سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷

معرفی منتخبان دومین جشنواره فیلم و عکس «راه آهن»

علی حامدحق دوست در مراسم اختتامیه دومین جشنواره فیلم و عکس راه آهن

سینماپرس: دومین جشنواره فیلم و عکس راه آهن دوشنبه، ۱۴ اسفند، بدون کیانوش عیاری و با حضور شهرام مکری کارگردان فیلم هنروتجربه‌ «هجوم» که در بخش همجنسبازی تدی برلین حضورداشت، برگزارشد.

به گزارش سینماپرس، دومین دوره از جشنواره عکس و فیلم راه‌آهن با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری و وزارت راه و همچنین هنرمندان کشور، دوشنبه چهاردهم اسفندماه طی مراسمی در تالار غدیر راه‌آهن برگزار شد و برگزیدگان خود را شناخت.

گفتنی است؛ در بخش فیلم این دوره از جشنواره کیانوش عیاری، روانبخش صادقی و شهرام مکری  و در بخش عکس محمود کلاری، سیف الله صمدیان و و حیدر رضایی به ارزیابی آثار پرداختند.

طبق این گزارش، جوایز بخش تک‌عکس جشنواره، که به مناسبت نودمین سال تأسیس راه‌آهن در ایران برگزار شده بود، به شش اثر از آثار شرکت داده شده در این بخش تعلق گرفت.

برگزیدگان بخش عکس بدین شرح است:

در این مراسم محمد بقال اصغری از تبریز به عنوان نفر اول بخش تک‌عکس شناخته شد و لوح تقدیر و تندیس جشنواره به همراه مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۴۰ ریال به او تعلق گرفت.

علی اصغر فیض‌اللهی از کردستان به عنوان نفر دوم این بخش موفق به دریافت ‌لوح تقدیر و تندیس جشنواره و مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۳۰ ریال شد.

در این بخش داوران مهران میرزایی از مشهد را نفر سوم بخش تک‌عکس ‌اعلام کردند تا لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۲۰ ریال به این هنرمند تعلق بگیرد.

اما بین تقدیر شدگان بخش تک‌عکس هم یکی از هنرمندان عکاس مشهدی حضور داشت. رسا قوام شهید غیر از ‌لوح تقدیر هیأت داوران و تندیس جشنواره مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۵ ریال هم به عنوان جایزه دریافت کرد

و سهیل زند آذر از رشت و مجید حامد حق دوست از تهران هم همین عناوین و هدایا را کسب کردند.

در انتها میثم لطفی، هنرمند عکاس گرگانی، جایزه ویژه هیات داوران بخش تک‌عکس را به خانه برد.

اما در بخش مجموعه عکس که با عنوان (تاریخ راه‌آهن) همراه بود، حسین جوادی از تهران ‌به عنوان برگزیده جایزه ویژه هیأت داوران ‌معرفی شد و لوح تقدیر و تندیس جشنواره به همراه مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۵ ریال به او تعلق گرفت.

علیرضا پوراکبری از تهران ‌هم نفر دوم این بخش و برنده مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۳۰ ریال و علی‌حامد حق‌دوست از تبریز ‌نفر سوم و برنده مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۲۰ ریال شدند.

سپس، از احمد معینی‌جم، هنرمند تهرانی؛ و امیر حسین کمالی، عکاس اصفهانی هم در این بخش تقدیر شد و به هرکدام مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۵ ریال تعلق گرفت.

اما در بخش عکس‌های موبایلی علی قائد رحمتی از لرستان بود که موفق شد ‌جایزه ویژه هیأت داوران و مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۰ ریال را به خود تعلق دهد و  نفر اول این بخش کیانوش سعادتی هنرمند گرگانی بود که مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۵ ریال برنده شد.

محمد عباس‌نژاد فرد و میلاد محمدی هر دو از تهران ‌نفرات دوم و سوم این بخش شناخته شدند و به ترتیب مبالغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۰ ریال و  ۰۰/۰۰۰/۵ ریال به آنها تعلق گرفت.

پژمان درویشی از بندرترکمن ‌و سید جمال مرتضوی امیری از شاهرود هم دو هنرمند دیگری بودند که در این بخش شایسته تقدیر هیات داوران شناخته شده و مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۳ ریال‌ به هرکدام از آن‌ها اهدا گردید.

اما این بخش جوایزی هم داشت که به همکاران خود اداره راه‌آهن تعلق ‌گرفت.

در این بخش که به (دوربین، ویژه همکاران) موسوم بود، رسول بیات و حسین نظری هر دو از زنجان ‌به عنوان برگزیده‌های اول و دوم شناخته شدند و مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۲۰ ریال به نفر اول و ۰۰۰/۰۰۰/۱۰ ریال به نفر دوم تعلق گرفت.

علی شریفیان از طبس ‌و  کورش افشار نادری از تهران هم به عنوان نفرات سوم، هر یک مبلغ ‌۰۰۰/۰۰۰/۵  ریال به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره دریافت کردند.

برگزیدگان بخش فیلم در بخش های داستانی، مستند، پویانمایی و ۹۰ ثانیه ای بدین شرح است:

اما در بخش فیلم جشنواره، جوایز اول و دوم فیلم‌های کوتاه به تهرانی‌ها و جایزه سوم و تقدیر هیأت داوران به هنرمندان قم رسید.

