چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰

در «ستارخان» زندگینامه این شخصیت بزرگ مطرح نیست

محمدرضا ورزی

سینماپرس: محمدرضا ورزی حرف‌های جدیدی درباره واقعیت و تخیل در ماجرای سریال ستارخان مطرح کرده است. او می‌گوید از پاسخ دادن به مدعیان و خانواده‌های شخصیت‌های قدیمی فیلم‌هایش خسته شده و می‌خواهد سراغ زندگی کسانی برود که حداقل پنج پشت آنها زنده نباشند.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا ورزی کارگردان سینما و تلویزیون این روزها درگیر ضبط ادامه قسمت‌های سریال «ایراندخت» است. ۱۰ قسمت از این سریال در ایام دهه فجر با عنوان سریال «ستارخان» روی آنتن شبکه ۱ رفت. او در پاسخ به اینکه آیا همه زندگی سردارملی در سریال ۱۰ قسمتی «ستارخان» روایت شده یا خیر گفت: اصلا در سریال «ستارخان» بحث زندگینامه این شخصیت بزرگ مطرح نیست، تنها به رنجنامه‌ای از زندگی ستارخان پرداختیم، زندگینامه ستارخان را باید با یک بیگ پروداکشن قوی ساخت، در «ستارخان» به دوران نبرد جنگ‌ها در تبریز نپرداختیم.

ورزی گفت: رویکرد این سریال پرداخت به زندگی ستارخان نبوده است، بیشتر به فضایی که در چهار سال آخر عمر خودشان داشتند ورود کردیم. سریال «ستارخان» تنها یک برشی از سریال «ایراندخت» بود که در دوران مشروطیت روایت می‌­شد، عملا تاریخ انقلاب مشروطیت را هم نساختیم. ۸۰ درصد این سریال یک قصه کاملا تخیلی دارد و ۲۰ درصد آن هم به زندگی چهار سال آخر عمر ستارخان می پردازد.

وی در ارتباط با اینکه آیا خصایل رفتاری و گفتاری ستارخان در راستای واقع گرایی از شخصیت وی در سریال استفاده شده یا خیر، گفت: تقریبا تا حدود زیادی شخصیت ستارخان به درستی در سریال ۱۰ قسمتی «ستارخان» روایت شده است ولی بالاخره ستارخان ما ستارخان نمایشی است و به صورت نمایشی ستارخان را روایت کردیم نه در کتاب تاریخ. مطمئنا نمایش فضای خاص خودش را دارد. بازسازی تاریخ در نمایش خیلی با کتاب تاریخ فرق می کند. همواره گفتم باید تاریخ را برای مخاطب نمایشی کنیم تا بینده جذب کنیم. این مسئله به معنای تحریف نیست و به اصل ماجرا وفادار هستیم، درباره خصلت ها و تیکه کلام های ستارخان برای ارائه درست به مخاطب خیلی کار کردیم.

ورزی تاکید کرد: در دل این قصه دوست داشتیم مخاطب را به وحدت برسانیم و اعلام کنیم امنیت ملی، ثبات ملی و اتحاد مردم در قومیت های مختلف مسئله مهمی است. اگر ذره‌­ای این مباحث دچار لغزش شود، دشمن نهایت بهره را خواهد برد. دشمن منافع ما را نمی­‌خواهد و کشور را در مسیر تجزیه خواهد برد تا ایران عزیز را به یک ایران کوچک تبدیل کند. سریال «ستارخان» هشدار می­‌دهد که مسائل داخلی را خودمان حل و فصل کنیم و طوری عمل نشود که دشمن از این مسائل بهره برداری کند، برای وحدث و ثبات ملی باید همگی وحدت داشته باشیم. امیدوارم «ستارخان» مقوله پیام رسانی وحدت را به درستی انجام داده باشد.

این کارگردان در پاسخ به اینکه چرا اعلام کردید «دیگر تاریخ ۱۰۰ سال اخیر را نخواهم ساخت»، خاطرنشان کرد: این مسئله را به شوخی مطرح کردم ولی برخی سایت ها آن را جدی تلقی کردند. هر سریالی ساختیم به قدری با مدعیانی مواجه شدیم و پاسخ داده­‌ایم که واقعا خسته شدیم، به همین خاطر سریالی خواهم ساخت که حداقل پنج پشت شخصیت‌های آن حضور نداشته باشند!

ورزی در ارتباط با استفاده از سعید نیکپور در نقش ستارخان، گفت: ایشان طی چند دهه فعالیت بازیگری ثابت کرده که تخصص خیلی خوبی به بازی در نقش‌های کلاسیک دارد که مهمترین این نقش ها بازی در نقش امیرکبیر و محمد علی فروغی بود. نیکپور بسیار توانمند است، بنده هم از ویژگی های بارز ایشان در «ستارخان» استفاده کردم. سعید نیکپور بازیگر یک نسل طلایی است. سعی کردم نهایت استفاده را از این نسل طلایی بکنم، البته خودم هم تمام آنچه که از بازیگر نقش ستارخان می‌­خواستم را توسط سعید نیکپور دریافت کردم. بازخورد های دیده شده هم حاکی از موفقیت وی در نقش ستارخان است، هرچند نیکپور نقش«ستارخان» را در دهه ۶۰ زمانی که خیلی جوان تر از امروز بود، بازی کرده بود.

وی در پایان گفت: مردم نیازمند شناخت از شخصیت های برجسته تاریخی کشورمان در تلویزیون هستند. باید در این راستا قدم برداریم و زندگی شخصیت های بزرگ کشورمان را که جانفشانی‌های زیادی برای ایران کردند را بیشتر بسازیم تا مردم با تاریخ گذشته ایران بیشتر از گذشته آشنا شوند.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.