یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸

گزارش سینماپرس از تئاتر های نوروزی؛

از اجرای «غول بزرگ مهربان» برای کودکان تا حضور عطاالله کوپال، رحمت امینی و اتابک نادری به عنوان کارگردان/ جواد انصافی هم «نوروزخوانی» می کند!

سنگلج-ایرانشهر-تالار هنر-پردیس تئاتر شهرزاد-تئاتر شهر

سینماپرس: نوروز امسال همچون سال گذشته مدیران مرکز اداره کل هنرهای نمایشی، فرهنگسراها و سالن های آزاد برنامه های مختلفی را برای جذب حداکثری مخاطبان به سمت تئاتر برنامه ریزی کرده اند و سالن های مهم تئاتری در مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه های سنگلج، تالار هنر، پردیس تئاتر شهرزاد، تماشاخانه پالیز و... میزبان علاقمندان خواهند بود اما با این همه غیبت بزرگان عرصه تئاتر در اجراهای نوروز ۹۷ به شدت به چشم می خورد؛ این در حالی است که در ایام نوروز بیش از ۴۰ اثر نمایشی در حوزه تئاتر آزاد کمدی نیز روی صحنه می رود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس بسیاری از تالارهای نمایشی در ایام نوروز نمایش هایی را برای علاقمندان و مشتاقان هنرهای نمایشی روی صحنه می برند که در این گزارش سعی شده تا معرفی جامعی از این نمایش ها در اختیار این علاقمندان قرار بگیرد.

«تماشاخانه سنگلج» در ایام نوروز ۹۷ میزبان مخاطبان هنرهای نمایشی خواهد بود. ۲ نمایش «خواستگاری مهری ناز شاهدخت دیار سختستان» و «جعفرخان از فرنگ برگشته» به ترتیب اجراهای خود را از پنجم و سوم فروردین ۹۷ آغاز خواهند کرد.

نمایش «خواستگاری مهری ناز شاهدخت دیار سختستان» به نویسندگی «صبوره رنگرز» و کارگردانی «عطاالله کوپال» از ۵ فروردین ساعت ۱۸ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «فرمانروای سرزمین سختستان دختری به نام مهری ناز دارد که وارث تخت و تاج اوست. وزیر اعظم دربار با همراهی پزشک بیماری پادشاه را بزرگ جلوه می دهند تا پادشاه دخترش را مجبور به ازدواج کند ولی در این بین ماجراهایی رخ می دهد که قابل پیش بینی نیست.»

در نمایش «خواستگاری مهری ناز شاهدخت دیار سختستان» سمیرا حسینی، احسان عباسی،  بابک مولانا، سارنگ بهمنی، احمدسیاه رستمی، طاها محمدی محمد امین بخشعلیان و داریوش ادهمی ایفای نقش می کنند.

سایر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: دستیار کارگردان و برنامه ریز: افسون شکاری / دستیار کارگردان: احمدسیاه رستمی، گروه فرم و حرکتباران محمدی، مریم سادات رضوی و شیوا وندا/ طراح صحنه و لباسهومن اشکبوس روابط عمومی و تبلیغاتعلی غفاری / طراح پوستر و بروشورعلی بوستانی / گروه موسیقیفرزاد ذلقی (دف)  ، ایمان نوروزپور (تار)  /عکاسمونا حسین زاده/ دستیار صحنهمحمد نصرالهی.

«جعفرخان از فرنگ برگشته» به نویسندگی «حسن مقدم» و کارگردانی «رحمت امینی» از سوم فرودین ماه در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: جعفر خان در عنفوان جوانی برای تحصیل به فرانسه رفته و پس از حدود ده سال به وطن بازگشته؛ او که در ظاهر تغییرات چشمگیری کرده است، افکار و اندیشه های تازه ای در سر و سودای دگرگون کردن اوضاع و شرایط را دارد اما درمواجهه با خانواده اش موقعیت های ویژه ای را درک می کند که از نگاه ناظر بیرونی بیش از هرچیز کمیک است...

در نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» سارا اللهیاری، نسیم تاجی، بهروز سروعلیشاهی، عرفان صفری، فرامرز قلیچ‌خانی و پدرام محمدی ایفای نقش می کنند.

سایر عوامل این نمایش ایرانی عبارتند از: مجری‌طرح: امیرحسین شفیعی/ مدیر تولید و دستیار کارگردان: علی بهرامی/ جانشین‌تولید: میلاد حاجی‌زاده/ طراح‌صحنه: مصطفا مرادیان/ طراح‌لباس: سمانه داودی‌پارسا/ طراح‌گریم: فریبا نورشعاع‌حسینی/ طراح‌نور: امیر ترحمی/ طراح‌گرافیک:میترا صالحی و آزاده برزگر/ موسیقی:  رامین عبدالهی، رامین شاهین‌کار، ارسلان خواجه‌میری/ مشاور موسیقی: یاسر بیات/ مدیرصحنه: هستی خاندائی/ منشی‌صحنه: هیوا امینی/ دستیاران صحنه: آلاله امیری و

 هانیه شجاع/ دستیار لباس: هستی خاندائی/ مجریان گریمرویا اویس‌قرنی، رضا صالحی/ روابط‌عمومی: مهدی یوسفی کیا/ تبلیغات: میترا اسماعیلی/  فضای مجازیاکرم حاج‌حسینی، فاطمه مینابیان/ عکس:پویا کاظمی، مهدی نیرومند و هیوا امینی

نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» به نویسندگی «حسن مقدم» و کارگردانی «رحمت امینی» از سوم فرودین ماه راس ساعت ۱۹:۴۵ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می رود. همچنین این نمایش روزهای شنبه ۴ فروردین و شنبه ۱۱ فروردین نیز به روی صحنه می رود. بلیت این نمایش به صورت اینترنتی در سایت www.tiwall.com عرضه می شود.

پردیس تئاتر شهرزاد نوروز ۱۳۹۷ با اجرای ۴ نمایش به صورت ویژه در خدمت علاقه مندان تئاتر خواهد بود. اجرای این ۴ نمایش از تاریخ سوم فروردین ماه آغاز و تا سی و یکم فروردین ادامه خواهند داشت.

«نوروزخوانی» که نمایشی سنتی وسیاه بازی است بابازی وکارگردانی جوادانصافی باموضوع نوروزوویژگی های نوشدن سال به زبانی جذاب وباموسیقی زنده سنتی است، «خواستگاری» اثردرخشان آنتوان چخوف به کارگردانی سیدعظیم موسوی که برای پنجمین سال متوالی به روی صحنه خواهدرفت سال گذشته برنامه نوروزی تماشاخانه سنگلج بوده است، «دپوتات» به کارگردانی اتابک نادری که سال گذشته اجراهای بسیاری درتهران وشهرهای مختلف داشته باترکیب جدیدی ازبازیگران اجراخواهدشد و «گروفالو» نمایش ویژه مخاطبین گروه سنی کودک ونوجوان به کارگردانی آرش شریف زاده نمایش های نوروزی پردیس شهرزاد هستند.

«تالار هنر» با نمایش موزیکال «غول بزرگ مهربان» با همکاری فرهنگستان هنر در نوروز ۹۷ با حضور عموهای فیتیله ای و حسین محب اهری روی صحنه می رود.

حمید گلی، علی فروتن و هومن رهنمون سه هنرمند شناخته شده تئاتر و تلویزیون هستند که در دور جدید اجرا به جمع غول های این نمایش پیوسته و قرار است در کنار حسین محب اهری و مریم کاظمی میزبان همه خانواده ها در اجرای نوروزی باشند. این نمایش داستان دختری یتیم به نام سوفی است که ربوده و به سرزمین غول‌ها برده می‌شود. او در آنجا با یک غول بزرگ دوست می‌شود که بر خلاف دیگران مهربان است و قصد آزار آدمیان را ندارد... علاقه مندان می توانند از طریق لینک http://www.irannamayesh.com/ theater/۷۴۰۲ نسبت به رزرو و پیش خرید بلیط های این نمایش شاد و موزیکال اقدام کنند.

