سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰

تجلیل از حسن انوری در موسسه لغت‌نامه دهخدا

تجلیل از حسن انوری

سینماپرس: دیروز هفتمین مراسم گرامی داشت علامه علی اکبر دهخدا به همراه بزرگداشت حسن انوری، سرپرست تألیف فرهنگ بزرگ سخن، و رونمایی از مستند «شناسای سخن» برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، هفتمین مراسم گرامیداشت علامه علی‌اکبر دهخدا و بزرگداشت حسن انوری، عصر گذشته هفتم اسفند در موسسه لغت‌نامه دهخدا برگزار شد.

در این مراسم که استادان، ادیبان و هنرمندانی چون محمدرضا شفیعی‌کدکنی، حسن انوری، شهرام ناظری، احمد مسجدجامعی، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، ژاله آموزگار، رسول شایسته، سعید نجفی، توفیق سبحانی، مهدی ماحوزی، رضا مصطفوی، غلامرضا ستوده، بهرام پروین‌گنابادی، نجفی اسداللهی و ... حضور داشتند از مستند پرتره «شناسای سخن» ساخته منوچهر مشیری رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم علی درزی، محمود آبادی، حمید حسنی، مهدی گلشنی و اسلامی با یادی از علامه علی‌اکبر دهخدا، پیرامون خصلت‌ها و ویژگی‌های اخلاقی و علمی حسن انوری سخن گفتند.

در ادامه احمد مسجدجامعی که از اعضای بنیاد حامیان موسسه دهخدا است در سخنانی اظهار کرد: آنچه باعث شد لغت‌نامه دهخدا با کمترین امکانات این‌گونه تاثیرگذار باشد، حضور مردان و زنانی بود که نگاه به نان و مال نداشتند. دهخدا می‌گوید «مظلومیت شرق در برابر تجدد باعث شد که من در این راه قدم بردارم». او امکانات خوبی داشت و می‌توانست زندگی آسانی داشته باشد اما راه فرهنگ را انتخاب کرد. مرحوم سیدجعفر شهیدی مصاحبه‌ای در سال‌های دور با کیهان فرهنگی داشت که در آن گفته بود «مرحوم دهخدا برای تقرب این کار را انجام داد».

وی ادامه داد: در بازدید از لغت‌نامه دهخدا مجموعه‌ای از نوشته‌های دهخدا را دیدم که نشان می‌داد اگر همکارانی در کنار وی نبودند که نام و نان را کنار گذاشته و جز به علم و دانش اهتمام نداشتند، یادداشت‌های پشت پاکت سیگار به بنیادی این‌گونه تبدیل نمی‌شد؛ بنیادی که یکی از مهم‌ترین موسسه‌های فرهنگی است و صدها دانش‌آموخته زبان فارسی تربیت کرده است.

مسجدجامعی تاکید کرد: در دوره و زمانه‌ای که هیچ محصول جدی را شاهد نیستیم، حسن انوری تمام تلاش خود را برای گسترش فرهنگ و ادب فارسی گذاشت.

وی افزود: در گذشته بازرگانان و تاجران ما برای امور فرهنگی گام‌هایی برمی‌داشتند که از آن جمله می‌توان به کتابخانه ملی تبریز اشاره کرد که با بودجه‌های مردمی راه‌اندازی شده بود. آنچه زبان فارسی را پیش می‌برد زبان سعدی، حافظ، فردوسی، ابتهاج، نیما و دیگر بزرگان است و بی‌شک بخش فرهنگی و سینمایی ما جایگاه رشد و اعتلای بسیاری دارد و باید حمایت مالی بیشتری از آن داشته باشیم.

پس از صحبت‌های مجری مراسم و برخی از مهمانان پیرامون اهمیت کمک‌های مالی مردمی به موسسه لغت‌نامه دهخدا، سعدی‌افشار یکی از اساتید حاضر در مراسم حقوق ۲۰۰ هزار تومانی خود را که وزارت ارشاد در راستای تکریم هنرمندان ماهانه به او اختصاص داده است، به این موسسه اهدا کرد.

همچنین در این مراسم ۲  نفر از دانش‌آموختگان زبان فارسی لغت‌نامه دهخدا که یکی انگلیسی و دیگری ژاپنی بودند، ضمن شاهنامه‌خوانی به توصیف ایران و جذابیت‌های زبان فارسی پرداختند.

حسن انوری هم با حضور پشت تریبون این مراسم گفت: من خود را پیش از هر چیز یک معلم می‌دانم؛ معلمی که بیش از ۶۰ سال در مقاطع مختلف تحصیلی تدریس کرده و هیچ‌گاه بدون طرح درس به کلاس نرفته است.

وی تاکید کرد: معلم علاقمند به کار خود نمی‌تواند نسبت به کتاب‌های درسی بی‌اعتنا باشد، همان‌طور که در دهه ۴۰ کتاب‌های درسی وضع خوبی نداشتند و من چند مقاله در نقد این کتاب‌ها در مجله یغما نوشتم و به واسطه‌ همان مقالات انتقادی به سازمان کتاب‌های درسی دعوت شدم تا در تالیف کتاب‌های جدید همکاری کنم.

این استاد ادبیات فارسی ادامه داد: من ایران‌دوستی و علاقه به فرهنگ ایران را در کتاب‌های درسی اعمال کردم تا دانش‌آموزان را دوستدار فرهنگ ایران بار بیاورم.

انوری با بیان این که بیش از سی کتاب تالیف کرده یا در تالیف آن مشارکت داشته، تصریح کرد: من به زبان فارسی عشق پیدا کردم چرا که شایسته دوست داشته شدن بود و تمامی اقوام ایرانی هم به این زبان سخن می‌گفتند. علاوه بر آن، آثار مهم ادبی جهان مانند شاهنامه، بوستان و گلستان سعدی، دیوان حافظ و آثار مولوی در آن به وجود آمده‌اند البته این زبان خصوصیت دیگری هم دارد و آن جنبه موسیقایی‌اش است. ادوارد براون شرق‌شناس مشهور بریتانیایی که به هشت زبان دنیا مسلط بود می‌گفت که در بین همه‌ زبان‌ها، فارسی شیرین‌ترین است.

وی در پایان یادآور شد: من خود را خدمتگزار کوچک زبان فارسی می‌دانم. هشت سال برای تالیف «فرهنگ سخن» زمان گذاشتم و از این فرهنگ، کتاب‌های بعدی مانند «فرهنگ سخن کودکان» و ... بیرون آمدند.

در ادامه‌ این مراسم که با تولد ۸۴ سالگی حسن انوری همزمان شده بود با حضور محمدرضا شفیعی کدکنی، شهرام ناظری و رسول شایسته، تابلوی خطی به وی اهدا شد و حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هم هدیه‌ای به این استاد تقدیم کرد.

در پایان این مراسم نیز در حضور سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد و منوچهر مشیری، برای اولین بار فیلم مستند «شناسای سخن» با موضوع زندگی حسن انوری نمایش داده شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.