دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲

نظر منفی سینماگران به برگزاری جشنواره مستقل «فیلم اولی ها»؛

آقایان به جای صرف هزینه های زاید برای برگزاری جشنواره های بی خاصیت از تولید در سینما حمایت کنید!

شمس-افشارزاده-سالور-محسنی نسب-جعفری-مهام-سیفی-هدایت-زرگرنژاد-قوی تن

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در زمینه برگزاری جشنواره مستقل «فیلم اولی ها»، با انتقاد از برگزاری این جشنواره، خواستار احیای بخش نگاه نو در جشنواره فیلم فجر شدند و تأکید کردند مدیران سینمایی نباید بر اساس تصمیمات خلق الساعه و لحظه ای و غیرکارشناسی شان سینما را به نابودی و اضمحلال بکشانند!

به گزارش خبرنگار سینماپرس شعار جوانگرایی در سینمای کشور در دوران مدیریتی حجت الله ایوبی ریاست سابق سازمان سینمایی به شدت شنیده می شد؛ شعاری که هیچ گاه جنبه عملی به خود نگرفت و همواره در حد یک شعار زیبا باقی ماند و متأسفانه آنچه از عملکرد مسئولان سینمایی طی این دوران شاهدیم حاکی از سیاست های مسئولان فرهنگی دولت های یازدهم و دوازدهم برای حذف جوانان از سینمای کشور است؛ به نحوی که در سی و پنجمین و سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که به زعم بسیاری از کارشناسان، صاحب نظران، منتقدان و اهالی رسانه بدترین دوره های جشنواره فیلم فجر بود که حتی داوری های آن ها منجر به اعتراضات شدید سینماگران و دادن بیانیه های تند علیه دست اندرکاران جشنواره و مدیران سینمایی کشور شد بخش مهم «نگاه نو» که در آن کارگردانان فیلم های اول شان را به نمایش می گذاشتند به طورکل حذف گردید. این اتفاق پیروی سیاست های غلط رئیس سازمان سینمایی وقت بود که هیچ پیشینه مدیریتی در سینمای کشور نداشت و تنها بر اساس علایق و سلایق شخصی اش اقدامات مضری انجام می داد.

جالب آنکه مدیران سینمای کشور که از ابتدا گام در مسیری ناهوار، غلط و پرلغزش گذاشته اند اشتباه پشت اشتباه انجام می دهند و مرتباً با انجام یک کار نادرست و اشتباه جدید قصد آن را دارند تا اشتباهات قبلی شان را لاپوشانی کنند در صورتی که از آنجا که خانه از پای بست ویران است و آقایان هیچ چیز از اداره سینما نمی دانند فقط به نابودی و مرگ سینما دامن می زنند! مسئولان سینمای کشور با بی تدبیری هرچه تمام تر در حالی جشنواره فیلم فجر که مهمترین رویداد سینمایی کشور و یکی از دستاوردهای بسیار ارزشمند انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر است را نابود می کنند و آن را کمرنگ، کوچک، خنثی و یخ زده برگزار می کنند که مرتب بودجه های کلانی را صرف انجام کارهایی می کنند که نباید بکنند!

برگزاری جشنواره های ریز و درشت و بی خاصیت که هیچ گونه رشد کیفی برای سینمای کشور ندارند یکی از دستاوردهای مسئولان سینمایی در دولت های یازدهم و دوازدهم است؛ اینک با حذف غیرکارشناسی بخش مهم «نگاه نو» از جشنواره فیلم فجر قرار است تا جشنواره ای مستقل برای «فیلم اولی ها» برگزار شود تا دوباره نان و آبی در سفره دوستان و یاران و نزدیکان مسئولان سینمایی گذاشته شود و بودجه هایی به هدر برود که می توان با این بودجه ها زیرساخت های سینمایی را اصلاح کرد، تولید در سینما را به جریان انداخت و عده کثیری از سینماگران را که با مشکلات عدیده معیشتی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند سیر کرد!

در همین راستا ۱۰ تن از سینماگران مطرح کشور خانم ها: روح انگیز شمس و مهشید افشارزاده و آقایان: سامان سالور، محسن محسنی نسب، پیمان جعفری، علی مهام، حجت الله سیفی، حسن هدایت، حمید زرگرنژاد و علی قوی تن با ما به گفتگو نشستند و با انتقاد شدید از برگزاری یک جشنواره مستقل برای فیلم اولی ها خواستار احیای بخش نگاه نو در جشنواره فیلم فجر شدند و تأکید کردند مدیران سینمایی نباید بر اساس تصمیمات خلق الساعه و لحظه ای و غیرکارشناسی شان سینما را به نابودی و اضمحلال بکشانند؛ ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

سامان سالور کارگردان سینما در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر و بیان اینکه سال آینده جشنواره «فیلم اولی ها» را برگزار می کنیم با انتقاد از تصمیمات لحظه ای مدیران گفت: آقایان به جای صرف هزینه های هنگفت برای جشنواره، باید از تولید در سینما حمایت کنند، سوأل بنده این است که برگزاری این جشنواره های ریز و درشت چه دستاوردی برای سینمای کشور دارد و چرا سیاست های سلیقه ای مدیران اصلاح نمی شود؟ مدیران سینمایی به جای آنکه بودجه های اندک سینمای کشور را صرف برگزاری جشنواره های بی هدف و بی خاصیت کنند بهتر است از تولید در سینمای کشور حمایت کنند؛ این وظیفه مدیران سینمایی است که از فیلمسازان اندیشمند و فیلمنامه هایی که در آینده می توانند ماندگار باشند حمایت کنند اما متأسفانه این روزها ما شاهد بیکاری فیلمسازان هستیم و از سوی دیگر جشنواره های ریز و درشتی برگزار می شوند که هیچ عایدی برای سینمای کشور ندارند.