«غول بزرگ مهربان» نوشته دیوید وود، ترجمه حسین فدایی حسین و از تولیدات گروه تئاتر مستقل است. در آن بازیگرانی همچون حسین محب اهری، حمید گلی، علی فروتن، مریم کاظمی، جواد اعرابی، میترا کریم خانی، پریسا فلاح زاده، نازنین صفا، عرفان میدانلو، سعید قره داغلی، مهراد زمانی، هایده حسین زاده، فاطمه خدابنده لو، حسام کلانتری و هنرجویان کودک و نوجوان به ایفای نقش می پردازند.

طراح عروسک سهیلا باجلان؛ طراح دکور رضا مهدی زاده، طراحی لباس لادن نصراللهی، زهرا بداغ آبادی، انتخاب موسیقی، افکت و ادیت فرید نوایی، طراح نور علی اشرف سمائی و دستیاران کارگردان مهراد زمانی و مدیران صحنه پانته آ صفامنش؛ شقایق اصلانی، فربد تجویدی، سعید قره داغلی و پدرام قره خانی و سلاله رستمی هستند. طراحی و ساخت کلاه گیس توسط افسانه قلی زاده، طراح پوستر وبروشور عماد سالکی. پریسا فلاح زاده و عکس از سیامک زمردی مطلق، روابط عمومی گروه تئاتر مستقل و مشاور رسانه ای زهرا شایان فر در این گروه همکاری دارند.

«مجموعه تئاتر شهر» نیز در ایام نوروز میزبان مخاطبان جدی تئاتر خواهد بود.

نمایش «فتوحات گلشیری» کاری از گروه تئاتر تازه با کارگردانی یوسف باپیری نیز در تعطیلات نوروز در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر میزبان علاقه‌مندان تئاتر است.

این نمایش با دراماتورژی مجتبی کریمی و نقش‌آفرینی عباس جمالی، بهار کاتوزی، فرزانه میدانی و مریم نورمحمدی، کولاژی از ۱۲ داستان کوتاه از هوشنگ گلشیری نویسنده فقید و برجسته معاصر است.

باپیری درباره نمایش خود گفته: این نمایش که کولاژی از ۱۲ داستان کوتاه گلشیری است در پروسه‌ای تحقیقی انتخاب شده و به اعتقاد خودمان این نمایش یک تجربه است و ما نمی‌دانیم که چقدر شبیه جهان گلشیری و یا چقدر شبیه جهان ما است. او درباره وجه مشترک ۱۲ داستان کوتاه افزوده: ما سعی کردیم داستان‌های کوتاه گلشیری را بنابه علاقه شخصی خود انتخاب کنیم و قصدمان این نبود که انتخاب‌ها به شکلی شود که داستان‌ها رابطه موضوعی با هم داشته باشند. در اصل ما به دنبال منطقی در اجرا بودیم تا منطقی در داستان‌ها.

این نمایش در روزهای عید هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۶۵ دقیقه اجرا می‌شود.

نمایش «هملت و دون‌کیشوت» نوشته زورایر خالاپیان با ترجمه آندرانیک خچومیان و کارگردانی تاجبخش فنائیان که از روز ۳ اسفندماه اجرای خود در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر را آغاز کرده، در نوروز نیز اجرای خود را ادامه می‌دهد و میزبان علاقه‌مندان تئاتر است.

