شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸

اتفاقاتی که در صورت وقوع اسکار ۲۰۱۸ را تاریخ ساز می کند

نودمین جوایز اسکار

سینماپرس: اسکار ۲۰۱۸ به عنوان دوره نودم مراسم جوایز آکادمی از جنبه های مختلفی می تواند در میان سایر ادوار این جایزه برجسته و تاریخ ساز شود.

به گزارش سینماپرس به نقل از ایندی وایر، در حالی که تنها چند ساعت به آغاز نودمین دوره جوایز اسکار باقی مانده است به بررسی ۱۶ اتفاقی که ممکن است جوایز اسکار امسال را تاریخ ساز کند می پردازیم.

۱. ریچل موریسون فیلمبرداری که با اعلام نامزدیش در بخش بهترین فیلمبرداری به عنوان اولین زن در تاریخ جوایز اسکار نامزد این جایزه شد با بردن جایزه اسکار یقینا تاریخ سازی خود را ادامه خواهد داد و به اولین زن برنده جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری تبدیل خواهد شد.

۲. مری جی. بلایژ که امسال در ۲ رشته نامزد جایزه اسکار شده است در صورت بردن جایزه در هر ۲ رشته که شامل بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «مادباند» و بهترین ترانه در فیلم «رود قدرتمند» است می تواند به رکوردی تاریخی دست یابد. تاکنون هیچ فردی ۲ جایزه بهترین بازیگر و بهترین ترانه را در یک شب از آن خود نکرده است.

۳. رکوردهای فیلم «مادباند» به ریشل موریسون و مری جی. بلایژ خاتمه نمی یابد. دی ریس کارگردان فیلم که در بخش بهترین کارگردانی از سوی آکادمی نادیده گرفت شد در بخش بهترین فیلمنامه توانست نامزد جایزه اسکار شود و خود را به عنوان اولین نامزد زن سیاه پوست نامزد شده در این دسته معرفی کند. در صورت بردن این جایزه نیز او به عنوان اولین زن سیاه پوست برنده جایزه اسکار در شاخه بهترین فیلمنامه شناخته می شود.  

۴. در بخش بهترین کارگردانی جوردن پیل که پنجمین کارگردان سیاه پوست نامزد شده در تاریخ این جوایز شناخته می شود با بردن جایزه اسکار می تواند اولین برنده سیاه پوست اسکار در بخش بهترین کارگردانی شناخته شود. تاکنون جان سینگلتون، لی دانیلز، استیو مک کویین و بری جنکینز نامزد این جایزه شده بودند که هیچکدام دست شان به جایزه اسکار بهترین کارگردانی نرسید.

۵. به مانند جوردن پیل که پنجمین سیاه پوست نامزد شده در بخش بهترین کارگردانی است، گرتا گرویگ کارگردان جوان فیلم «لیدی برد» نیز پنجمین زن نامزد شده در این بخش است با این تفاوت که او در صورت بردن این جایزه به عنوان دومین برنده زن این جایزه پس از کاترین بیگلو قرار خواهد گرفت.

۶. تیموتی شالامه که اکنون با ۲۲ سال سن سومین بازیگر جوان نامزد شده در بخش اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد پس از جکی کوپر و میکی رونی است در صورت بردن جایزه اسکار نقش اول مرد به جوان ترین برنده این جایزه تبدیل می شود و رکورد آدرین برودی ۲۹ ساله را که برای فیلم «پیانیست»  برنده این جایزه شده بود خواهد شکست.

۷. فیلم «لیدی برد» به مانند کارگردانش گرتا گرویگ شانس این را دارد که پس از «محفظه رنج» ساخته کاترین بیگلو به عنوان دومین فیلم تاریخ جوایز اسکار که با داشتن یک کارگردان زن، جایزه اسکار بهترین فیلم را از آن خود کرده است مبدل شود.

۸. گیلرمو دل تورو کارگردان مکزیکی هالیوود که در کنار ۲ هموطن اش آلفونس کوارون و آلخاندرو گونزالس ایناریتو به «سه رفیق» شناخته می شوند در صورت بردن جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای اولین بار در تاریخ در طول پنج سال، سه کارگردان از یک کشور غیر از خود آمریکا این جایزه را از آن خود کرده اند.

۹. اکتاویو اسپنسر که برای فیلم «شکل آب» نامزد جایزه اسکار نقش مکمل زن شده است در صورت بردن این جایزه به عنوان اولین زن سیاهپوست که توانسته ۲ جایزه اسکار را به خانه ببرد شناخته می شود.

۱۰.فیلم «لوگان» که نامزدیش در بخش بهترین فیلمنامه یکی از شگفتی های جوایز اسکار امسال بود در صورت بردن جایزه اسکار به اولین فیلم ابرقهرمانی مبدل می شود که در بخش بهترین فیلمنامه جایزه اسکار را از آن خود کرده است.

۱۱. فیلم «دانکرک» ساخته حماسی کریستوفر نولان در صورت بردن جایزه اسکار بهترین فیلم به رکوردی تاریخی دست خواهد یافت و پس از فیلم «گرند هتل» (۱۹۳۲) که توانسته بود جایزه بهترین فیلم را بدون نامزد شدن در بخش بهترین فیلمنامه از آن خود کند قرار می گیرد

۱۲. فیلم «سه بیلورد بیرون ابینگ، میزروی» نیز در صورت بردن جایزه اسکار بهترین فیلم پس از فیلم های «بال ها»، «گرند هتل»، «رانندگی خانم دیزی» و «آرگو» قرار می گیرد. این چهار فیلم با وجود نامزد نشدن کارگردان های شان در بخش بهترین کارگردانی جایزه اسکار بهترین فیلم را از آن خود کردند.

۱۳. «برو بیرون» ساخته جوردن پیل که بسیاری آن را در کنار «شکل آب» و «سه بیلورد بیرون ابینگ، میزروی» دارای بیش ترین شانس برای کسب اسکار بخش بهترین فیلم امسال قلمداد می کنند در صورت بردن این جایزه با نامزد شدن تنها در چهار بخش به رکورد فیلم «سواران» (۱۹۳۳) که با همین تعداد نامزدی بهترین فیلم را از آن خود کرد خواهد رسید. هر چند فیلم «پست» ساخته اسپیلبرگ که شانس بسیار اندکی در این بخش دارد تنها با نامزدی در ۲ رشته می تواند با بردن جایزه اسکار بهترین فیلم تاریخ سازی کند.

۱۴. یانس فورد کارگردان مستند «جزیره قدرتمند» که به عنوان اولین کارگردان تغییر جنسیت داده نامزد جایزه اسکار شناخته می شود در صورت بردن این جایزه خود را به عنوان تنها فرد تغییر جنسیت داده که برنده جایزه اسکار شده است به دنیا می شناساند.

۱۵. کمیل نانجیانی که به همراه همسرش امیلی گوردون نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه برای فیلم «بیمار بزرگ» شده است، یک آمریکایی-پاکستانی است. او با بردن جایزه اسکار می تواند خود را به عنوان اولین آسیایی برنده جایزه اسکار در بخش بهترین فیلمنامه معرفی کند.

۱۶. کریستوفر پلامر ۸۸ ساله نیز می تواند یکی از تاریخ سازان جوایز اسکار امسال باشد او که در ۸۲ سالگی جایزه اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد را بدست آورد در صورت بردن این جایزه به پیرترین برنده اسکار بازیگری در هر چهار شاخه نقش اول و مکمل مرد و زن در طول تاریخ جوایز اسکار مبدل می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.