چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹

همزمان با اولین سالگرد درگذشت علی معلم عنوان شد؛

هنرمندی دغدغه مند که هرگز از یادها نمی رود!/ سینماگران همزمان با اولین سالگرد درگذشت وی از فراق مرد سفیدپوش سینمای ایران می گویند

علی معلم-ضیغمی-دری-الوند-گلچین

سینماپرس: سیدرضا منتظری/ این روزها در حالی چشم انتظار نوروز ۱۳۹۷ هستیم که جای خالی هنرمندان بسیاری پای سفره های هفت سین به چشم می خورد؛ ۲۳ اسفند اولین سالگرد درگذشت مردی است که سال های سال با عشق برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم تلاش کرده بود اما دست اجل مهلت بیشتری به وی نداد و او را از ما گرفت؛ اینک همزمان با اولین سالگرد درگذشت وی هنرمندانی همچون: نیوشا ضیغمی، سیروس الوند، مرجانه گلچین و سیدضیاء الدین دری از مرد سفیدپوش و همیشه خندان سینمای ایران برایمان گفتند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس زنده یاد علی معلم متولد آذرماه ۱۳۴۱ تهران بود. دوران کودکی را در شهر پدری‌ اش دامغان گذراندو تحصیلات متوسطه را در تهران در رشته‌ ریاضی فیزیک در دبیرستان «سخن» به پایان رساند. او فارغ‌التحصیل دانشکده‌ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در رشته کارگردانی فیلم بود و در مقطع فوق‌ لیسانس در رشته‌ پژوهش هنر تحصیل کرده بود. او در کارنامه کاری خود سابقه‌ تدریس سینما در مراکز آموزش فیلمسازی و دانشکده‌های سینمایی را داشت و همچنین در شوراهای مختلف تولید، پخش و پژوهش سینمایی در مراکز سینمایی همچون سازمان توسعه سینمایی سوره، موزه سینما، خانه سینما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عضویت داشته است.