در این نمایش که حجت سیدعلیخانی تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد، کاظم بلوچی، سیامک صفری، امیر کربلایی‌زاده، کوروش سلیمانی، شیوا خسرومهر، به‌ناز نادری، وحید نفر، بهرام بهبهانی، امیرحسین سرداریان، مجید اکبری، وحید رضاخانلو، حجت حسینی، گلناز مظهری، سمن حاجی محمد، امیرحسین دیانتی، بیتا نجاتی، آیدا کائینی، مهسا لطیفی، بشرا خادملو، غزال راه آورد، فرشاد فعال، احمد بهاروند، بهراد خاکساری، رهام گلرخیان، امیرسجاد سلمانی و مهبد دانی‌آذر بعنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: «هملت از فرط ترس و اندوه، دیوانه شده! حالا هم ‌دیوانه دیگری پیدا کرده که شهسواری‌ست! این شهسوار عجیب دستیار یا مهتر دیوانه‌تری نیز به همراه دارد! یکی از آنها در پی انواع قربانیان است تا از آن‌ها حمایت کند، دیگری از پی او روان است و منتظر است تا سرورش جزیره یا کشوری را تسخیر کند و به او بدهد!   قضیه اصلا جدی نیست!....» این نمایش در روزهای عید هر روز ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۹۰ دقیقه اجرا می‌شود.

«تماشاخانه پالیز» نیز از دیگر سالن‌هایی است که در نوروز ۹۷ با نمایش «هنر» نوشته یاسمینا رضا بعنوان جدیدترین کار وحید رهبانی میزبان علاقه‌مندان تئاتر است. در این نمایش داریوش فرهنگ، امید روحانی و محسن حسینی ایفای نقش می‌کنند.

نگارش نمایشنامه «هنر» باعث شهرت جهانی یاسمینا رضا هنرمند ایرانی‌تبار فرانسوی شد. این متن برای اولین بار در ۱۹۹۴ میلادی در فرانسه اجرا شد و ضمن کسب جایزه مولیر به موفقیت‌های دامنه‌داری در سطح دنیا دست پیدا کرد و جوایزی مانند ایوینگ استاندارد، لارنس اولویه، فانی و تونی را صاحب شد. این متن در کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، روسیه، آفریقای جنوبی، اسکاندیناوی و ایران به صحنه رفته است. او در نمایشنامه «هنر» نبرد بین سنت و مدرنیته را به نمایش می‌گذارد. مردی که به هنر کلاسیک اعتقاد دارد و در مقابل، دوستش به هنر مدرن پای‌بندی و اصالت درونی خود را نشان می‌دهد. این دو بر سر یک تابلو که کاملا سفید است، مجادله لفظی می‌کنند.

این نمایش در روزهای عید هر روز ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۸۰ دقیقه اجرا می‌شود.

«تماشاخانه ایرانشهر» در ایام نوروز برنامه خاصی برای مخاطب خود تدارک ندیده اما نمایش «صد سال تنهایی» به کارگردانی آتیلا پسیانی از ۱۷ فروردین تا ۷ اردیبهشت در سالن استاد سمندریان و نمایش‌های «بنگاه تئاترال» به کارگردانی هادی مرزبان و «آشپزخانه کوچک» به کارگردانی روح‌الله حق گو از ۱۹ فروردین تا ۲۱ اردیبهشت در سالن دکتر ناظرزاده کرمانی روی صحنه خواهند رفت.

«تالار مولوی» نیز با نمایش «شب دوازدهم» به کارگردانی محسن صادق اصفهانی از تاریخ ۱۵ فروردین میزبان مخاطبان خواهد بود. در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: خواهر و برادری در دریا دچار طوفان می‌شوند و یکدیگر را گم می‌کنند. دختر وارد کشور غریبی می‌شود و برای محافظت از خودش مردپوش می‌شود. مردپوش شدن او برایش مسائل و مشکلاتی به وجود می‌آورد که در نهایت با پیدا شدن برادرش بر طرف می‌شوند.

همچنین امسال در تعطیلات نوروز ۹۷ بر اساس برنامه اعلام شده نزدیک به ۴۰ نمایش کمدی شبانه در سالن‌های شهر تهران روی صحنه می‌رود. نمایش‌های کمدی شبانه یا همان تئاترهای آزاد بعنوان یکی از پرمخاطب‌ترین گونه‌های نمایشی در طول سال‌های اخیر، در تعطیلات نوروز ۹۷ با اجرای ۳۷ اثر در نقاط مختلف شهر تهران، بار دیگر خنده را بر لبان مخاطبان خود می‌نشانند.

