سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵

سینماگران و گلایه از کم کاری سینما در قبال شهدا؛

انتقاد به اهمال کاری مدیران فرهنگی برای تولید آثار در رابطه با شهدا/ چرا سینما نسبت به سرمایه های عظیم فرهنگی بی توجه است؟

حر-دهقانی اشکذری-شرف الدین

سینماپرس: همزمان با روز بزرگداشت شهدا، پاسخ به این پرسش بررسی شد که چرا ما باید در سینمای ایران شاهد بیکاری بخش اعظمی از سینماگران دغدغه مند حوزه مقاومت و دفاع مقدس باشیم و به جای تولید آثار استراتژیک فیلم هایی با مضامین «همجنسگرایانه»، «فمینیستی» و... تولید شود؟ چرا امروزه ما به جایی رسیده ایم که برای مدیران و مسئولان سینمایی مان تنها خوش آمد غربی ها وجشنواره های غربی مهم است؟

به گزارش خبرنگار سینماپرس شهادت عشق به وصال محبوب و معشوق در زیباترین شکل است. شهدا مصداق بارز عند ربهم یرزقونند. شهید همواره زنده است و حیات و ممات او همواره صفتی است برای حیات طیبه و به مصداق آیه شریفه قرآن که می فرماید: «و گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شده اند، مردگانی هستند، بلکه آنان زنده و در بارگاه پروردگارشان بهره مندند «.

شهید سیدمرتضی آوینی نیز در این باره می گوید: «پندار ما این است که ما مانده ایم و شهدا رفته اند، اما حقیقت آن است که زمان، ما را با خود برده  است و شهدا مانده اند»

اما سوألی که همزمان با روز بزرگداشت شهدا به هر ذهن آگاه و بیداری خطور می کند این است که ما اساساً در کشورمان برای زنده نگاه داشتن یاد و نام شهدا، اهداف و آرمان های آن ها و آنچه باعث شد تا آن ها از دنیا بگذرند و به ره سعادت برسند چه کرده ایم؟

حوزه فرهنگی و هنری کشور و به خصوص سینمای ایران و باز هم به خصوص طی سال های اخیر برای تبیین و تفهیم آرمان ها و اهداف و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافع حرم چه قدمی برداشته است؟ چرا سینمای ایران جایگاهی شده برای حضور نااهلانی که به واسطه خون همین شهدای بزرگوار اینک آزادانه کار می کنند اما آثارشان بر ضد منافع و سیاست های کلان نظام و کشور است؟

چرا ما باید در سینمای ایران شاهد بیکاری بخش اعظمی از سینماگران دغدغه مند حوزه مقاومت و دفاع مقدس باشیم و به جای تولید آثار استراتژیک فیلم هایی با مضامین «همجنسگرایانه»، «فمینیستی» و... تولید کنیم؟ چرا امروزه ما به جایی رسیده ایم که برای مدیران و مسئولان سینمایی مان تنها خوش آمد غربی ها وجشنواره های غربی مهم است؟

در همین رابطه ۴ نفر از سینماگران کشور آقایان: اکبر حر، سیدجلال دهقانی اشکذری و محمدرضا شرف الدین با ما گفتگو کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

حر: مایه شرم و تأسف است که ما در مقابل فرهنگ منحط غرب دچار وادادگی شده ایم و گنجینه های ارزشمند خود را فراموش کرده ایم

اکبر حر کارگردان سینما در آستانه روز بزرگداشت مقام شهدا در رابطه با کم کاری سینما در قبال شهدا گفت: مایه شرم و تأسف است که ما در مقابل فرهنگ منحط غرب دچار وادادگی شده ایم و گنجینه های ارزشمند خود را فراموش کرده ایم و به جای آنکه تمام اهتمام خود را به کار بگیریم تا در رابطه با آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فیلم تولید کنیم و این ارزش ها که به مثابه ستون فقرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند را بسط و گسترش دهیم فیلم هایی تولید می کنیم که اغلب ضد ارزش ها و در ترویج فرهنگ غرب است. من نمی دانم ما تا کی باید شاهد آن باشیم که سینمای ایران در پیروی از جشنواره های غربی مبادرت به ساخت و تولید فیلم می کند؟ نمی دانم چرا مدیران و مسئولان سینما و برخی از سینماگران و فیلمسازان چشم به جوایز جشنواره های غربی دوخته اند که قصد آن جشنواره ها بی توجهی و دهن کجی به ارزش ها و آرمان های ما است؟

دهقانی اشکذری: مدیران فرهنگی و سینمایی درست در جایگاه شان قرار نگرفته اند/ بی توجهی به مقام شامخ شهدا در سینما و تلویزیون پسندیده نیست

سیدجلال دهقانی اشکذری کارگردان سینما در آستانه روز بزرگداشت مقام شهدا در رابطه با کم کاری سینما در قبال شهدا گفت: متأسفانه مدیران فرهنگی و سینمایی درست در جایگاه شان قرار نگرفته اند و به همین علت است که ما شاهد هیچ عملکرد مثبتی از سوی آن ها برای پرداختن به موضوعات ارزشی و دفاع مقدسی نیستیم. اهمیت پرداختن به زندگی شهدای مدافع حرم، انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس در سینما و تلویزیون بسیار بالا است و قطعاً خود مدیران و مسئولان فرهنگی کشور هم نسبت به این اهمیت واقف هستند چرا که ما شاهد آن هستیم که مرتباً در مجالس و همایش های گوناگون و در سخنرانی ها و مصاحبه های شان از لزوم پرداختن به این قبیل موضوعات سخن می گویند اما متأسفانه در عمل هیچ اقدامی انجام نمی دهند و همه چیز در حد شعار و وعده و حرف باقی می ماند.

شرف الدین: «شهادت» بخش مهمی از سبک زندگی اسلامی است/ سینما بهترین گزینه برای نشان دادن زندگی شهدا است

محمدرضا شرف الدین مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و تهیه کننده سینما در آستانه روز بزرگداشت مقام شهدا در رابطه با کم کاری سینما در قبال شهدا گفت: «شهادت» بخش مهمی از سبک زندگی اسلامی است و این سبک زندگی باید در سینما مورد توجه قرار بگیرد. اساساً فرهنگ ما و آنچه به اسم اسلام و انقلاب اسلامی در رابطه با آن صحبت می کنیم و شعار می دهیم بحث سب زندگی اسلامی است؛ زندگی اسلامی چیزی است که بر اساس دین و شریعت و باید و نبایدها و مقررات و قوانین برای یک زندگی باکیفیت و صحیح و انسانی در این دنیا بر اساس آموزه های دینی تبیین می شود. ما سبک زندگی اسلامی را برای آخرت مان می خواهیم و این از نظر ما سبکی از زندگی است که می تواند ما را به درجه های رفیع انسانی برساند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.