دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵

سال‌ تحویل‌ با سلبریتی‌های‌ تکراری

سریال های عید نوروز

سینماپرس: مدیران شبکه‌های مختلف سیما، با استفاده از مجریان مشهور و همچنین دعوت از سلبریتی‌ها، در پی موفقیت در پخش بهترین ویژه‌ برنامه سال تحویل تلویزیون هستند.

به گزارش سینماپرس، با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، مجریان و ویژه‌برنامه‌های سال تحویل تلویزیون مشخص شدند. ویژه‌برنامه‌های تحویل سال تلویزیون، همواره یکی از بخش‌های جذاب و کنجکاوی برانگیز برای مخاطبان و اهالی رسانه هستند. این اهمیت به ایجاد نوعی رقابت بین شبکه‌های مختلف منجر شد.
مدیران شبکه‌های مختلف سیما، با استفاده از مجریان مشهور و همچنین دعوت از سلبریتی‌ها، در پی موفقیت دراین رقابت هستند.


رقابتی که در چند سال اخیر و با توجه به محدودیت‌های مالی سازمان صداوسیما، باعث ورود اسپانسرها به تولید این برنامه‌ها شد و طبیعتاً حضور اسپانسر در یک برنامه، حواشی خودش را نیز به همراه خواهد داشت؛ از عدم شفافیت مالی بین برنامه‌سازان و اسپانسر تا برخی رقم‌های بالا و غیر معمول به مهمانان که باعث اعتراض‌هایی می‌شود.

«یک یک» برای مجری پرکار


سید علی ضیاء یکی از پنج مجری مشهور تلویزیون است که موافقان و منتقدان خودش را هم دارد. او هم مانند دیگر مجریان سیما درزندگی حرفه‌ایش تلورانس داشته و گاهی موفق و گاهی کمتر موفق بوده است.
روزهایی هم بوده که وارد حاشیه شده و البته تبعاتش را هم از سر گذرانده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، علی ضیا که نخستین بار در نوروز ۹۲ اجرای ویژه برنامه تحویل سال را در شبکه سه سیما تجربه کرد، در سال‌های ۹۴ و ۹۵ نیز مجری برنامه‌های تحویل سال شبکه یک سیما با نام‌های «اینجا آینده» و «یک یک» بود.


البته او در تحویل سال ۹۳ نیز به عنوان یکی از سه مجری برتر ۲۰ سال اخیر شبکه سه در نظرسنجی برنامه «سه ستاره» انتخاب و در قاب تلویزیون ظاهر شد. مدیران شبکه یک سیما مایل بودند او برنامه سال تحویل ۹۶ را نیز اجرا کند اما خود او تمایلی به این کار نداشت و حالا دوباره با «یک یک» سال تحویل را مهمان مردم در شبکه یک می‌شود.
 این برنامه از شنبه ۲۶ اسفندماه روی آنتن می‌رود و در روز تحویل سال نیز چندین ساعت از جدول پخش شبکه یک را به خود اختصاص خواهد داد.

شبکه‌دو، بی‌سروصدا


 محمد سلوکی از مجریان جوان سیماست که از سال ۷۷ به طور جدی با اجرای برنامه نیمرخ مطرح شد. او پس از چند سال کم کاری، در برنامه‌های مختلفی همچون تهران بیست، شهرباران، سین مثل سریال، خوشاشیراز، زنده روز، بوی عیدی و... حضور یافت.
البته او مدتی سودای بازیگری هم داشت و حتی یکی از گزینه‌های بازی درنقش اصلی «سنتوری» داریوش مهرجویی بود که نهایتاً در یکی از نقش‌های فرعی جلوی دوربین رفت. سلوکی جزو مجریان کم حاشیه تلویزیون به حساب می‌آید ولی او هم به طور کامل از حاشیه جدا نبوده است!


