سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸

برخی فیلم‌های اجتماعی مخاطب را پریشان می‌کند / سلیقه خاصی به مخاطب حقنه می‌شود

سید جلال‌الدین دری

سینماپرس: سید جلال‌الدین دری گفت: اکثر فیلم‌ها خانواده در حال متلاشی شدن را نشان می‌دهند و جوایز متعدد هم دریافت می‌کنند اما در این شهر که پریشانی دیده می‌شود مخاطب بعد از دیدن فیلم پریشان‌تر سالن را ترک می کند.

به گزارش سینماپرس، متاسفانه تعداد زیادی از فیلم‌هایی که در سال های گذشته آماده شده اند رنگ اکران به خود ندیدند و همچنان پشت اکران باقی ماندند این در شرایطی است که ناوگان نمایش در کشور تغییر چندانی نکرده است، قول‌هایی برای افزایش تعداد سالن‌های سینمایی وجود دارد اما همچنان سینماها افزایش چندانی نداشته با توجه به نظام نامه جدید اکران سرگروه های سینمایی افزایش خواهد یافت و ۷ سالن سینما سرگروه‌ سینماها خواهند شد این در حالی است که با افزایش سرگروه سینماها تعداد هفته‌های نمایش فیلم کاهش خواهد داشت. عده ای معتقدند تعداد هفته نمایش بر نمایش فیلم‌ها تاثیر چندانی ندارد.

اما بسیاری از فیلم‌های فرهنگی که مخاطب دغدغه‌مند را با خود همراه می‌کند در اکران طولانی به نتیجه می‌رسد و موفق به جذب مخاطب خواهد شد. یکی از فیلم‌هایی که همچنان در صف اکران باقی مانده است فیلم «نرگس مست» ساخته سید جلال الدین دری است در این فیلم به مفاخر ادبی کشور همچنین موسیقی اصیل ایرانی توجه شده است اما همچنان در بلاتکلیفی اکران قرارداد.

جلال الدین دری کارگردان  درباره زمان اکران فیلم «نرگس مست» گفت: مدتی برای آماده سازی فیلم معطل شدیم. فیلم به لحاظ آماده سازی کار سختی بود و  نیاز به جلوه‌های خاص بصری داشت.   چند وقتی است که فیلم آماده نمایش شده است البته هنوز متاسفانه تاریخ دقیقی برای اکران فیلم مشخص نشده است.  

سبد اکران نیاز به تنوع دارد

وی در ادامه درباره  نحوه اکران فیلم‌ها گفت: سبد اکران فیلم نیاز به  تنوع دارد و به فیلم هایی که ارزش های غیرتجاری دارند توجه ویژه شود. بیش از چند دهه است که درباره  مفاخر کشورمان اثری ساخته نشده است جدای از مفاخر معاصر که دفاع مقدس حاضر بودند، مفاخر ادبی، فرهنگی و هنری  اثری مستقل ساخته نشده است. اما همچنان فیلمی مانند «نرگس مست» در اکران جای نمی‌گیرد.  

دری در ادامه تاکید کرد: باید سبد گوناگونی برای مخاطب در اکران فراهم کنیم و نباید اکران در تسخیر فیلم‌های کمدی باشد فیلم کمدی حتما باید ساخته و اکران شود اما باید به آثاری که به جنبه فرهنگی  و هنری توجه بیشتری دارند نیز توجه شود، باید نگاهی به سلیقه مخاطب داشته باشیم، برخی از آثار شبیه فیلم های دیگر که مد روز جشنواره ها است ساخته نمی ‌شود.

سلیقه خاصی به مخاطب حقنه می‌شود

وی ادامه داد: «نرگس مست» به مفاخر ادبی و هنری مملکت و هنر موسیقی اصیل کشور توجه دارد. این فیلم مخاطب خود را دارد و اهالی موسیقی و فرهنگی هنری کشور به این فیلم توجه خواهند کرد اگر شرایط اکران برابر و مساعد داشته باشد. اما متاسفانه شاهد هستیم که در اکران فیلم ها سلیقه خاصی را به تماشاگر حقنه می‌کنند. ساخت فیلم کمدی به سری دوزی تبدیل شده است و روزی شاهد عدم اقبال مخاطب به این آثار خواهیم بود البته  یک عده ای جیبشان پر می شود اما هنر و هنرمند مملکت لطمه می بیند.  

اختلاف ذائقه در اکران باعث فروش کمدی است

دری چیدمان اکران را کار سختی ندانست و گفت: با وجود کمبود سالن و  تولید زیاد فیلم‌ها باید از یک قاعده ساده برای اکران استفاده کنند اگر ده سالن خوب و درجه ممتاز هست به گونه ای در اختیار فیلم‌ها قرار گیرد که تنوع در سبد اکران وجود داشته باشد. ۴ سالن به فیلم کمدی،۲ سالن به آثار اجتماعی، ۲ سالن به آثار کودک و ۲ سالن به آثار که نگاه هنری و فرهگی را دنبال می‌کنند. اما امروز شاهد اکران دو فیلم تلخ اجتماعی و در کنارش آثار کمدی هستیم من منکر ساخت فیلم اجتماعی نیستم اما اختلاف ذائقه نباید زیاد باشد که مخاطب ترجیح دهد آثار کمدی را ببیند و به سمت آثار اجتماعی نرود. روزگاری فیلم کمدی ما «اجاره نشین‌ها» بود امروز کمدی‌هایی ساخته می‌شود که بیشتر کلیپ و تقلید از خوانندگان خارجی است و در نهایت به سرعت به مارکت می‌رسند و پولش را درمی‌آورد در حالی که سطح سلیقه مخاطب را پایین می آورد.

وی  در ادامه به تولید آثار در حوزه فرهنگ و هنر کشور اشاره کرد و گفت: سینما وسیله ای است تا فرهنگ کشور را به درستی به مخاطب تزریق کند، وقتی فیلمی درباره یک هنرمند درجه سه فرانسوی ساخته می شود و مورد تشویق جشنواره‌ها قرار می گیرد نه تنها فرهنگ کشورش تبلیغ می‌شود بلکه برروی آثار هنری از جمله نقاشی هم تاثیر مثبت خواهد داشت و در حراج آثار تاثیرگذار است اما در ایران به این مهم توجه نمی‌شود وقتی می‌گوییم فیلمی  راجع به عارف قزوینی ساختیم، پخش کننده می‌گوید کی هست؟ وقتی به تصنیف ایشان اشاره می‌کنیم می گوید ریتمش شاد است یا کند؟ این درحالی است که ما در دهه ۶۰ آثاری چون «مادر»، «کمال الملک» و... را داشتیم بی توجهی به آثار فرهنگی در حوزه سینما سطح  سلیقه مخاطب در انتخاب فیلم ها را تغییر داده است.

برخی  فیلم‌های اجتماعی مخاطب را پریشان می‌کند

دری ادامه داد: یک پلان از فیلم مادر را با فیلم‌هایی که امروز جایزه می‌گیرند نمی‌توان مقایسه کرد. هم به لحاظ محتوا، شخصیت، مفاهیم مرتبط با خانواده.  اکثر فیلم‌های امروز  خانواده  در حال متلاشی شدن را  نشان می دهند و جوایز متعدد هم دریافت می‌کنند البته خوش تکنیک هستند. اما در این شهر که پریشانی دیده می‌شود مخاطب بعد از دیدن فیلم  پریشان تر سالن را ترک می کند. متاسفانه در شرایطی که در اکران شاهد آن هستیم یا باید برای اکران فیلم های فرهنگی صبر کنیم و یا  تن به اکران دو هفته‌ای بدهیم.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.