دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷

واکنش امام جمعه سرپل‌ذهاب به سخنان جهانگیری در «برنامه ۵۷»

برنامه ۵۷

سینماپرس: امام جمعه سرپل ذهاب در برنامه ۵۷ شب گذشته گفت: با بیان اینکه اخیرا کم لطفی‌ درباره دهه شصتی‌ها انجام شده است، گفت: بسیاری از شهدای مدافع حرم، دانشمندان علمی و هسته‌ای ما دهه شصتی‌ هستند و باید قدر اینها را دانست.

به گزارش سینماپرس، فصل جدید برنامه ۵۷ شب گذشته با اجرای محمد سرشار بر روی آنتن شبکه پنج سیما رفت. مهمان یک شنبه شب این برنامه حجت الاسلام فاطمی نسب امام جمعه شهر زلزله زده سرپل ذهاب بود.   این روزها بحث ائمه جمعه برخی از شهرها به موضوع روز بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شده است. حجت الاسلام فاطمی نسب از جمله این امامان جمعه بود.

این امام جمعه دهه شصتی بعد از زلزله سرپل ذهاب همچون در کنار همه مردم این شهر در چادر زندگی کرد و این حرکت او بازتاب‌های بسیاری در فضای جامعه داشت. از این رو مجله تلویزیونی ۵۷ با او با موضوع نقش ائمه جمعه در تحولات اجتماعی و فرهنگی شهرها به گفتگو نشست که در ادامه گزارش آنرا می‌خوانید.

محمد سرشار مجری برنامه در ابتدای برنامه با اشاره به سخنان معاون اول رئیس جمهور پیرامون دهه شصتی‌ها که مورد انتقاد بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت؛ گفت: ما میزبان یکی از مشکلات اصلی کشور هستیم. سرشار با بیان اینکه حجت الاسلام فاطمی نسب یک دهه شصتی است، گفت: امام جمعه سرپل ذهاب از ۲۱ آبان سال جاری حاضر نشدند در کانکس زندگی کنند و مانند بسیاری از مردم این شهر در چادر زندگی می‌کنند.

حجت الاسلام فاطمی‌نسب در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه امام جمعه چه وظیفه‌ای دارد، گفت: اختیارات امام جمعه بسیار بیشتر از ائمه جماعات است و حتی پشتیبانی‌های بیشتری از او می‌شود، بنابراین انتظار بیشتری نیز از او می‌رود. سرشار با نگاهی تاریخی به سیر امامان جمعه در تاریخ ایران گفت:‌ در شرایط فعلی ما امامت جمعه ما چقدر می‌تواند بیانگر آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد؟ آیا جایگاه امامت جمعه اجازه مطالبه گری را می‌دهد یا خیر؟ که مهمان برنامه در پاسخ به این سوال سرشار گفت:‌ در زمان قاجار امام جمعه وام دار شاهان بوده است اما در تاریخ جمهوری اسلامی اینگونه نبوده است.

وی با اشاره به اینکه کارکرد اصلی نماز جمعه رشد فضائل اخلاقی در جامعه است، گفت: برخی از ائمه جمعه شاید توان کافی برای مطالبه گری را نداشته باشد ولی نباید آنرا نشانه ضعف سیستم و جایگاه امام جمعه دانست.

این امام جمعه جوان کشور با بیان اینکه جایگاه امام جمعه آنقدر در کشور اهمیت دارد که دشمنان از اول انقلاب تا کنون برای ضربه زدن به آن از هر اقدامی استفاده کرده‌اند، گفت:‌ در طول تاریخ انقلاب اسلامی تمام ائمه جمعه ما زبان گویای مردم بوده اند و بیشترین کارکرد ائمه جمعه نیز باید این باشد که فارغ از جریانات سیاسی و وابستگی به احزاب فریاد بلند مردم بوده و مطالبات آنها را پیگیری کنند.

مجری برنامه در پاسخ به سخنان مهمان گفت: رویکرد ائمه جمعه در همه شهرها یکی نیست و مردم گاها دچار تناقض می‌شوند. وی با اشاره به اینکه مثلا در شهری کارگران برای اعتراض به نماز جمعه می‌آیند و امام جمعه نیز از آنها حمایت می‌کند اما در شهر دیگر امام جمعه آنها را به بیرون هدایت ‌می‌کند. امام جمعه سرپل ذهاب گفت: ممکن است در برخی از شهرها کسی برخورد سلیقه‌ای داشته باشد اما نباید آنرا به کل ائمه جمعه کشور گسترش داد.

حجت الاسلام فاطمی نسب با اشاره به برداشتن نرده در برخی از شهرها بین مسئولین و مردم گفت: این نرده ها به این معنا نیست که بین مسئولین و مردم فاصله دلی وجود دارد بلکه بیشتر بر اساس مصوبه شورای تامین این حائل‌ها گذاشته شده است و حتی بسیاری از ائمه جمعه هم به آن نقد دارند اما بالاخره برخی ملاحظات امنیتی وجود دارد.

وی افزود: مردم باید امام جمعه را از خود بدانند و نباید فاصله بین مردم و امام جمعه وجود داشته باشد. این امام جمعه با بیان اینکه اسلام با تجمل‌گرایی مخالف است، گفت: نباید مصلی‌ها را طوری ساخت که با توصیه‌های دینی در تضاد باشد البته این با  شیک ساختن و مناسب ساختن مصلی‌ها در تضاد نیست.

حجت الاسلام فاطمی نسب با بیان اینکه نماز جمعه‌های کشور بودجه جدا ندارند، افزود: تاکنون یک ریال برای دفتر ما در سرپل ذهاب به عنوان بودجه نیامده و ائمه جمعه با برخی وجوهات و کمک‌های مردمی امور نماز جمعه را حل می‌کنند و اگر شرایط فراهم نباشد برای گذراندن امور اقدام به احداث مغازه یا مکانی می‌کنند تا با اجاره آن بتوانند برای هزینه‌های جاری دفتر را پرداخت کنند.

حجت الاسلام فاطمی نسب با بیان اینکه اخیرا کم لطفی‌ درباره دهه شصتی‌ها انجام شده است، گفت: بسیاری از شهدای مدافع حرم، دانشمندان علمی و هسته‌ای ما دهه شصتی‌ هستند و باید قدر اینها را دانست. وی در پایان سخنانش گفت: من بیشتر از دوماه در چادر در کنار مردم زندگی می‌کردم چرا که روحانی نباید جدا از مردم باشد اما به خاطر مصوبه شورای تامین برخلاف میل باطلی‌ام اکنون در کانکس زندگی می‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.