سال گذشته حضورش در جشنواره مسأله‌دار «عصر» در ترکیه به عنوان مجری مراسم، باعث ممنوع‌الفعالیتی‌اش شد که البته به درازا نکشید.
طبق اخبار منتشر شده، محمد سلوکی قرار است ویژه برنامه سال تحویل شبکه دو را برعهده داشته باشد. عوامل سازنده این برنامه قصد دارند از هنرمندان مطرح و شناخته شده برای حضور در این برنامه استفاده کنند.

علیخانی، مالک‌سرقفلی‌شبکه ۳!


احسان علیخانی آنقدری شناخته شده است که نیازی به معرفی نداشته باشد. اولین بار در برنامه تلویزیونی «پسرهای ایرونی» به عنوان مجری، جلوی دوربین رفت و بعد از اجرای برنامه «جزر و مد» با «ماه عسل» یک چهره شد.
او دردوران کاری‌اش چند باری حاشیه ساز شده که موضوعاتی مثل دستمزدش برای برنامه ماه عسل و برخی اظهاراتش، از جمله این موارد بوده است.


چهره و برخی روابطش با اهالی فرهنگ، باعث محبوبیت این مجری در بین بخش قابل توجهی از مخاطبان شده اما علیخانی هم منتقدان خاص خودش را دارد. شاید مهمترین انتقاد به علیخانی، عدم جسارتش در امر برنامه‌سازی و اجراست. منتقدان می‌گویند علیخانی دیگر به شهرت و جایگاهی دست یافته که حاشیه نسبتاً امنی دارد و می‌تواند برای تولید برنامه در قالب‌ها و ژانرهای مختلف، اقدام کند.


احسان علیخانی برخلاف بستر مناسبی که دارد از روی اشباع شدن یا محافظه کاری، به تولید و اجرای صرفاً دو برنامه در طول سال اقدام می‌کند؛ ماه عسل در ماه رمضان و سال تحویل شب عید! منتقدان تأکید دارند، احسان علیخانی چند سال است که صرفاً همین دو برنامه را تولید می‌کند و قالب و مختصات این برنامه‌ها هم چند سالی است که به تکرار افتاده و به روز نمی‌شوند.
محتوا، مباحث و حتی مهمانان مشخص که اگر دکور برنامه عوض نشود، تفاوت محسوسی به چشم نخواهد آمد. شاید هم این شرایط محصول اعمال نظر مدیرانی است که ما از آن بی‌خبریم!

سال تحویلی متفاوت؟


البته به جز سه شبکه اصلی که تکلیف شان مشخص شده، احتمالاً شبکه‌های چهار و پنج هم ویژه‌برنامه‌هایی داشته باشند که فعلاً خبری از آنها دردسترس نیست. با تمام انتقاداتی که به این برنامه‌ها می‌شود، آن سوی دیگر ماجرا، محدودیت‌های مختلف تلویزیون در امر برنامه‌سازی است.
رقابت جدی شبکه‌های اجتماعی و برخی هم‌زبان‌های ماهواره‌ای، کمبود بودجه و نظرات مختلف و بعضاً متضاد بالادستی‌ها و مراجع فکری و اجتماعی از جمله این مشکلات هستند.


اما اگر ازاین مشکلات و همینطور عدم شفافیت مالی برنامه‌سازی سال تحویل بگذریم، شاید مهم‌ترین معضل، عدم نوآوری و ایده‌پردازی توسط برنامه‌سازان است.
برنامه‌سازانی که می‌خواهند درهمان تم و قالب اواخر دهه ۸۰ و اوایل ۹۰، برنامه بسازند و مانند همان سال‌ها نیز قاپ مخاطب را بدزدند؛ مخاطبی که امروز انتخاب‌های بیشتر و متنوع‌تری دارد و صرفاً با همنشینی یک مجری و یک بازیگر اقناع نمی‌شود؛ مهمانی که به واسطه صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، دیگر برای مخاطب بکر و جذاب نیست.

*صبح نو

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.