چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴

جشنواره مستقل «فیلم اولی ها»؛ تدبیر یا بی تدبیری/۶

سیفی: جشنواره های ریز و درشت هیچ عایدی مثبتی برای سینما ندارند/ عدم وجود ذهن متمرکز مدیریتی باعث ایجاد اغتشاش در سینما و حوزه فرهنگ و هنر شده است

حجت الله سیفی*

سینماپرس: حجت الله سیفی کارگردان سینما در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر و بیان اینکه سال آینده جشنواره «فیلم اولی ها» را برگزار می کنیم، گفت: جشنواره های ریز و درشت هیچ عایدی مثبتی برای سینمای کشور ندارند و من نمی دانم چرا مدیران تنها برای پرکردن بیلان های کاری شان دست به اشتباهات مکرر می زنند و به جای آنکه تدبیری برای رفع معضل بیکاری و خانه نشینی بخش عمده ای از اهالی سینمای کشور و اصلاح و بهسازی زیرساخت های سینما داشته باشند مرتب جشنواره راه می اندازند و بودجه و پول حرام می کنند!

کارگردان فیلم سینمایی «بچه های جسور» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم مدیران ما خودشان نمی دانند چه کار می کنند! البته اگر از آن ها سوأل شود قطعاً می گویند که ما می دانیم چه می کنیم! نکته مهم این است که عدم وجود ذهن متمرکز مدیریتی باعث ایجاد اغتشاش در سینما و حوزه فرهنگ و هنر شده است. متأسفانه مدیران ما گویا خیل عظیم پیشکسوتان بیکار در سینما را نمی بینند.

وی ادامه داد: واقعاً عایدی برگزاری این همه جشنواره ریز و درشت برای سینمای ما چه بوده است؟ بنده بسیار متأسفم که طی سال های اخیر جشنواره ها محلی برای نمایش آرایش ها و لباس های عجیب و غریب و آنچنانی برخی از بازیگران شده!؛ مدیران سینما در واقع به جای برگزاری جشنواره ها مشغول برگزاری «شو» هستند و این اتفاقی بسیار ناراحت کننده و زجرآور است.

سیفی خاطرنشان کرد: هر کشور صاحب سینما نیاز به برگزاری جشنواره دارد و قطعاً بنده با برگزاری جشنواره مخالف نیستم اما نمی دانم چرا با ندانم کاری های مدیران سینمایی ما شاهد رشد کمی جشنواره ها و کاهش و ات کیفی آثار سینمایی شده ایم! واقعاً هنوز جای سوأل است که چرا بخش های ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر به دلیل اعمال سلیقه یک مدیر ناآگاه باید به صورت مجزا برگزار شود؟ اصلاً برگزاری بخش بین الملل جشنواره در ماه اردیبهشت چه معنایی دارد؟ چرا عنوان فجر را با خود به یدک می کشد؟ آیا این اتفاقات دلیلی جز هدر دادن بودجه های سینما دارد؟

وی افزود: چرا جشنواره مهم فیلم های کودکان و نوجوانان همچنان بلاتکلیف است؟ چرا یک سال می آیند و بخش های کودک و نوجوان را با ندانم کاری های شان از هم جدا می کنند و بعداً دوباره آن ها را با هم ادغام می کنند؟ چرا هر ساله برای محل برگزاری جشنواره فیلم های کودک و نوجوان دعوا است؟ چرا باید بودجه های سینما صرف هزینه کرد جشنواره هایی شود که عده ای در آن پول به دست آورند اما سینما روز به روز بی پول تر شود؟

این سینماگر تأکید کرد: متأسفانه امروزه تولید در سینمای کشور بسیار کم شده، بسیاری از فیلم ها به دلیل کمبود سالن های سینما امکان اکران ندارند، ما شاهد فیلمسوزی در سینما هستیم، بسیاری از اهالی سینما در تأمین مایحتاج ابتدایی خود درمانده شده اند اما مدیران این اتفاقات را نمی بینند و می خواهند برای فیلم اولی ها جشنواره برگزار کنند!

وی در خاتمه گفت: بنده با برگزاری جشنواره مستقل برای فیلم اولی ها بسیار مخالفم همانطور که با بسیاری جشنواره های بی خاصیت دیگر نیز مخالم و امیدوارم که هرگز شاهد چنین اتفاقی در سینمای کشور نباشیم. از سوی دیگر باید بدانیم که با این کارها جشنواره فیلم فجر سال به سال کوچک و کمرنگ تر و بی اهمیت تر خواهد شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.