روح انگیز شمس کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: برگزاری جشنواره مستقل برای فیلم اولی ها یک اشتباه بزرگ و تبعیض قائل شدن میان فیلمسازان اول با سایر فیلمسازان است و مسئولان باید جلوی این اتفاقات سلیقه ای را که منجر به بی اهمیت شدن سینمای کشور می شود بگیرند. در تمامی جشنواره های معتبر دنیا ما شاهد حضور فیلم ها و فیلمسازان اول در کنار فیلمسازان کهنه کار و حرفه ای هستیم و در جشنواره فیلم فجر نیز تا چند سال قبل این وضعیت وجود داشت و فیلم های اول در بخش «نگاه نو» به نمایش درمی آمدند اما متأسفانه طی سال های اخیر به دلیل برخورد سلیقه ای و غیرکارشناسی شده مسئولان و دست اندرکاران جشنواره این بخش به طور کل حذف شد.

محسن محسنی نسب کارگردان سینما در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر و بیان اینکه سال آینده جشنواره «فیلم اولی ها» را برگزار می کنیم، گفت: صرف برگزاری جشن و جشنواره اتفاق خوبی است اما تحمیل کردن هزینه های مضاعف بر پیکره نحیف سینمای کشور به صلاح نیست و دولت نباید بیش از این خرج های اضافی برای سینما بتراشد. هزینه های برگزاری این جشنواره های دولتی را دولتمردان و مسئولان و مدیران سینمایی نمی پردازند بلکه این سینماگران هستند که این هزینه را می پردازند؛ در زمانه ای که سینماگران برای ساخت فیلم های شان به دلیل مشکلات عدیده مالی با مشکلات متعدد روبرو هستند و مسئولان هیچ تدبیری برای رفع مشکلات آن ها ندارند تحمیل هزینه های اضافی تنها پایه های سینمای کشور را شکننده تر می کند.

پیمان جعفری تهیه کننده سینما در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر و بیان اینکه سال آینده جشنواره «فیلم اولی ها» را برگزار می کنیم، گفت: متأسفانه چندسالی است فیلم اولی ها در جشنواره فجر نادیده گرفته می شوند و داوران و مسئولان جشنواره به فیلمسازان اول که تجربه ثابت کرده خروجی های قابل قبولی دارند توجهی نمی کنند و گویا به دلیل بی توجهی مسئولان جشنواره فجر به آن ها تصمیم گرفته شده تا فیلمسازان اول جشنواره ای مجزا داشته باشند. فیلمسازان اول سرمایه های آینده سینمای کشور هستند و باید به آن ها توجه ویژه ای شود اما ما طی سال های اخیر شاهد حذف بخش «نگاه نو» از جشنواره فیلم فجر و بی توجهی مسئولان به فیلمسازان اول بوده ایم که این اتفاق بسیار بد است.

علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در این باره گفت: برگزاری جشنواره مستقل برای فیلم های اول از اساس اشتباه است، همانطور که تفکیک بخش های ملی و بین الملل جشنواره فجر از یکدیگر اشتباه بود اما متأسفانه مدیران به دلیل لجبازی های مفرط شان اصرار به انجام کارهای غیرکارشناسی و سلیقه ای دارند. سوأل بنده از آقایانی که طرح جشنواره مستقل برای فیلم اولی ها را ریخته اند این است که اولاً مگر ما سالانه به چند فیلمساز اول مجوز برای تولید می دهیم که بخواهیم جشنواره ای مستقل برای آن ها برگزار کنیم؟ دوم آنکه حضور فیلم ها و فیلمسازان اول در جشنواره فیلم فجر چه اشکالی دارد؟ و مهمتر از همه اینکه مگر طی ۳۶ سال برگزاری جشنواره فیلم فجر ما شاهد بروز و ظهور استعدادهای درخشان و چهره هایی ماندگاری نبودیم که با فیلم های اول شان در جشنواره حضور داشتند و اینک به عنوان فیلمسازان مطرح سینمای کشور محسوب می شوند؟