معلم عضو مؤسس و رئیس ۳ دوره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و بازرس خانه‌ سینما، عضو مؤسس بنیاد حمایت از سینمای ملی ایران، نایب رئیس هیأت مدیره و سخنگوی خانه‌ سینما در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ بوده و عضو هیأت مدیره اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران بود.
از دیگر سوابق او می‌توان به عضویت در هیأت های داوری و انتخاب جشنواره‌ بین‌المللی فیلم فجر (۷ دوره)، جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کشورهای غیرمتعهد (پیونگ یانگ)، جشنواره‌ سینمای جوان، جشنواره‌ فیلم‌های دانشجویی، جشنواره‌ فیلم‌های خانوادگی، نخستین جشنواره‌ فیلم و کیفیت، جشنواره‌ فیلم جوان، جشنواره فیلم رویش و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر (۲ دوره)، نخستین جشنواره‌ فیلم‌ های ویدیویی تهران، جشنواره‌ فیلم زنان (پروین اعتصامی) اشاره کرد ... وی همچنین سه دوره عضویت در هیأت انتخاب فیلم ایران برای آکادمی اسکار را بر عهده داشت.
معلم همکاری‌اش با مطبوعات (در مقام نویسنده و منتقد) را از سال ۱۳۶۴ با نشریات «سروش»، «کیهان فرهنگی» آغاز کرد و عضو شورای تحریریه نخستین دوره‌ی مجله‌ی «فرهنگ و سینما» بود. از سال ۱۳۷۱ با تأسیس نشریه‌ تخصصی و ماهانه‌ «دنیای تصویر» به عنوان صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر فعالیت در حوزه‌ ادبیات سینمایی را وسعت بخشیده است. «دنیای تصویر» که اکنون بیش از ۲۰  سال از انتشار آن می‌گذرد، از نشریات معتبر تخصصی و پرتیراژترین مجله‌ی سینمایی ایران است که نویسندگان و منتقدان برجسته‌ سینما در آن فعالیت دارند.
وی همچنین فعالیت در تلویزیون را در سمت تهیه‌کننده، کارگردان و مجری از سال ۱۳۶۸ آغاز کرد و برنامه‌های متعددی را در شبکه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ساخته است. او همچنین مدیر جشن سینمایی-تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) بود که سال ها است به صورت خصوصی برگزار می‌شود.
علی معلم فعالیت‌ اش در مقام تهیه‌کنندگی را با فیلم «شوکران» ۱۳۸۰ (بهروز افخمی) به عنوان تهیه‌کننده شریک آغاز کرد. «گاوخونی» (بهروز افخمی) نخستین فیلم مستقل او در سال ۱۳۸۲ با موفقیت در جشنواره‌ بین‌المللی فیلم فجر و جشنواره‌ی کن ۲۰۰۴ (بخش ۲هفته کارگردان‌ها) روبرو شد و در فستیوال‌های مختلفی در جهان به نمایش درآمد و برنده‌ ۲جایزه‌ بین‌المللی شد. «ازدواج به سبک ایرانی» (حسن فتحی، ۱۳۸۴) دومین فیلم بلند سینمایی او در مقام مجری طرح و تهیه‌کننده در سال ۱۳۸۵ در ایران، فرانسه، آمریکا، امارات متحده عربی بر روی پرده رفت و با استقبال گسترده‌ای روبرو شد و جزو ۱۰ فیلم پرمخاطب سال قرار گرفت. آخرین فیلم او «آل» (۱۳۸۸) به کارگردانی بهرام بهرامیان نخستین محصول مشترک سینمای ایران و ارمنستان در جشنواره‌ بین‌المللی فیلم فجر نامزد دریافت ۷ جایزه شد و در بهار سال ۱۳۸۹ به نمایش درآمد.
آخرین کار این هنرمند پیش‌تولید فیلم «کوروش کبیر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی بود که با درگذشت ناگهانی او ناتمام ماند. علی معلم سال ها در انتظار تولید این اثر سینمایی بود اما متأسفانه هیچ گاه مسئولان سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دغدغه هایش اهمیت ندادند و از او برای ساخت این فیلم حمایتی نکردند.
معلم یکی از معدود کارشناسان و منتقدان مطرح سینمای کشور بود که محبوبیتی خاص و مثال زدنی در میان اهالی سینما و تلویزیون داشت به نحوی که سال گذشته و همزمان با اعلام خبر درگذشتش در آستانه نوروز بسیاری از سینماگران لباس سیاه عزا برتن کردند.
زنده یاد معلم انسانی صریح اللهجه و رک گو بود؛ او در آخرین روزهای حیاتش در واکنش به انتخاب محمدمهدی حیدریان به عنوان رییس جدید سازمان سینمایی به وی توصیه کرده بود: حضور مدیری جدید در رأس سازمان سینمایی، با سابقه حضور محمدمهدی حیدریان در وزارت ارشاد و معاونت سینمایی، از جنبه‌هایی می‌تواند مثبت باشد؛ چراکه ایشان با ساختار سینما آشناست و تجربیاتی در گذشته داشته‌ است که طبیعتاً برخی از آنها ناقص مانده‌اند و به نتیجه نرسیده‌اند. به همین دلیل، این تجربیات می‌تواند به آقای حیدریان کمک کند تا سینما را در پهنه گسترده‌تری ببیند.


مشکلاتی که ما در مسئولیت‌های سینمایی کشورمان داریم این است که هر مسئولی دوستان خاص خود را در مقام تصمیم‌گیری برای سینما می‌گذارد و همین اتفاق کار را خراب می‌کند. به این دلیل که سینما جمعیتی بزرگ با سلایق و علایق متفاوتی است و نباید همانند دوره قبل تنها ۷، ۸ نفر شاه‌نشین برای سازمان معنا داشته باشد و دیگران نادیده گرفته شوند. این مسأله باعث ایجاد رانت‌های اطلاعاتی و سرمایه‌ای می‌شود.

مسأله مهم دیگر برخورد با افکار عمومی و رسانه‌هاست. رئیس سازمان سینمایی باید بداند که سینما جنبه مردمی دارد و ایجاد یک خفقان و فضای مجیزگو، سینما را نابود می‌کند. درخواست اهالی سینما از ریاست سازمان سینمایی این است که به مطالبات و انتقادات آنها توجه شود. متأسفانه دولت در حوزه سینما به نتیجه مطلوبی نرسیده و مدیریت‌ فرهنگی باید با تعلق‌ خاطرهای دولت همسو باشد. سیاست کلی دولت بر عدم تصدی‌گری بوده است، اما در سینما این تصدی‌گری تشدید شده و در جشنواره‌ها سلایق بسته‌ای وجود داشته و پاسخگویی در مورد فعالیت‌های سازمان وجود نداشته است.

