شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹

این شورای صنفی توان چینش مناسب اکران نوروزی را دارد؟

شورای صنفی نمایش

سینماپرس: دوگانگی موجود در تصمیمات شورای صنفی نمایش نگرانی هایی را پیرامون اکران عادلانه فیلم ها در فصل اکران نوروزی ایجاد کرده است.

به گزارش سینماپرس، شورای صنفی نمایش در شرایطی روزهای پایانی سال را سپری می‌کند که همچنان یک دوگانگی در تصمیمات و اعلام آن وجود دارد. اکران عادلانه فیلم‌های سینمایی ایران به این شورا واگذار شده است؛ زیرا نمایندگان صنوف مختلف در این شورا عضویت دارند. معلوم نیست این اواخر چه شرایطی پیش آمده که عملکرد شورا با اعلام آن متفاوت است.  

سخنگوی شورای صنفی نمایش هفته گذشته روز دوشنبه اعلام کرد ۳ فیلم «آن سوی ابرها»، «دعوتنامه» و «اشک نرگس» از روز ۲ اسفندماه اکران می شود. این در حالی است که به یکباره فیلم سینمایی «بلوک ۹ خروجی ۲» از اکران سر درآورد. فیلم بدون اعلام سخنگوی شورای صنفی نمایش در گروه آزاد به یکباره اکران شد.  

از سوی دیگر فیلم سینمایی «آن سوی ابرها» به دلیل نقص فنی امکان اکران نیافت و حتی در سانس‌هایی که با حضور گلزار و مجیدی فیلم قرار بود اکران شود در سانس اول فیلم با زیرنویس اکران شد، اما در سانس دوم به دلیل نقص فنی امکان اکران نیافت و فیلم «مادری» جایگزین فیلم مجیدی شد.  

اما سوال اینجاست که هدف از تشکیل این شورا رفع مشکل اکران بود یا بیشتر کردن آن؟ اگر رفع آن مدنظر بود که بعداز بیش از یک دهه از فعالیت شورا این مشکل باید برطرف می‌شد و رضایت تهیه‌کنندگان که صاحبان آثار هستند برآورده می‌شد، اما نه تنها این اتفاق نیفتاده است بلکه دوگانگی در شورای صنفی نمایش به وضوح دیده می‌شود و به یکباره یک فیلم از اکران سر درمی‌آورد. فیلمی که به دلایل مختلف از جمله تلخی بیش از حد آن باعث شد این فیلم ۴ سال امکان نمایش نیابد و به یکباره سر از اکران در گروه آزاد درآورد.  

حال با این وضعیت که از شورای صنفی نمایش قابل رویت است این شورا توان چیدمان مناسب برای اکران نوروزی که یکی از اکران‌های مهم است را خواهد داشت؟ در حالی که هنوز آئین‌نامه اکران سال ۹۷ آماده نشده و بسیاری از فیلم‌هایی که در طول سال ۹۶ تولید شدند. همچنین فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر حضور دارند متقاضی اکران نوروزی هستند. این دو گانگی که در شورای صنفی نمایش در هفته گذشته بیش از پیش نمود داشته است، نگرانی اهالی سینما را برای چیدمان اکران نوروزی دو چندان کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.