مدیریتی ایشان همه چیز در سینما زیر و رو شد و همه ساخت و سازهای گذشته که با خون دل صورت گرفته بود به باد هوا رفت و ایشان یک نوع خلاء و خرابی در سینمای کشور به وجود آوردند که متأسفانه مدیران فعلی هم در امتداد حرکت های ایشان همان مسیر غلط را پیش گرفته اند و تدبیری برای بهسازی وضعیت سینما ندارند.

سربخش: جشنواره سی و ششم کاملا جهت دار بر ضد منافع نظام و انقلاب اسلامی بود/ سینما و تلویزیون تیشه به ریشه فرهنگ زده اند

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی پس از اتمام سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که به زعم بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران جشنواره ای بی رمق، کمرنگ و یخ زده بود گفت: جشنواره ای که فیلم های حاضر در آن مروج رابطه های نامشروع ضربدری، به سخره گرفتن شعارهای بزرگان انقلاب و نشان دادن چهره ای متحجر از امام راحل (ره) باشد هیچ قرابتی با نظام و انقلاب اسلامی ندارد و مشخص است که برگزارکنندگان آن به صورت کاملاً جهت دار و هدایت شده جشنواره را به این سمت گرایش داده اند. پیش از برگزاری جشنواره سی و ششم فیلم فجر شنیده می شد که آقایان قرار است به صورتی کاملاً محاظفه کارانه این جشنواره را برگزار کنند اما آنچه در عمل ما شاهد آن بودیم جشنواره ای کاملاً جهت دار بر ضد منافع نظام و انقلاب اسلامی بود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.