****************************************
اینک همزمان با اولین سالگرد درگذشت وی طی گفتگویی با ۴ تن از سینماگران مطرح کشور خانم ها: نیوشا ضیغمی و مرجانه گلچین و آقایان: سیروس الوند و سیدضیاء الدین دری درباره رمز ماندگاری و محبوبیت این کارشناس و منتقد فقید سینمای کشور سوأل کردیم.

ادب، گشاده رویی و برخورد صمیمی زنده یاد معلم با افراد باعث نفوذ او در قلب ها شده بود/ معلم با هیچ کس در سینما رقابت نداشت!

سیدضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون نیز در اولین سالگرد درگذشت زنده یاد علی معلم اظهار داشت: زنده یاد علی معلم انسانی شریف بود که نمونه آن را کمتر در سینمای ایران مشاهده می کنیم؛ انسانی فرهیخته، پخته، موقر و باسواد. ادب، گشاده رویی و برخورد صمیمی زنده یاد معلم با افراد باعث نفوذ او در قلب ها شده بود. او همیشه با حوصله با همه مردم از هر طیف و قشری مواجه می شود و همه دانش خود را با حوصله به دیگران منتقل می کرد.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از رموز ماندگاری و محبوبیت زنده یاد معلم در میان اهالی سینمای کشور این بود که وی در سینما با هیچ کسی رقابت نداشت و هرآنچه بود رفاقت بود و بس!؛ او تنگ نظر نبود، حسادت درون وی جایی نداشت و همه خوبی ها و موفقیت ها را برای همه اهالی سینما می خواست.

دری خاطرنشان کرد: قطعاً اگر هر انسانی مانند زنده یاد معلم «انسانیت» را سرمشق زندگی خود قرار دهد و با گشاده رویی با مردم مواجه شود مطلوب نظر همگان خواهد شد. بنده معتقدم علی معلم در سینمای ایران هرگز فراموش نمی شود و ما همیشه داغدار از دست دادن این انسان بزرگ و وارسته خواهیم بود. از صمیم قلب امیدوارم همه جوانانی که به سینما عشق و علاقه دارند رهرو و ادامه دهنده مسیر زنده یاد علی معلم و امثال وی باشند تا این سینما بتواند در آینده به رشد و تعالی برسد.

علی معلم کارشناس سینمایی باسواد، دغدغه مند و تکرارنشدنی است

نیوشا ضیغمی بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با اولین سالگرد درگذشت زنده یاد علی معلم گفت: جای علی معلم همیشه و تا ابد در سینمای ایران خالی خواهد بود چرا که ما در سینما امثال علی معلم را نداریم؛ علی معلم انسانی به غایت فرهیخته بود که کل زندگی اش را دغدغه سینما و اعتلای فرهنگ و هنر شکل داده بود. او به اصل و واقعیت سینما می اندیشید و هرگز در پی حاشیه ها و جنجال ها و سوداگری های رایج نبود؛ علی معلم هیچ گاه خودش را به حزب و دسته و گروه سیاسی و غیرسیاسی وابسته نکرد و تمام تلاش و اهتمامش برآن بود تا سینمای ایران روز به روز بیشتر از قبل رشد کند.

وی خاطرنشان کرد: علی معلم کارشناس سینمایی باسواد، دغدغه مند و تکرارنشدنی است؛ او با ایده برگزاری جشن مستقل «حافظ» که بدون دخالت هرگونه دستگاه و نهاد دولتی برگزار می شد همه اهالی سینما را سالی یک بار کنار هم جمع می کرد و سعی می کرد میان اهالی سینما، وحدت و اتحاد و آشتی کنان ایجاد کند. او بدون تبعیض قائل شدن های رایج در سینمای کشور همه اهالی سینما را به یک شکل و با یک دیدگاه می دید و سعی می کرد همه ساله ضمن تجلیل از پیشکسوتان هنر از جوان ترها نیز تقدیر و تجلیل کند و فضا را برای حضور جوانان بازتر و بازتر کند. علی معلم می خواست نسل جوان انگیزه بیشتری برای حضور در سینما پیدا کنند و بی مهری ها و بی رحمی ها آن ها را از عرصه سینما و فرهنگ دور نکند.

