جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰

مراسم تجلیل از «علیرضا زرین دست» برگزار شد

تجلیل از علیرضا زرین دست - پانزدهمین جشن «تصویر سال»

سینماپرس: مراسم تجلیل از «علیرضا زرین دست» فیلمبردار با سابقه، ۹ اسفند در پانزدهمین جشن «تصویر سال» برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم تجلیل از علیرضا زرین دست فیلمبردار مطرح سینمای ایران با حضور چهره های هنری و هنرمندان سینما در پانزدهمین جشن «تصویر سال» برگزار شد. در ابتدای این مراسم که خانه هنرمندان ایران میزبان برگزاری آن بود، ابراهیم حقیقی رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران در تجلیل از این فیلمبردار شناخته شده سینمای ایران گفت: این افتخار برای خانه هنرمندان است که تجلیل یکی از بزرگترین فیلمبرداران ایران را داشته باشد.

وی اظهار کرد: به گفته کسانی که برای اولین بار می خواهند کار خود را آغاز کنند، زرین دست به آن ها بسیار کمک می کند. آن چیزی که ایشان را معرفی کرده است، به هم بستن الوارها یا سختی های پشت صحنه نیست بلکه خلق درام صحنه در جهت فیلمنامه و دکوپاژ موفق است. از شانس‌های بزرگ سینمای ایران است که زرین دست همچنان پرکار است و برای من این همه انرژی و نیرو در سینمایی که در آن کار کردن آسان نیست و سختی های بسیار زیادی دارد و آدم را پیر می کنند،  حیرت انگیز است.

در ادامه منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینمای ایران نیز گفت: چیزی که در علیرضا زرین دست برای من همیشه جذاب است اصول نگاه اوست که گویی یک کریدور تاریخی را از سال های بسیار دور با خودش آورده و به ما می گوید نظام سینمایی ما روح جمعی و کار مشترک است، به عنوان یک امر مشترک و خلاقیت مشترک و یک کار همیشگی است. او یادآوری می کند جهان از زمان ما آغاز نشده، تصویری از دوران ما آغاز نشده، امروز فقط روز سینمای ایران نیست، بیش از ۱۰۰ سال است که روز سینما است.

وی یادآور شد: علیرضا زرین دست هر قدمی که برمی دارد مسیری را باز می کند و نقطه پنهانی را به ما نشان می دهد؛ این آدم ها تقویم را نمی سازند، تاریخ می سازند. ارثیه زرین‌دست برای سال‌های سال سینمای ایران تاج افتخاری‌ است که باید سر تعظیم در مقابلش فرود آورد.

سپس محمدعلی باشه آهنگر کارگردان فیلم «سرو زیر آب» و «فرزن خاک» که با زرین دست همکاری داشته، بیان کرد: زرین دست سر فیلم بزرگی می کند و هوای آدم ها را دارد. وقتی کنار او می ایستید اصلا اجازه انجام کاری را که خوب از آب درنیاید ندارید و بازیگر بازی بد انجام نمی دهد و این بزرگ‌ترین لطف اوست. با وجود آن که بین فیلم های من فاصله زیادی می افتد اما دلم لک زده است که با این که هنوز خسته «سرو زیر آب» هستیم، یک پلان کنار ایشان بگیرم.

در بخش دیگری از این مراسم اکبر عالمی و جواد طوسی نیز در خصوص ویژگی های علیرضا زرین دست سخن گفتند. سپس محمود کلاری از فیلمبرداران مطرح سینمای ایران به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: تاثیر زرین دست بر سینمای ایران انکارناپذیر است. سال ها او مورد یک نوع بی مهری به عمد و ناعادلانه بود. من از طرف خودم و همنسلانم از او برای آن دوران عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم جایگاه آدم هایی از این دست شناخته شود.

در ادامه علیرضا زرین‌دست در سخنان کوتاهی بیان کرد: در زندگی ام پیش نیامده بوده که در باغی راه بروم که در آن سرشار از ستایش باشد. امشب این فرصت را داشتم که در باغی راه بروم که توسط شخصیت های مهم سینمای ایران از من ستایش شد و این باغ را هیچ گاه فراموش نمی کنم و آرزو می کنم برای هر کدام از دوستانی که لایق هستند، پیش بیاید.

غلامرضا موسوی، رضا درمیشیان، علیرضا رضاداد، حسن فتحی، خسرو معصومی، حبیب رضایی، شهریار اسدی، اکبر صالحی، اردشیر شلیله، اصغر رفیعی‌جم و جهانگیر الماسی از جمله حاضران در مراسم تجلیل از علیرضا زرین دست بودند که در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.