شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵

«نه» قاطع اهالی سینما به مافیای اکران؛

ارتباط، دوستی، باندبازی و بده بستان، سینمای ایران را به نابودی و اضمحلال می کشاند/ چرا چند نفر انحصارطلب برای همه اهالی سینما تعیین تکلیف می کنند؟

راست گفتار-یشایایی-اصغری-شریفی-وحیدزاده-قنبری-سجادی حسینی-شایان فر

سینماپرس: سینماگران با انتقاد شدید از انفعال مدیران سازمان سینمایی در قبال شرایط تبعیض آمیز اکران، خواستار برچیده شدن دست انحصارطلبان از سینمای کشور شدند؛ سینماگران با تأکید بر اینکه ارتباط، دوستی، باندبازی و بده بستان مافیا، سینمای ایران را به نابودی و اضمحلال کشانده است تصریح کردند: چرا چند نفر برای همه اهالی سینما تعیین تکلیف می کنند؟!

به گزارش خبرنگار سینماپرس سال های درازی است که واژه «مافیای اکران» در سینمای کشور از زبان تهیه کنندگان، سرمایه گذاران و کارگردانان سینما زیاد شنیده می شود؛ واژه ای که طی سال های اخیر به دلیل مدیریت نادرست مدیران سینمای کشور بیش از پیش به گوش می رسد اما هیچ راه حلی برای قطع کردن دست های باندهای مخوف مافیایی در سینمای کشور و پدرخوانده ها و مادرخوانده های سینما صورت نمی گیرد!

وضعیت در سینمای ایران آنقدر بغرنج و پیچیده شده که دیگر اهالی سینما هیچ امیدی به بهبود آن ندارند و به همین علت است که قصد دارند خودشان آتش به اختیار عمل کرده و صدای فریادهای خفه شده شان را به گوش مردم و مسئولان برسانند. در این میانه هریک از سینماگران به گونه خاص خود عمل می کنند؛ عده ای در صفحات شخصی شان در فضای مجازی به نقد مسئولان سینمایی می پردازند و عده دیگری اعتراضات خود را در قالب یادداشت و مصاحبه با رسانه های دغدغه مند و عدالت طلب سینمایی مطرح می کنند و برخی هم به اشکال دیگر قصد دارند فریادهای درگلو مانده شان را به گوش دیگران برسانند.

چندی پیش پس از اعتراض احمد نجفی نسبت به وضعیت اکران در سازمان سینمایی اقدام به اعتراض کرد. این اعتراض با پادرمیانی اهالی سینما پایان پذیرفت و رئیس سازمان سینمایی دستور به رسیدگی داد. اما به دلیل عدم اقدام مناسب احمد نجفی در اعتراض به بی عدالتی جاری در حوزه اکران، به وعده خود عمل کرد و در شورای به اصطلاح صنفی و ناکارآمد نمایش را گِل گرفت. این اتفاق باعث جنجال زیادی در سینمای کشور شد و صدای بسیاری از سینماگران خسته از باندبازی های رایج در سینما را درآورد.

در این میان بسیاری از اهالی سینما که شاید سال ها درد را تحمل کرده اما سکوت اختیار کرده بودند نیز فریاد خود را به طرق گوناگون برآوردند و خواهان برخورد جدی و قاطع با افرادی شدند که اختیار کل سینمای کشور را در دست خود گرفته اند و اتفاقاً در همه جا حضور دارند! سینماگران خسته از مدیران چندین شغله سینما، خسته از حضور فردی نادان که سال ها پیش تهیه کننده سینمای کودک بود و امروزه برای خود قدرتی به هم زده و در همه مراسم ها و جشن ها و جشنواره های سینمایی و شوراهای مختلف حضور دارد و سایر افرادی که سینما را ملک شخصی پدری شان می دانند، خواهان برچیده شدن دائمی دست های این افراد از عرصه فرهنگی و هنری کشور هستند.

