یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶

وقتی گروهک «هنر و تجربه» سواد انگلیسی ندارد و تیزر تدی را هم ندیده است!

هنر و تجربه

سینماپرس: گروه «هنر و تجربه» نسبت به واکنش‌ها به نامزدی فیلم «هجوم» در جایزه همجنسگرایانه تِدی واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای تاکید کرد که با جستجو در «لغت‌نامه‌ای معتبر» به نتیجه دیگری رسیده است؛ اما این همه حقیقت نیست.

به گزارش سینماپرس، هفته گذشته فیلم «هجوم» ساخته شهرام مکری نامزد دریافت جایزه تدی شد؛ موضوعی که در رسانه‌های ایرانی به دلیل محورهای همجنسگرایانه تِدی بازتاب گسترده‌ای داشت. جمعه شب مراسم اهدای جایزه برگزار شد و شهرام مکری به عنوان برگزیده اعلام نشد.

امروز روابط عمومی گروه «هنر و تجربه» نسبت به واکنش‌ها به نامزدی فیلم «هجوم» در حاشیه‌ جشنواره‌ی برلین واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای تاکید کرد تعبیر همجنسگرایانه از جایزه تدی غلط است. هنر و تجربه مدعی شده عبارت «queer film» تعبیر دیگری دارد و جایزه تدی به فیلم‌هایی داده می‌شود که حاوی مفاهیمی همچون مدارا، پذیرش، همبستگی و برابری در جامعه باشند.

توجه به موارد زیر ضروری است.

۱.جوایز تدی توسط هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره برلین اهدا نمی‌شود و حتی اختتامیه‌ای جدای از آن دارد اما اگر به صفحه رسمی جشنواره برلین و سایت رسمی جوایز تدی مراجعه کنیم متوجه می‌شویم که این جوایز زیر مجموعه‌ای کاملا رسمی در برلین به حساب می‌آیند حتی تدی اجازه دارد از لوگوی جشنواره فیلم برلین در وبسایت خودش استفاده کند. هیئت داوران تدی لزوما توسط برلیناله تعیین نمی‌شود اما این جایزه زیر مجموعه رسمی برلین است که نامش در بروشور جوایز رسمی جشنواره برلین آمده است. این بروشور از خود سایت رسمی جشنواره برلین قابل دانلود است و در بخش مستندات همین خبر نیز قابل مشاهده و دریافت است.

۲.با جستجوی Queer در گوگل، مقصود روابط عمومی هنر و تجربه از برادری و برابری و مدارا حاصل می‌شود اما حتما از مابقی ماجرا غفلت کردند. با مراجعه به همان دیکشنریِ احتمالا معتبر می‌توانیم بقیه معانی این واژه را پیدا کنیم که متاسفانه جایی در بیانیه رسمی گروه هنر و تجربه ندارد.   معنای دوم واژه Queer که در زبان عامیانه انگلیسی استفاده می شود این است: (of a person) homosexual یعنی همجنسباز!

این واژه طبق دیکشنری آکسفورد هم در فرهنگ عام معنای همجنسباز می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به جز دیکشنری‌ها به صفحه انگلیسی زبان ویکی پدیای واژه Queer هم رجوع کنید که در بالاترین بخش صفحه، سمت راست، پرچم رنگین کمان قرار گرفته و این واژه را تعریف کرده است.

۳.در بیانیه رسمی جایزه تدی که از واژه Queer استفاده شده اما معنای همجنسباز آن مورد توجه است. کما این که در پوستر و تیزر جشنواره امسال خبری از عشق های برادرانه و خواهرانه نیست و پر از محتواهای جنسی و غیر اخلاقی است. بد نبود روابط عمومی هنر و تجربه قبل از انتشار بیانیه حداقل پوستر و تیزر تدی را می‌دیدند تا تعریفشان از برادری، برابری و مدارا با چالش جدی مواجه شود! این موضوع چیز جدیدی نیست و در جشنواره Queer film ونکوور هم فیلم‌های همجنسبازانه حضور دارند. در بیانیه  آن جشنواره صراحتا واژه مورد بحث این گزارش تعریف شده است:  The Vancouver Queer Film Festival is the largest LGBT arts event in Western Canada and the second-largest film festival in the city.

۴.جوایز تدی ۳۲ سال است که برگزار می‌شود. در تمام این سال ها اما فقط فیلم هایی جایزه برده‌اند که موضوعی مرتبط با LGBT داشته‌اند. برخی از این آثار کاملا شنیع و غیر اخلاقی هستند و برخی دیگر به صورتی عادی داستان زندگی شخصیت‌های دگرباش را روایت می‌کنند.

۵.سینمای Queer اما طبق بیان بی. رابی ریچ استاد دانشگاه یو سی سانتا کروز و منتقد سینما در مجله تخصصی «سایت اند ساوند» (منتشر شده در سال ۱۹۹۲) آمده به فیلم‌هایی گفته می‌شود که موضوعات «کوییر» دارند. دلیل این که از واژه کوییر استفاده شده این است که شان عام‌تری دارد وGay ها، Lesbian ها، Bisexual ها و Transgender ها را هم در بر می‌گیرد.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.