در میان هنرمندان شناخته شده‌ای کمدی‌های شبانه‌ نام‌های پرطرفداری همچون: سعید خاکسار، شهره اشتری، مهدی خزلبانی، بهزاد محمدی و... به چشم می‌خورد.

نمایش‌ های «عوضی‌ها» به کارگردانی مهدی خزلبانی و «فامیل خیلی دور» به کارگردانی محسن زهتاب در مجتمع فرهنگی هنری شهید چمران، نمایش «چند میگیری زن بگیری» به کارگردانی حامد اویسی طهرانی در مجتمع قصر یاس، نمایش «سورپرایز غلیظ» به کارگردانی رضا پاپی در پردیس سینمایی قلهک، نمایش «نگاه اونجوری» به کارگردانی علی خازنی در هتل فردوسی، نمایش «مراقب پشت سرت باش» به کارگردانی حسین ریاحی در کانون سبحان، نمایش «چرخ و فلک» به کارگردانی امیرجعفر رضاپور در سینما ایران، نمایش «هتل آسایش» به کارگردانی سیدمجید بهنام در سرای محله دارآباد، نمایش «دختر یانکی» به کارگردانی امیر اسماعیلی در فرهنگسرای گلستان (فدک)، نمایش «کلانتری۰۰۷» به کارگردانی فریبا منتظریان در سرای محله جنت آباد مرکزی، نمایش «روحش بالاس خودش کماس» به کارگردانی بهزاد محمدی در اریکه ایرانیان، نمایش «نقی ناقلا عروسی می‌کند» به کارگردانی حسین اسدی در مجتمع سوره، نمایش «کلبه مرموز» به کارگردانی امید ماهر و مجید مختارپور در کانون قدس، نمایش «خواستگاری در مترو» به کارگردانی محمد تیموری در سرای محله زعفرانیه، نمایش «راکی ۳۰» به کارگردانی فرهاد راد در سینما المپیک، نمایش «ای وای دارم چی می‌بینم» به کارگردانی سعید بصیری در سرای محله اکباتان، نمایش «داماد اورجینال» به کارگردانی فرشید رادمهر در سالن آفرینش مهر، نمایش «عشق اجباری» به کارگردانی مهدی محبی در سرای محله ایوانک، نمایش «سورپرایز» به کارگردانی شهره اشتری در کانون امام خمینی، نمایش «ما این کاره نیستیم» در کارگردانی جمان فوادیان و مجید گلکار در سالن همایش‌های کردستان، نمایش «سورپرایز» به کارگردانی محمود خداکرمی در سرای محله فدک، نمایش «هشتک بابا» به کارگردانی حسین فتحی در سینما المپیک، نمایش «من ازت خوشم میاد» به کارگردانی حمیدرضا طوبایی در سینما پیام تهران، نمایش «مانکن» به کارگردانی سعید خاکسار در سالن همایش جام‌جم، نمایش «کی به کیه» به کارگردانی یاشار رازپوش در سرای محله جنت‌آباد جنوبی، نمایش «عشق ملودی» به کارگردانی عبدالله حسینی در سالن قصر یاس، نمایش «طبیب اجباری» به کارگردانی جعفر رازپوش در سالن سینما تئاتر نور، نمایش «سوسن آباد» به کارگردانی رضا شفیعی در خانه اندیشمندان، نمایش «زنگ عاشقی» به کارگردانی مصطفی میری در سرای محله شهرآرا، نمایش «رویای سه نفره» به کارگردانی حمیدرضا ساعتچی در سینما زندگی، نمایش «حریف سلطان» به کارگردانی حسین مختاری در سینما ماندانا، نمایش «پدرمانده» به کارگردانی پوریا وزیری در سینما حافظ و نمایش «به تو دختر نمیدم» به کارگردانی امین بختیاری در سینما شاهد، از جمله کمدی شبانه‌ای هستند که در روزهای عید میزبان علاقه‌مندان خواهند بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.