این بازیگر تأکید کرد: واقعاً کدامیک از اهالی سینما، کدامیک از مدیران سینمایی و یا کسانی که داعیه عشق به سینما را دارند تاکنون از سرمایه های شخصی شان برای رشد سینما استفاده کرده اند؟ بنده معتقدم زنده یاد معلم تنها کسی بود که تمامی سرمایه زندگی و تمامی وقت و عمرش را به پای فرهنگ و هنر این مرز و بوم صرف کرد. او مرتباً در حال تحقیق و مطالعه و پژوهش در رابطه با سینما بود و مسائل روز سینمای ایران و جهان را مرتباً رصد می کرد و در همه فستیوال های فیلم معتبر در سراسر جهان شرکت می کرد تا خود را به روز نگه دارد و از گردونه سینما عقب نماند.

وی خاطرنشان کرد: علی معلم انسانی شریف و واقعی بود؛ او بیش از اینکه مانند بسیاری از افراد حرافی کند، عمل می کرد. در واقع علی معلم انسانی عمل گرا بود و بنده متأسفم که دیگر او را در میان خود نداریم تا به آینده سینما و فرهنگ و هنر این سرزمین امید داشته باشیم.

عدالت گرایی فراوان دلیل اصلی محبوبیت زنده یاد علی معلم است

سیروس الوند کارگردان سینما نیز همزمان با اولین سال درگذشت زنده یاد علی معلم اظهار داشت: علی معلم انسانی صلح طلب و عدالت گرا و طرفدار حق و عدالت بود و بنده معتقدم عدالت گرایی فراوان دلیل اصلی محبوبیت زنده یاد علی معلم است.

وی تأکید کرد: علی معلم انسانی شریف و دغدغه مند بود؛ او با هزینه شخصی اش جشن سینمایی «حافظ» را پایه گذاری کرد که به اذعان بسیاری از اهالی سینما و هنرمندان یکی از مهمترین جشن های هنری کشور است چرا که دیدگاه های جناحی و سیاسی در آن هیچ جایی نداشت.

الوند در خاتمه متذکر شد: من متأسفم که بعد از مرگ انسان های بزرگ و وارسته و فرهیخته ما به اهمیت شان پی می بریم؛ زنده یاد علی معلم تمام سال های عمرش را با جان و دل برای اعتلا و رشد سینمای ایران مرز و بوم تلاش می کرد اما متأسفانه بعد از مرگش به طور ناگهانی محبوب شد؛ متأسفانه این جزو عادات بد ما ایرانی ها است که بعد از مرگ افراد بزرگ و فرهیخته به اهمیت حضورشان پی می بریم و به یک باره آن ها برایمان محبوب و مهم می شوند! این در حالی است که افراد بزرگ و هنرمندان فرهیخته وارسته در زمان حیات شان نیازمند حمایت و توجه مسئولان و مردم هستند و اینکه بعد از مرگ شان کسی به یادشان باشد یا نباشد چندان اهمیتی ندارد.

فقدان زنده یاد علی معلم برای سینمای ایران ضایعه ای بزرگ و اسفبار است

مرجانه گلچین بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با الوین سالگرد درگذشت زنده یاد علی معلم گفت: علی معلم فردی متخصص، باسواد، آگاه، متعهد، پرتلاش، مطالعه گر، به روز، انسان، مهربان و دلسوز بود. همه این خصیصه های خوب در کنار یکدیگر دست در دست هم داده تا علی معلم در سینمای ایران محبوب و ماندگار شود.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه فقدان زنده یاد علی معلم برای سینمای ایران ضایعه ای بزرگ و اسفبار است اظهار داشت: ما در سینمای به امثال علی معلم ها نیازمندیم اما افسوس که همانند او شخصی در سینمای ایران وجود ندارد. سینما امروزه نیازمند دلسوزی و مراقبت است و علی معلم فردی بود که لحظه لحظه زندگی اش را وقف رشد و ارتقای فرهنگ و هنر کشور و به ویژه سینما کرده بود. نکته قابل تأمل اینجا بود که او هیچ گونه چشمداشت مادی و دنیوی نداشت برای دغدغه و علاقمندی هایش سینما را دنبال می کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.