حجت الله سیفی کارگردان سینما در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر و بیان اینکه سال آینده جشنواره «فیلم اولی ها» را برگزار می کنیم، گفت: جشنواره های ریز و درشت هیچ عایدی مثبتی برای سینمای کشور ندارند و من نمی دانم چرا مدیران تنها برای پرکردن بیلان های کاری شان دست به اشتباهات مکرر می زنند و به جای آنکه تدبیری برای رفع معضل بیکاری و خانه نشینی بخش عمده ای از اهالی سینمای کشور و اصلاح و بهسازی زیرساخت های سینما داشته باشند مرتب جشنواره راه می اندازند و بودجه و پول حرام می کنند! بنده معتقدم مدیران ما خودشان نمی دانند چه کار می کنند! البته اگر از آن ها سوأل شود قطعاً می گویند که ما می دانیم چه می کنیم! نکته مهم این است که عدم وجود ذهن متمرکز مدیریتی باعث ایجاد اغتشاش در سینما و حوزه فرهنگ و هنر شده است. متأسفانه مدیران ما گویا خیل عظیم پیشکسوتان بیکار در سینما را نمی بینند.

حسن هدایت کارگردان سینما در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر و بیان اینکه سال آینده جشنواره «فیلم اولی ها» را برگزار می کنیم، گفت: متأسفانه مدیران تنها به فکر پر کردن بیلان کاری شان هستند و ما نه تنها در سینما بلکه در حوزه ها و بخش های دیگر هم شاهد اتفاقات مشابهی هستیم به نحوی که مرتب انواع اقسام جشن ها، جشنواره ها، سمینارها، کنفرانس ها و... در کشورمان برگزار می شوند اما کمترین عایدی برای کشور در پی ندارند و تنها دستاوردشان هدر دادن بودجه های بیت المال است! آنچه امروزه برای مدیران مهم شده برگزاری مراسم های «شو» گونه و نمایشی است!؛ متأسفانه کیفیت، تفکر و تدبیر در سینمای ما به طور کل از بین برفته و تنها چیزی که مهم شده کمیت است!

مهشید افشارزاده بازیگر و کارگردان سینما در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر و بیان اینکه سال آینده جشنواره «فیلم اولی ها» را برگزار می کنیم، گفت: متأسفانه در دولت آقایان «روحانی» و «خاتمی» درهای سینما فقط برای حضور افراد وابسته به آن ها باز بوده و هست و نیروهایی وارد جریان کار در سینما شده اند که فقط مسئولان با آن ها کار می کنند و سایر سینماگران بیکار و خانه نشین اما کاربلد دیده نمی شوند! ما پرسش های زیادی از مسئولان فرهنگی کشور داریم؛ چرا باید برخی از فیلمسازان مرتباً و همه ساله با سرمایه های دولتی فیلم بسازند و عده ای دیگر که شاید در کارشان بسیار حرفه ای تر هستند باید خانه نشین شوند؟ آیا دلیل حضور این افراد و کارهای متعدد و مکررشان در سینما همان «ژن» خوب و مرغوب شان است یا اینکه وابسته بودن شان به برخی افراد باعث تولیدات مکررشان در سینما شده؟

حمید زرگرنژاد کارگردان سینما در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر و بیان اینکه سال آینده جشنواره «فیلم اولی ها» را برگزار می کنیم، گفت: برگزاری یک جشنواره مستقل برای فیلم اولی ها اشتباه است و نه تنها هیچ لطفی ندارد بلکه باعث نادیده گرفتن فیلمسازان اول در سینما می شود و بنده معتقدم بازگشت بخش «نگاه نو» به جشنواره فیلم فجر ضروری است و فیلم ها و فیلمسازان اول نباید به دلیل تصمیمات خلق الساعه مدیران سینمایی از مهمترین جشنواره سینمایی کشور حذف شوند. فیلم های اول باید در یک رقابت عادلانه و با فرصت یکسان و برابر بتوانند در مهمترین جشنواره سینمایی کشور حضور داشته باشند، دیده شده و نقد و داوری شوند. برگزاری یک جشنواره مستقل برای فیلم های اول نه تنها جز ضرر چیزی برای فیلمسازان اول به همراه ندارد بلکه به طور کل باعث نابودی آثار آن ها خواهد شد؛ ما در هیچ کجای دنیا شاهد چنین اتفاق نادرستی نبوده و نیستیم و این اتفاق در سینمای کشور ما هم نباید رخ دهد.

علی قوی تن کارگردان سینما در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر و بیان اینکه سال آینده جشنواره «فیلم اولی ها» را برگزار می کنیم، گفت: بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر باید احیاء شود چرا که اولاً جشنواره فیلم فجر نباید بی اهمیت، کمرنگ و کوچک شود و از سوی دیگر فیلمسازان اول برجسته ای در این جشنواره اولین آثارشان دیده شده و مورد توجه قرار گرفته که سال ها بعد به عنوان سینماگران حرفه ای در هنرهفتم فعالیت کرده اند و همچنین تحمیل هزینه های زائد در سینما به صلاح نیست. متأسفانه از زمانی که بخش مهم و ارزشمند «نگاه نو» از جشنواره فیلم فجر حذف شد و فیلم های اول به جای نمایش در این بخش در سودای سیمرغ به نمایش درآمدند بوی این اتفاق می آمد که گویا دست هایی در کار است تا فیلم ها و فیلمسازان اول به طورکل از جشنواره کنار گذاشته شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.