در همین راستا ۸ تن از تهیه کنندگان و کارگردانان مطرح سینمای کشور آقایان: کاظم راست گفتار، هارون یشایایی، ابراهیم اصغری، امیرحسین شریفی، ابراهیم وحیدزاده، رهبر قنبری، کاوه سجادی حسینی و محسن شایان فر با انتقادات تند علیه مدیران و مسئولان سینمای کشور با سینماپرس به گفتگو نشستند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

راست گفتار: ارتباط، دوستی، باندبازی و بده بستان در شورای صنفی حرف اول و آخر را می زند/ سازمان سینمایی هیچ تدبیری ندارد و بسیاری از سینماگران مستقل نابود شدند

کاظم راست گفتار کارگردان سینما در رابطه با مافیای اکران در سینمای کشور گفت: این را همه اهالی سینما به خوبی می دانند که ارتباط، دوستی، باندبازی و بده بستان در شورای صنفی حرف اول و آخر را می زند و رانت خواری و باندبازی در حوزه اکران آثار سینمایی بیداد می کند. مـتأسفانه قانونی در رابطه با اکران وجود ندارد و آیین نامه اکران هم «کشکی» است! افرادی که در شورای صنفی نمایش حضور دارند حافظ منافع خودشان و جیب های شان هستند نه حافظ سرمایه ها و آثار عموم اهالی سینما؛ متأسفانه وضعیت در سینمای کشور ما به گونه ای شده که پول جای اخلاقیات را گرفته و هیچ ضابطه و قانونی در رابطه با اکران آثار سینمایی وجود ندارد.

یشایایی: سیستم پخش و اکران فیلم ها در سینمای ایران مشکلات پیچیده و عدیده ای دارد/ باید قانون جامعی برای اکران آثار سینمایی تدوین شود

هارون یشایایی تهیه کننده پیشکسوت سینما در رابطه با مافیای اکران در سینمای کشور گفت: سیستم پخش و اکران فیلم ها در سینمای ایران مشکلات پیچیده و عدیده ای دارد و متأسفانه ما شاهد آن هستیم افرادی که امکانات شان بیش از دیگران است و خودشان تهیه کننده، پخش کننده، سرمایه گذار، سالن دار و... هستند از اکران بهتری برای فیلم های شان برخوردار می شوند و بسیاری از تهیه کنندگان سینما که این امکانات را در اختیار ندارند با مشکل عمده برای داشتن یک اکران عادلانه روبرو می شوند. لزوماً همه تهیه کنندگان نمی توانند تنها مبادرت به فیلم های کمدی پرفروش کنند و اگر این اتفاق بیفتد سینما با بحران ژانر روبرو می شود از این رو تهیه کنندگان بر اساس دانش و سلیقه شخصی شان بعضاً مبادرت به تولید فیلم هایی در ژانرهایی می کنند که شاید مخاطب چندان زیادی نداشته باشد اما توقع به حق شان این است که فیلم های شان در شرایطی عادلانه و در تعداد سالن های بیشتر و سانس های خوب به نمایش درآید تا بتوانند حداقل بازگشت سرمایه داشته باشند.

اصغری: عدم نظارت سازمان سینمایی در روند اکران، بلبشوی غریبی در سینما به وجود آورده است/ با زیاده خواهان و رانت خواران باید برخورد جدی صورت گیرد

