سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹

مراسم افتتاحیه انیمیشن «قلب سیمرغ» برگزار شد

 آیین گشایش انیمیشن «قلب سیمرغ» در موزه سینما

سینماپرس: رییس شورای مرکزی کانون کارگردانان خانه سینما در مراسم رونمایی از انیمیشن «قلب سیمرغ» اظهار کرد: امیدوارم وحید نصیریان‌هایی که در سینمای ایران هستند در زمان حیات خود شاهد اکران فیلم شان باشند.

به گزارش سینماپرس، آیین رونمایی از انیمیشن سینمایی «قلب سیمرغ» به کارگردانی زنده‌یاد وحید نصیریان، شامگاه ۱۴ اسفند با حضور مسئولان، سینماگران و انیماتورها در موزه سینما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجری برنامه آخرین دست نوشته‌ وحید نصیریان را قرائت کرد. در ادامه روانبخش صادقی رئیس انجمن فیلمسازان انیمیشن ایران (آسیفا) گفت: وحید با «سه قطره خون» اثری از صادق هدایت کار خود را آغاز کرد که از دید من می‌خواست خیلی محکم خودش را در حوزه انیمیشن نشان دهد. همواره حفره‌ای در قلبش داشت و به همین دلیل انیمیشن «حفره» را ساخت. کنتراست عجیبی با اطراف و دوستانش داشت و به همین دلیل «کنتراست» را ساخت. «جای دیگر» را تهیه کرد چون از دید من احساس می‌کرد به جای دیگری تعلق دارد؛ همچنان که در زندگی عادی هم با صراحتی که داشت، متعلق به این دنیا نبود، سادگی ای داشت که کمتر کسی از ما شاید داشته باشد. «قفس» را ساخت چون احساس می‌کرد باید از این قفسی که برایش وجود دارد رهایی یابد و به جایی رسید که عرصه سیمرغ را یافت و آن جا بود که «قلب سیمرغ» را ساخت.

وی افزود: این انیمیشن هنوز به لحاظ کارگردانی کاری قابل اعتنا است و اگر در زمان خودش اکران می‌شد، می‌توانست مخاطب بسیاری داشته باشد. این انیمیشن کارگردانی و روایت خوبی دارد که من در آثار دیگر انیمیشن کمتر دیدم. وحید در سال آخر زندگی‌اش سرکشی‌هایی داشت که می‌خواست آن‌ها را رام کند؛ به همین دلیل در حال ساخت «رام کردن ماهی سرکش» بود. کاش «قلب سیمرغ» در زمان خودش اکران می‌شد و بسیاری کاش‌های دیگر که امیدوارم آن‌ها را برای هنرمندان دیگر نگاه نداریم. در همین زمانی که زنده هستند بگذاریم کار کنند و پای آن‌ها بایستیم، حتی اگر شکست بخورند. حیف که وحید نیست اما یادش با ما بوده و هست.

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم درباره‌ اکران «قلب سیمرغ» گفت: برای من که در جلسات متعدد رونمایی از فیلم‌ها حضور داشتم، امشب بسیار متفاوت است، به این دلیل که وحید نصیریان برای من نه یک همکار بلکه یک رفیق بود. در ۲ مرحله با وحید نصیریان به واسطه «قلب سیمرغ» همکاری داشتم. سال ۸۶ تا ۸۸ به عنوان قائم‌مقام مرکز گسترش با ایشان آشنا شدم و تماشاگر تلاش‌های شبانه‌روزی‌اش برای «قلب سیمرغ» بودم. سال ۹۲ که مدیرعامل مرکز شدم ابتدا وحید نصیریان بسیار خوشحال بود که حوزه هنری در حال تدارک اکران انیمیشن‌اش است. آن روزها برای من و وحید که امید به اکران این انیمیشن داشت، روزهای خوشایندی بود اما نمی‌دانم چه اتفاقی رخ داد که آب پاکی را روی دست وحید ریختند و «قلب سیمرغ» اکران نشد.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰ بار جلسه گذاشتیم و با آدم‌های مختلفی درباره اکران «قلب سیمرغ» حرف زدیم و هیچ‌گاه هم پاسخ منفی نشنیدیم و همین باعث تاسف بود که هر بار به امید روزی دیگر، اکران فیلم به تعویق می‌افتاد. امروز خوشحالم که «قلب سیمرغ» به هر شکل روی پرده رفت و محزونم که وحید عزیز در جمع ما نیست. برای روح بلندش آرزوی آرامش دارم.

در ادامه این مراسم افسانه جابری با قرائت متنی از حاضران خواست از نگاه وحید نصیریان فیلم را ببینند و از اکران این انیمیشن حمایت کنند. 

جلال نصیریان عموی وحید نصیریان هم از تمام کسانی که برای اکران انیمیشن «قلب سیمرغ» تلاش کردند، تشکر کرد.

محسن امیریوسفی رییس شورای مرکزی کانون کارگردانان خانه سینما هم ضمن حضور در این مراسم گفت: مطمئن هستم که روح وحید عزیز در گوشه‌ای از سالن مشغول تماشای ما است و به ما می‌خندد. خنده‌اش بیشتر از این بابت است که من به عنوان یکی از دوستان صمیمی‌اش این جا صحبت می‌کنم و به عنوان رئیس کانون کارگردانان درباره‌ وحیدی حرف می‌زنم که یکی از متفاوت‌ترین کارگردانان سینمای ایران بود اما متاسفانه قدرش را ندانستند.

وی با بیان این که این قدر ندانستن اتفاقی بسیار ظالمانه بود، افزود: چند بار باید این جا بایستیم و حسرت دوستان از دست رفته‌مان را بخوریم و به ظاهر اظهار خوشحالی کنیم که فیلم شان فرصت اکران یافته است. جای وحید خالی است و ای کاش این اتفاق زمان بهتری می‌افتاد. پس از هشت سال به همت گروه «هنر و تجربه» و آقای طباطبایی‌نژاد این فرصت فراهم شد، اما ای کاش در زمان حیات وحید شاهد اکران انیمیشن‌اش بودیم. امیدوارم وحید نصیریان‌هایی که در سینمای ایران هستند یا در آینده در تمام حوزه‌های سینما بصورت مستقل شروع به کار می‌کنند، چنین اتفاقی را تجربه نکنند و در زمان حیات خود شاهد اکران فیلم شان باشند.

در پایان این مراسم انیمیشن «قلب سیمرغ» برای حاضران در سالن نمایش داده شد.

در مراسم افتتاح اکران فیلم انیمیشن سینمایی «قلب سیمرغ» در موزه سینما، مسئولان و هنرمندانی چون مرتضی رزاق‌کریمی، ابوالفضل رازانی، سعید توکلیان، علیرضا گلپایگانی، عباس اسداللهی، امیرمحمد دهستانی، محمدعلی صفورا، امیر سحرخیز، اسماعیل شرعی، بیژن میرباقری، محمد شیروانی، مهدی نادری، امیر توده‌روستا، بهرام عظیم‌پور، کامران رسول‌زاده، شهنام صفاجو، سعادت رحیم‌زاده، الهام پاوه‌نژاد، علیرضا شفقی‌نژاد، امیر عابدی، رسول بابارضا، مهرداد علمداری، زینب تبریزی، سعید ترخانی، مهرداد شیخان و خدایار قاقانی حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.