شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵

بازی در نقش ستارخان جزء برنامه هایم در ٣٣ سال قبل بود

سریال «ستارخان»

تسنیم: بازیگر نقش ستارخان در سریال «ایراندخت» می‌گوید که ماه‌ها قبل از آغاز تصویربرداری، تمریناتش برای صحبت با زبان و لهجه ترکی را آغاز کرده است.

سعید نیکپور بازیگر نقش ستارخان سریال «ایراندخت» درباره حضور در این مجموعه نمایشی، اظهار کرد: بازی در نقش ستارخان جزء برنامه های من در ٣٣ سال قبل بود، ستارخان بعد از امیرکبیر دومین شخصیت بزرگ تاریخ معاصر ایران است که متن آن را در همان مقطع آماده کرده بودم، در شرایط آن زمان تلویزیون نتوانستم ستارخان را کار کنم، اصلا اجازه وقوع این اتفاق را ندادند. این مسئله تقریبا مثل عقده در درون ذهن من باقی ماند که خوشبختانه شرایط رقم خوردن این اتفاق بالاخره جاری شد و خیلی خوشحال هستم که بالاخره نقش ستارخان را بازی کردم، البته ستارخانی را که اکنون بازی می کنم با کوله باری از تجربه خودم همراه است، خیلی موقعیت مناسبی برای بازی ستارخان در حال حاضر دارم. طی این ٣٣ سال تجربه کاری، اطلاعات شخصی و شناختی که از ستارخان بدست آوردم خیلی به خلق این شخصیت برجسته به من کمک کرده است.

وی در ارتباط با دیالوگ های ستارخان، گفت: زمانی که متن این سریال را مطالعه کردم، البته از آغاز نگارش فیلمنامه «ایراندخت» از همان ابتدا به دلیل اینکه مشاور آقای ورزی هستم در جریان بودم، تصور داشتم که ستارخان باید با لهجه خودش صحبت کند؛ ترکی نمی­‌توانستم صحبت کنم چون بچه تهران هستم ولی دلم می­‌خواست حال و هوای آذربایجانی هم در نقش ستارخان وجود داشته باشد. چند ماه قبل از شروع ساخت سریال «ایراندخت» تصمیم گرفتم حرف زدن با گویش و لهجه آذربایجانی را تمرین کنم، به کمک برخی دوستان آذربایجانی از گویش آنها استفاده می­‌کردم و به زمانی که کار شروع شد، پیشنهاد من این بود که با لهجه آذربایجانی دیالوگ بگویم و برای امتحان چند سکانس گرفتیم، سپس متوجه شدیم برای همه دلنشین است، سرانجام این مسیر را ادامه دادیم که خوشبختانه جای خودش را این لهجه و گویش پیدا کرد.

وی افزود: اصلا چرا فقط من باید با لهجه ترکی آذری صحبت می‌کردم؟ فرض کنید من ترکی صحبت می‌کردم، چطور باقی شخصیت ها مثل باقرخان نباید به زبان ترکی صحبت می­‌کرد؟ همه باید ترکی صحبت می­‌کردند، چون آنجا آذربایجان بود و همه باید ترکی حرف می­زدند، اما این کار را به عنوان نمونه انجام دادم تا گوش های مردم با این لهجه شیرین و زیبا که محکم است، آشنا شود.

نیکپور در ارتباط با نگاه خود به انقلاب مشروطه، گفت: اطلاعات زیادی در این ارتباط داشتم چون کار من این بود، ولی این نگاه با تغییرات اجتماعی عوض شد، الان نسبت به ٣٣ سال قبل که قصد داشتم ستارخان را کار کنم، تغییرات زیادی از نظر دید سیاسی اتفاق افتاده است. من هم در این مملکت زندگی می­‌کنم و دائم در حال تغییر و تحول هستم. اعتقاد دارم همه ایرانیان نسبت به اتفاقات و شخصیت های سیاسی دچار تغییر و تحول هستیم به همین دلیل معتقد هستم ستارخان سریال «ایراندخت» خیلی معتبرتر و کامل تر از ستارخانی است که ٣٣ سال قبل قصد داشتم کار کنم، بسیاری از مخاطبان تلویزیون و رسانه ها تصور می­کردند در ستارخان مثل همان امیرکبیر بازی خواهم کرد ولی الان متوجه شدند ستارخان ربطی به امیرکبیر ندارد.

این بازیگر با اعلام اینکه بزودی نقش میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی را ایفا خواهد کرد، خاطرنشان کرد: واقعه غم انگیز شهادت میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی را با روایت جدیدی احتمالا در آینده بازی خواهم کرد ولی بازی در نقش دکتر مصدق را خیلی دوست دارم ایفا کنم، البته اگر مناسب من باشد.

وی با اشاره به اینکه انقلاب مشروطیت حاوی پیام اتحاد و همبستگی میان قومیت های مختلف است، بیان کرد: ایران کشور وسیعی است که قومیت های مختلف و زیادی در آن زندگی می­کنند، البته همه آنها با ارزش و ایران دوست هستند، اتفاقاتی که در مقاطع مختلف در تاریخ معاصر کشورمان رخ داده که همیشه قومیت ها مورد هجوم قرار گرفتد و حتی گاهی مورد تهمت واقع شدند، مثلا فلان کار را کدام قوم انجام داده است و این مسائل محل اختلاف می­شد در مجموعه «ایراندخت» می خواهیم بگویم تمام قومیت های ایران یکی هستند و باید یک اتحاد ایرانی داشته باشند، پیام ستارخان هم البته همین بود، چون از همه راحت تر در آذربایجان می توانست ادعای استقلال بکند و حکومت جدیدی را پایه گذاری کند، ولی چنین کاری نکرد و عازم تهران و دارالشورا شد تا خودش را ایرانی معرفی کند و بگوید این عملی که انجام داده برای تمام مردم ایران بوده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.