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما نیز در این رابطه اظهار داشت: عدم نظارت مسئولان سازمان سینمایی و دولت در روند اکران فیلم ها بلبشوی غریبی در سینما به وجود آورده است و متأسفانه شرایط به گونه ای شده که بسیاری از فیلمسازانی که به هیچ دسته و گروهی وابسته نیستند در زمان اکران فیلم های شان با مشکلات عمده و پیچیده ای روبرو می شود و حتی از حداقل زمان و امکانات اکران نیز نمی توانند بهره مند شوند. بنده معتقدم مسئولان دولتی اگر دغدغه رشد و تعالی سینما و اجرای عدالت و مساوات در سینمای کشور را دارند در گام اول بایستی با زیاده خواهان و رانت خواران برخورد جدی کنند و دست های آن ها را از سینما کوتاه کنند؛ در واقع شرایط باید به گونه ای مهیا شود که هر فیلمی بدون توجه به ژانرش، تهیه کننده و کارگردانش و خلاصه بدون هیچ پیش داوری، اگر پروانه ساخت و نمایش از سازمان سینمایی دارد بتواند در شرایط عادلانه و مناسب و به صورت یکسان و برابر با سایر آثار سینمایی اکران شود.

شریفی: باندبازی های حاکم در سینما از گذشته بدتر شده و مایه شرم و تأسف است/ چرا همه امکانات سینما را در اختیار تعدادی افراد خاص گذاشته اند؟

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون در رابطه با مافیای اکران در سینمای کشور با انتقاد تند و صریح نسبت به عملکرد منفعلانه مدیران سازمان سینمایی گفت: امروزه باندبازی های حاکم در سینما بدتر از گذشته شده و مایه شرم و تأسف است که اداره سینمای کشور به دست یک شرکت پخش افتاده است، آقایان موسوی و سرتیپی کجای این سینما هستند، چه کاره این سینما هستند که با یک دفتر پخش برای همه اهالی سینما تعیین تکلیف می کنند؟ بنده معتقدم تهیه کنندگان سینما باید جلوی این اقدامات نادرست را بگیرند و با اتحاد و یکپارچگی مقابل مافیا ایستادگی کرده و حق خودشان را مطالبه کنند. امروزه مافیا اداره سینمای کشور را درست دارد؛ این باعث تأسف است که تعدادی افراد با نفوذ در تمامی شوراها می خواهند شرایط را به هر صورتی شده به نفع خودشان و یا دوستان شان تغییر دهند.

وحیدزاده: اجرای عدالت در سینمای ایران سخت شده است!/ نیاز به درجه بندی کیفی فیلم ها داریم تا عدالت در اکران محقق شود

ابراهیم وحیدزاده تهیه کننده و کارگردان سینما در رابطه با مافیای اکران در سینمای کشور گفت: متأسفانه اجرای عدالت در سینمای ایران سخت شده است چرا که سینمای ما وضعیت مشخصی ندارد و هنوز بعد از سال ها ما حتی این را نفهمیده ایم که سینمای مان دولتی است یا خصوصی!؟ و به دلیل آنکه وظایف و امکانات سینمای دولتی و خصوصی با یکدیگر ادغام شده است ما شاهد آشفته بازار و بحران جدی در سینمای کشور شده ایم که سال به سال هم دامنه و ابعاد آن گسترده تر می شود. یکی از مهمترین مسائل امروز در سینمای ما این است که در ابتدا متولیان امر تکلیف سینما را روشن کنند؛ ما باید بدانیم با دولت طرف هستیم یا بخش خصوصی؟ این بلاتکلیفی در سینمای ما باید از بین برود تا بتوانیم با یک جمع و یک گروه طرف حساب شویم و خواسته های مان را از آن ها مطالبه کنیم.

قنبری: پادوهای پخش کنندگان سال های دور، امروز همه سینما را در دست خود گرفته اند!/ در حال حاضر مادی گرایی در سینما حرف اول و آخر را می زند