پناه بر خدا رضایی ‌برای فیلم “پیر مرد و خط”  نفر اول جشنواره در بخش فیلم کوتاه داستانی شناخته شد و محمد صوفی ‌عنوان نفر دوم را برای فیلم “روی خط”  به دست آورد.

سیف الله یزدانی از قم ‌که فیلم “بوی بودنت نباشد” را به جشنواره آورده بود، نفر سوم بخش فیلم کوتاه داستانی شد و از محمدرضا دهستانی دیگر هنرمند شهر قم هم برای فیلم “نظر” توسط هیأت داوران تقدیر به عمل آمد.

در این دوره از جشنواره ۱۶ فیلم بلند داستانی هم در بخش (تقدیر) به نمایش در آمدند که طی مراسم اختتامیه، از مهدی فردقادری دعوت شد تا جهت کسب عنوان اصلی این بخش ‌که برای فیلم “جاودانگی” به او تعلق گرفته بود، روی سن بیاید.

در بین مستندها “ورس″ اثر جواد وطنی هنرمند تهرانی ‌عنوان اول را به دست آورد ومحمد فرزین نیا از تبریز برای فیلم “قونقا” نفر دوم شد.

مصطفی رزاق کریمی، مستندساز باسابقه ایرانی که با فیلم “پرواز هدهد” به جشنواره راه‌آهن آمده بود هم در این بخش عنوان سوم را به دست آورد.

تقدیر هیأت داوران در این بخش به یاسر طالبی از مازندران برای مستند “رویای آهنی” تعلق گرفت و از پناه بر خدا رضایی که برنده اول، در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی بود هم برای ‌ مستند “من و زندگی” که دیگر اثر او در این جشنواره به حساب می‌آمد، تقدیر شد.

سپس، ایوب مروانی پور از اهواز جایزه نگاه ویژه هیات داوران در بخش مستند را برای فیلم ” پل سیاه” کسب کرد و در بخش راه‌آهن و دفاع مقدس از مجید قربانی، هنرمند اهل ساری برای فیلم “گل چه پایان قشنگی دارد” تقدیر شد.

پویانمایی‌های جشنوارۀ راه‌آهن هم بخش دیگری از این رویداد را به خودشان اختصاص داده بودند که حضور هنرمندان زن در آن بسبار پررنگ بود. مهدی خرمیان از تهران ‌با فیلم “سوزنبان” نفر اول این بخش شناخته شد و

فاطمه بهمنی‌زاده از شیراز ‌عنوان دوم را برای فیلم “زیپ” به دست آورد.

نرگس رستمی‌معز هم که از همدان “دیدبان” را به جشنواره آورده بود، توانست عنوان سوم را به خودش اختصاص بدهد.

در این بخش از رباب ناطقی، هنرمند زنجانی ‌که فیلم “حق تقدم” را ساخته بود توسط هیأت داوران جشنواره تقدیر به عمل آمد.

بخش فیلم‌های ۹۰ ثانیه‌ای جشنواره راه‌آهن هم سه برنده و یک اثر تقدیرشده داشت.

کاظم قلی‌زاده از اردبیل ‌برنده اول این بخش به حساب می‌آمد که فیلم ۹۰ ثانیه‌ای”رویای قطار” را در جشنواره نمایش داده بود و علی عرفان‌فرهادی از تهران ‌با “من و تو ما ۱″ نفر دوم شد.

غزل اسدزاده از تهران ‌هم برای فیلم “سه خط موازی” در این قسمت از رقابت جشنواره، نفر سوم شد.

در انتها یعقوب جدیری از تبریز ‌برای فیلم”قونقا” ‌توسط داوران جشنواره مورد تقدیر قرار گرفت.

و در انتها نوبت اعلام نتایج داوری در بخش فیلم‌های ۹۰ ثانیه‌ای همکاران راه‌آهن بود و البته یک مستند که از آن تقدیر شد. تمام جوایز بخش (فیلم‌های ۹۰ ثانیه‌ای همکاران) به تهرانی‌ها رسید و از یک هنرمند گرگانی برای فیلمی که ساخته بود، تقدیر شد.

جایزه اول بخش فیلم‌های ۹۰ ثانیه‌ای همکاران تعلق گرفت به سید جواد میرآقازاده از تهران ‌برای فیلم “تلنگر”

حسین جوادی از تهران و با فیلم “راه‌آهن ایران ” برگزیده عنوان دوم شد.

علیرضا اخوان دیلمی سومین تهرانی حاضر در این بخش از جشنواره بود که برای فیلم مستند “کانتینر دوبل ” از او تقدیر شد.

جعفر عیسی از گرگان‌ هم شایسته تقدیر هیات داوران در بخش ۹۰ ثانیه‌ای ویژه همکاران برای فیلم “عبور”   شناخته شد.

گفتنی است؛ دومین دوره این جشنواره با دبیری ابوالفضل جلیلی در بخش فیلم و مهدی آشنا در بخش عکس و با موضوعات راه آهن و تاریخ، راه آهن، سفر و گردشگری، راه آهن، ایمنی و آسایش، راه آهن و محیط زیست، راه آهن و توسعه پایدار، راه آهن و خانواده، راه آهن، بازرگانی و تجارت، راه آهن و دفاع مقدس برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.