رهبر قنبری کارگردان سینما در رابطه با مافیای اکران در سینمای کشور گفت: متأسفانه ما شاهد اتفاقات بسیار بد و دردآوری در حوزه پخش فیلم ها هستیم چرا که پادوهای پخش کنندگان باسواد سال های دور، امروز همه سینما را در دست خود گرفته اند و توجه به ارزش ها، فرهنگ و ملیت برایشان خالی از هرگونه اهمیتی است. در زمانه ای نه چندان دور کسانی که سران پخش فیلم در سینمای کشور بودند همه افرادی تحصیل کرده و باسوداد بودند که سینما برایشان ارزش و اهمیت داشت و هیچ گاه منافع فردی شان را به منافع جمعی سینما ترجیح نمی دادند. اکثر آن افراد جزو فارغ التحصیلان سینما بودند و یا در رشته های دیگری همچون علوم انسانی و فرهنگی تحصیلات عالیه داشتند اما کسانی که زیردست آن ها کار می کردند در پی تحصیل علم دانش و نبودند و حتی دیپلم هم نداشتند. امروزه همان پادوها و زیردست های آن پخش کنندگان باسواد همه سینما را تحت اختیار خود گرفته اند و با نگاه های مادی شان به فیلم سینما هنر هفتم را به قهقرا برده اند. در واقع امروزه مادی گرایی در سینما حرف اول و آخر را می زند و به همین علت است که صورت فرهنگی سینما دیگر نمود عینی ندارد و همه چیز خلاصه در آثار مبتذل نمایشی شده و بسیاری از فیلم هایی که همچنان دغدغه فرهنگ و هنر را دارند توسط این افراد بایکوت می شوند.

سجادی حسینی: مافیای اکران پدیده ای بسیار جدی و واقعی است/ مافیا سلیقه مخاطبان را تنزل داده چرا که افراد دغدغه مند در حوزه تصمیم گیری حضور ندارند

کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما در رابطه با مافیای اکران در سینمای کشور گفت: مافیای اکران پدیده ای بسیار جدی و واقعی است متأسفانه ما شاهد آن هستیم که یک سری نورچشمی ها، دوستان و آشنایان به دلیل رابطه شان با مسئولان و دست اندرکاران تصمیم گیری برای اکران آثار سینمایی فیلم های نازل شان را در بهترین زمان و شرایط اکران می کنند اما بسیاری از سازندگان آثار فرهنگی و ارزشمند فیلم های شان می سوزد و کسی هم پاسخگوی آن ها نیست. آنچه امروزه ما در سینمای کشور شاهد هستیم رابطه است؛ هیچ ضابطه ای در سینمای ما وجود ندارد و متأسفانه همه چیز بر اساس روابط جلو می رود. کسانی که با دست اندرکاران تصمیم گیر در حوزه اکران مراوده و زد و بند آشنایی دارند فیلم های شان با بهترین شرایط و تبلیغات روی پرده می رود و ماه ها هم روی پرده می ماند اما کسانی که خارج از گعده آن ها هستند هرگز دیده نمی شوند!

شایان فر: بدسلیقگی و رابطه در سینمای ایران وجود دارد/ باید همه فیلم ها بتوانند در یک شرایط عادلانه اکران شوند

محسن شایان فر تهیه کننده سینما در رابطه با مافیای اکران در سینمای کشور گفت: بدسلیقگی و رابطه در سینمای ایران وجود دارد اما سینمای ما در حدی نیست که توان وجود مافیا را داشته باشد، اصولاً مافیا در جایی شکل می گیرد که بودجه های کلان و نجومی وجود داشته باشد اما سینمای ما مگر کل بودجه و تولیداتش چقدر است که ما فکر می کنیم مافیا در آن وجود دارد؟ آنچه مشکل اصلی ما را در سینمای کشور تشکیل می دهد حضور افراد است که بر اساس سلیقه های شخصی شان مبادرت به انجام کارهایی می کنند که شاید به صلاح کلیت سینمای کشور نباشد. داشتن رابطه و دوستی ها اصولاً همیشه در همه دنیا وجود دارد و در سینمای ما نیز وضعیت به همین منوال پیش می رود. شاید بتوان گفت افرادی در سینمای ما حضور دارند که همه چیز را برای خودشان و اطرافیان شان می خواهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.